Ijzer Vastgoedadvocaten over het geheim van hun succes: ‘Je moet wel lol hebben in je vak’
1 Mei 2017 was een bijzondere dag voor Bart van Hoof, Anton Smetsers en Mark Wagemans. Op die dag gingen ze met hun advocatenkantoor IJzer Advocaten van
start, een nichekantoor volledig gericht op vastgoed en overheid. Met een opvallende visie: “Advocatuur is dienstverlening, niet meer en niet minder. Het is onze taak om zo snel mogelijk te ontdekken wat er speelt, wat de klant dus nodig heeft om zijn doel te bereiken en hoe wij hem daar zo efficiënt mogelijk in kunnen begeleiden.” Over het geheim van IJzer Advocaten.
Bart, Anton en Mark zijn oud-collega’s die hun visie op advocatuur in hun voormalige werkomgeving
niet goed kwijt konden. “Dan rest je eigenlijk nog één weg: zelf beginnen en zelf je ideeën in de praktijk brengen. Dat hebben we gedaan en niet zonder succes. We werken op terreinen als huur- en bouwrecht, ruimtelijk bestuursrecht, appartementsrecht en financiële zaken rond vastgoed, voor grotere klanten zoals de Utrechtse Vastgoed Combinatie en de Foodhallen in Arnhem, maar ook voor groot en klein MKB en particulieren. Ze zijn ons allemaal even lief. Inmiddels hebben we ook ontdekt dat je in kantoor niet alles zelf hoeft te doen, dus hebben we ons team uitgebreid met juridisch medewerker Joyce ten Brinke en financieel medewerker Willy Heinis.”
VISIE OP ADVOCATUUR
In de visie van IJzer Advocaten staan drie zaken centraal: innovatie, werken aan de klantrelatie en kennis delen. “Innovatie heeft niet meteen te maken met een uitgekiend ICT-systeem -dat hebben we natuurlijk ook- maar veel meer met onze kijk op het vak. Hoe sta je als advocaat in je vak, wat is je rol en hoe vul je die in? Wij geloven in de advocaat als dienstverlener, dus korte lijnen naar de klant, zeven dagen per week bereikbaar en vooral in een overlegsfeer met elkaar, want tunnelvisie ligt altijd op de loer. Wij praten juist veel met elkaar over strategische keuzes, waarbij ieder vanuit zijn eigen vastgoedspecialisme zoekt naar de meest pragmatische mogelijkheden. In ons kantoor staan we allemaal open voor andere ideeën, daar word je samen wijzer van en dat leidt tot de beste oplossing voor de klant.”
Een succesvol traject start er volgens Mark, Bart en Anton mee dat je je klant moet kennen. “Dus investeren we in het opbouwen van een relatie en het winnen van vertrouwen. Dat betekent bijvoorbeeld dat we niet elk gesprek in rekening brengen, want het is ook in ons eigen belang dat we zoveel mogelijk informatie van een klant vergaren. Hoe meer je weet, hoe eenvoudiger je een probleem kunt tackelen. Ten slotte geloven we heilig in het delen van kennis. Zo komen in onze wekelijkse blogs allerlei actuele juridische aspecten rond vastgoed aan de orde en daar wordt enthousiast op gereageerd. Zo’n blog werkt ook als een leadgenerator, het levert nieuwe contacten op.”
