John Meijering: ‘Emixion is een online kennisinstituut’
John Meijering (Emixion) over ‘.creating impact online’
Je moet het natuurlijk wel durven, in je missie aan je klant uitspreken dat je ervoor zorgt dat de voor hem meest relevante klanten bij hem aan tafel komen. Directeur John Meijering (Emixion) ziet dat anders: “Geen toverkunst en geen hogere wiskunde, gewoon je vak erg goed beheersen. Ons vak? Online marketing, kijken naar de meest relevante klanten van opdrachtgevers en het gedrag van de relevante doelgroepen op Google en dat koppelen aan de ambities van onze opdrachtgevers. De kunst is dus om deze conclusies te vertalen in een effectieve en aansprekende website en/of onlinecampagnes.
John Meijering startte in 2005 met Emixion. “Zoals zo vaak bij starters min of meer bij toeval. Ik kreeg de opdracht van mijn toenmalige werkgever om me met internet bezig te houden. Zo kwam ik in die wereld van websites en zoekmachines terecht. Naast Google waren er ook nog eerdere zoekmachines, namelijk Altavista en Ilse. Ik werkte bij KPN als accountmanager vaste telefonie voor de zakelijke markt en kreeg toen voor mijn eigen onderneming een geweldige aanvraag voor een groot online platform voor de verkoop van medische thuistesten. Dit project haalde zelfs de nationale nieuwszenders! De ordergunning was voor mij het moment om mij fulltime op mijn eigen onderneming te gaan richten. Daarna zag ik nog meer kansen. In het eerste jaar bediende ik eerst vanaf de zolder al snel zo’n 45 klanten. Het tweede jaar vestigde we ons op het Takenhofplein in Nijmegen. We werkten toen al met een team van vijf medewerkers, tegenwoordig in een prachtig kantoorpand van R’Estate op bedrijventerrein Kerkenbos. Onze ambitie is het waarmaken van online ambities. We bereiken dit door middel van onze meer dan 10 jaar ervaring, internetmarketing en onlinemarketing. Wij zetten door totdat we ons ‘drie glimlachjes’ beleid bereikt hebben: die van onze opdrachtgevers, het team van Emixion en het management van Emixion. Albert Einsteins quote ‘Creativity is intelligence having fun’ spreekt ons bij Emixion dan ook heel erg aan, we zien dit daarom ook als ons DNA! Bij alles wat we doen, willen we bezoekers blij maken en de doelgroepen van bezoekers maximaal bereiken en activeren.”
Werkwijze naar online succes
In 2005 was de onlinewereld voor veel ondernemers nog een groot mysterie. Wat moest je daar nou mee? Ja, je had een website, maar dat was eigenlijk niet meer dan een digitale brochure. John Meijering: “Ook toen bestond er al Google Analytics, waarmee je inzicht kreeg in hoe je website presteerde. Als je website het niveau van een digitale brochure niet oversteeg en je je niet verdiepte in de behoeften kun je ook geen rendement verwachten.” Het principe van Google is eenvoudig. Draag je bij aan de kwaliteitsbeleving van Google, heb je een website die snel, succesvol is, veel en relevant wordt bezocht dan draag je bij aan je eigen succes. Google zal je ‘belonen’ met een hoge page-ranking. Wordt je website niet of slecht bezocht, dan ‘bestraft’ Google je met een lagere page-ranking. Veel opdrachtgevers zijn zich niet bewust van de gevolgen hiervan. Ze zijn oprecht verrast van de positieve impact van een page-ranking, de impact op het genereren van aanvragen/aankopen wat het gevolg is van onze unieke strategie.”
Eigen methodiek
“We hebben een compleet eigen methodiek ontwikkeld, die van start gaat met de vragen: wie zijn de doelgroepen van onze opdrachtgevers, waar en hoe gedragen deze doelgroepen zich online en wat zijn de ambities van onze opdrachtgever. Wat wil die bereiken, is dat realistisch en gaan we de investeringen terugverdienen? Dat zijn bij ons altijd de eerste stappen, wat ons betreft misschien wel de belangrijkste, want je wil duidelijke kaders creëren en concrete doelen kunnen stellen. Om opdrachtgevers in contact te laten komen met nieuwe relevante doelgroepen maken we gebruik van wat we zelf de ‘lampen’ en ‘licht’ methodiek noemen. We gaan er daarbij vanuit dat mensen een lamp willen kopen, omdat ze een specifieke behoefte aan licht hebben. Dit heeft vanzelfsprekend impact op de manier waarop deze doelgroepen gaan zoeken en willen vinden. Hierdoor komen ook de minder voor de hand liggende maar vaak juist zeer relevante interessegebieden bij de doelgroepen sneller en duidelijker in beeld. De vraag is natuurlijk om welke specifieke lamp er gezocht wordt. Een leeslamp, een bouwlamp of een zaklamp? Moet deze lamp mooi, flexibel of robuust zijn, of juist sterk, licht en draagbaar. Specifiëren en relevantie spelen hier een belangrijke rol. Voor een opdrachtgever uit Zweden hebben we onze unieke methodiek op alle onderdelen mogen toepassen, het resultaat was een omzetstijging van maar liefst 141%!