OMZETTINGSVERGUNNINGEN
Mark geeft een voorbeeld. “De gemeente Nijmegen wil de verhuur van studentenkamers via omzettingsvergunningen opnieuw reguleren, om zo het woonklimaat in de stad te verbeteren. Tot 1 januari van dit jaar bestond er een beperkt vergunningenstelsel waardoor een kamerverhuurder al snel legaal opereerde. Vanaf die datum zijn nieuwe regels ingevoerd, waardoor de oude vergunningen vervielen, legaal werd in één klap illegaal. Probleem is bovendien dat je als verhuurder niet zo maar een vergunning krijgt toegewezen. Neem de ouder die voor zijn studerende dochter twee jaar geleden een appartement heeft gekocht en de andere slaapkamer aan een kennis van zijn dochter verhuurt. Die heeft nu een vergunning nodig, die niet automatisch wordt verleend. Gevolg: veel onrust in de markt, verhuurders in verlegenheid gebracht door een overheid die van de een op de andere dag de regels van het spel verandert. Dat mag niet en dan kom je bij ons terecht. Soms wordt zo’n verhuurder een nieuwe klant, soms neemt hij met ons advies het traject zelf op. Dat advies is dan kosteloos. Hetzelfde geldt voor het opstellen van een huurcontract of algemene voorwaarden. Als dat om een ABC-tje gaat, download het dan van internet, vul de juiste gegevens in en laat ons er eventueel even overheen lezen. Kom bij ons als je een serieus probleem hebt of een specialistisch advies wilt inwinnen. Daar zijn we voor. En dan zijn onze tarieven overigens nog steeds heel billijk.” Anton, Bart en Mark zijn specialisten. “Omdat we ons in een nichemarkt bewegen beheersen we alle facetten van vastgoedrecht. Neem bijvoorbeeld ontruimingen van panden of omgang met wanbetalers. Wij kunnen snel inschatten welke kant een zaak op zal gaan, we brengen indien nodig zaken bijvoorbeeld in kort geding en zo werken we naar een spoedige oplossing toe. Dat spreekt zich rond, kijk maar eens naar onze reviews op google.”
ONDERNEMERS
De advocaten zijn niet alleen dienstverleners, het zijn ook ondernemers. “Als je jezelf dagelijks de vraag stelt hoe je zaken kunt verbeteren, hoe je bezig wilt zijn met je vakgebied en hoe je dat doet door met name platgetreden paden te vermijden, dan acteer je als ondernemer. Die drive hebben we, we willen groeien in dit format, vooral omdat onze werkwijze ook voor ons heel plezierig werkt. We hebben en houden lol in ons vak! Dat betekent ook dat je kritisch moet zijn op je eigen functioneren. We zijn gestart als loonslaven van onszelf, elke dag keurig van 8.30 tot 17.30 uur op kantoor, totdat we er achter kwamen dat een lossere structuur voor ons veel beter werkt. Overleggen met elkaar, brainstormen, plannen maken en uitvoeren, plezier hebben in je werk, altijd vooruit kijken, zoeken naar nieuwe kansen. Zo zijn we in overleg met een accountant bezig om gezamenlijk workshops te organiseren, leuke en leerzame events, daar ligt volgens ons de toekomst van dit vak. Niet met vijftig man in een anonieme kantoorkolos ieder voor zich en god voor ons allen, maar samen werken aan leuke dingen. Leuke dingen die renderen, want er moet natuurlijk wel brood op de plank komen, maar dat komt vanzelf. Het zijn niet die factureerbare 6-minutenperiodes die het verschil maken, het is het vertrouwen dat de klant in je heeft, zijn enthousiaste reactie als de zaak tot een goed einde wordt gebracht en zijn begrip als het een keer niet lukt. Dat is volgens ons het geheim.”
De ervaringen van Harry Braam
Alhoewel Harry Braam de leeftijd heeft bereikt waarop de gemiddelde Nederlander stopt met werken is deze ex-aannemer nog steeds druk bezig. “Met name bouwbegeleiding van projecten die ik leuk vind en we hebben op ons voormalige bedrijfsterrein onlangs nog achttien woningen ontwikkeld. Daar ken ik Bart van Hoof van. Hij stond ons toen namens zijn voormalige werkgever bij en dat was een heftig traject. Toen hij met zijn collega’s een eigen bureau startte ben ik mee gegaan, omdat ik alle vertrouwen had, maar ook het plezierige tarief is een argument. Ze zijn op dit moment druk met een zaak die draait om een geschil met een collega-aannemer. De zaak ligt nu bij de Raad van Arbitrage Bouwnijverheid en ik heb er alle vertrouwen in. Bart, Anton en Mark vormen een bijzondere drie-eenheid. Je proeft de sterke onderlinge verbondenheid, je merkt dat ze veel overleg hebben, terwijl ik op andere kantoren vaak met einzelgängers te maken had. Hier voeren ze discussie over de verschillende manieren van aanpak, samen kiezen we dan voor de beste optie. Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk die werkwijze is. Wanneer je je openstelt voor andere ideeën leer je zelf ook. En humor hebben ze ook, dat vind ik ook belangrijk.” Bart van Hoof: “Harry kent onze onderneming natuurlijk heel goed en met zijn ervaring geeft hij ons soms nuttig advies, het is altijd plezierig om met hem te sparren.”