Zoekwoorden
Keyword-analyse is volgens John Meijering geen online trucje. “Het gaat om een heel gestructureerd model, waarvan we geen enkele stap kunnen overslaan. We zoeken naar thema’s, naar woorden en woordcombinaties, onderwerpen waar potentiële klanten/bezoekers naar op zoek zijn. Dat resulteert na een aantal controlerondes in een definitieve set en deze worden ook de basis voor de website en/of onlinecampagne. Google helpt ons dan door te vertellen wat het potentieel van de woordensets in een bepaald verzorgingsgebied zal zijn. Vooraf is er dus vrij nauwkeurig bekend hoeveel verkeer dat gaat genereren en hoeveel conversies daaruit zullen ontstaan. Het einddoel is een vraaggestuurde website en/of online campagne waar je KPI’s aan worden gehangen.” John Meijering noemt de methodiek een wiskundig model. “Een simpel voorbeeld. Stel dat je douchebakken verkoopt, het woord moet in een tekst van 250 tot 400 woorden dan zo’n twintig keer terugkomen. De creativiteit van de tekstschrijver moet ervoor zorgen dat de tekst ook aantrekkelijk en goed leesbaar blijft. Dat is maar één Google-wet, zo zijn er honderden. Daarnaast spelen niet alleen de tekst en dus de inhoud een rol, maar ook de techniek. Deze technische aandachtspunten zijn het geheim van de smid en dat is dan weer wel hogere wiskunde, vandaar dat kennis voor ons echt onderscheidend is. Wij zijn een kennisinstituut, dat elke dag inventief blijft om in een steeds veranderend speelveld aan de bal te blijven. Zeker is dat als je Google-wetten niet respecteert, de gevolgen groot zijn. Pagina 1 wordt onbereikbaar en uit ervaringen weten we dat het zelfs kan resulteren in een clickprijs stijging van wel 60%. Doe je het helemaal goed, dan resulteert dat in een hoge page-ranking, lagere bedragen per click en dus meer effectief bereik. Feit is dat het dus afhankelijk is van vele variabelen, waarbij techniek en inhoud beide even belangrijk zijn.”
Hoe gaat onze online wereld veranderen?
Wie wat betreft de digitale ontwikkeling in de toekomst wil kijken speelt een gevaarlijk spel. “Wat we exact over tien jaar doen? Dat blijft koffiedik kijken. Kijk hoe de wereld en het internet afgelopen tien jaar zijn veranderd. Bovendien staan we aan de vooravond van enkele grote doorbraken. Dan denk ik aan Artificial Intelligence (AI) en zaken als, voice search (Alexa, Siri, Google Home etc.), liquid content, het maximaal personaliseren van online content, dat worden echte ‘gamechangers’. Maar ik waag me toch aan enkele voorspellingen. Internet of Things (IoT) zal al op vrij korte termijn een veel grotere rol gaan spelen. Ik denk ook dat websites in de huidige vorm over tien jaar zullen veranderen. De personalisaties van aanbiedingen is dan geperfectioneerd, de juiste content, de juiste prikkels, op het juiste apparaat op het juiste moment bij de juiste persoon. Zoeken wordt aanreiken, spelers zoals Google, grote spelers en de social media platformen weten vooraf waar je behoefte aan hebt. Online marketeers en psychologie worden naar verwachting nog veel belangrijker, techniek komt in dienst van het (online) gedrag. Met die overtuiging geven we met ons team vorm aan de toekomst van Emixion en onze opdrachtgevers. We werken nu met een team van tien hoog gespecialiseerde marketeers, developers en vormgevers met het besef dat bereik, effectiviteit en activatie elke dag belangrijker worden. Het wordt steeds moeilijker om je in de markt te onderscheiden, daar zijn we nu dus al fulltime mee bezig. De focus: blijf altijd vraaggestuurd, business gedreven, eindgebruiker gericht en altijd nieuwsgierig blijven!”
Missie
Organisaties zoals Google, Facebook, Uber, Airbnb of Booking leven van onze data en zijn de nieuwe wetgevers. Zij bepalen voor een groot deel de voorwaarden en die veranderen ze zo vaak als ze willen en op de manier die ze willen. Respecteer je de richtlijnen niet dan krijg je een negatieve waardering, draag je bij aan de relevantie van hun inhoud dan word je beloond. “Dat lijkt best eng maar is dit voor ons allemaal de realiteit. Het zijn de feiten en tools waar we dus dagelijks mee kunnen werken en iedere dag de grenzen van opzoeken. Door heel goed te weten hoe alles in elkaar zit kun je het juiste spel spelen. Dat levert mooie opdrachtgevers op. Zo had ik tien jaar geleden niet bedacht dat onze online tools voor de World11 een cruciale rol zouden spelen bij de verkiezing van de beste elf voetballers ter wereld. Of dat we voor recruitmentbureau Matchd significant bijdragen aan zeer gekwalificeerde kandidaten. Of dat we iedere maand weer zorgen voor de hoge tafelbezetting voor de restaurants van Het Hoofdkwartier Horeca. Dat is echt het mooiste van ons vak. We zitten bijna altijd in het voorveld van veranderingen, we maken er als één van de eerste partijen kennis mee, sterker nog, we bouwen er vaak aan mee. En dat is zeker niet eng, dat is elke dag weer spannend, uitdagend en erg leuk.”