Autobedrijf de Baaij BOVAG Autobedrijf van het Jaar!
Autobedrijf De Baaij heeft een drukke periode achter de rug. De naam van het bedrijf veranderde, er kwam een nieuwe huisstijl, het pand, de showroom, ontvangstruimte en werkplaats werden onder handen genomen en tegelijkertijd ging de dagelijkse operatie gewoon door. Sterker nog, het bedrijf dong mee naar de verkiezing van Autobedrijf van het Jaar 2016/17 en won! Een bewijs van het uitzonderlijke succes van het bedrijf. Dat ging allemaal niet vanzelf, daarvoor legden Thijs de Baaij en zijn medewerkers sinds de overname in 2010 een lang en ingewikkeld traject af.
Wie de parkeerplaats van het bedrijf opdraait ziet daar bordjes met de tekst: Kof e? Cappuccino of Latte Macchiato? Dat zegt eigenlijk alles. Het draait bij Autobedrijf De Baaij om beleving en sfeer, om gastvrijheid op hoog niveau, toegankelijk, persoonlijk, laagdrempelig en behulpzaam, allemaal om de lach op het gezicht van de klant tevoorschijn te toveren. Dat bereiken Thijs de Baaij en zijn medewerkers door authentiek te zijn, zichzelf te zijn, je niet anders voor te doen dan je bent. Thijs de Baaij: “Mensen merken dat. Ze hebben door of je een spel speelt of werkelijk meent wat je zegt. Ik herken dat zelf ook.” Het draait om een groot hart voor mensen, echt luisteren en meedenken. Dan creëer je klanten die meer dan tevreden zijn. Thijs de Baaij vat het zo samen: “Er echt voor mensen zijn is wat wij belangrijk vinden. Mensen die meer dan tevreden de deur uit lopen is waar wij gelukkig van worden. Dat ging overigens niet vanzelf, daar hebben we grote stappen voor moeten zetten en dat doen we nog steeds.”
BOSCH CAR SERVICE VAN GOOL
De carrière van Thijs de Baaij verliep anders dan gepland. Hij wilde bij de Luchtmobiele Brigade, maar door een liesbreuk ging dat plan de ijskast in. Dan maar werken als manusje van alles bij Bosch Car Service Van Gool. Dat beviel goed, hij kreeg steeds meer taken toegewezen, hij werd verantwoordelijk voor de werkplaats en hij begon auto’s te verkopen. Hij kwam er achter dat hij met name contacten met klanten erg leuk vond. Thijs was een geboren dienstverlener in de letterlijke betekenis van het woord. “Terwijl ik niet zoveel met auto’s had, in mijn slaapkamer geen autoposters aan de muur, sport was mijn passie. Dat is inmiddels wel wat anders.”
SPRONG IN HET DIEPE
In 2009 vroeg William van Gool of Thijs het bedrijf niet wilde overnemen. “Ik heb ‘ja’ geantwoord, maar eerlijk gezegd wist ik niet waar ik aan begon. Ik had geen auto-opleidingen, geen ondernemerservaring, dus het was een behoorlijke sprong in het diepe. Het enig dat ik in ruime mate had was enthousiasme en inzet. In feite ging ik gewoon verder waar ik mee bezig was, ik loste in drie jaar mijn schulden af en kon gaan bouwen. William van Gool heeft me het eerste jaar verder ingewerkt en ik kon enorm vertrouwen op de werkplaatschef Johan, die alles had wat ik miste, met name rust. Johan is de rust zelve. Ik werd compleet verantwoordelijk voor de verkoop en ging me in netwerken bewegen, daar lag immers de markt. De werkplaatsbezetting steeg, we gingen van drie naar vijf monteurs en het aantal verkochte auto’s groeide. Ik merkte dat ik geen moeite had mijn visie zelf in de praktijk te brengen, maar ik vond dat de rest van de medewerkers achterbleef en dat gaf frictie. Ik had het gevoel dat ik langzaam maar zeker de grip aan het verliezen was, ik vertelde duizend keer hoe ik het wilde, maar moest het vaak toch zelf doen. Daar liep ik een tijd mee rond, totdat ik besloot een professioneel bureau in te schakelen.”
NEGENTIGTIEN
Organisatiebureau Negentigtien ging voor het bedrijf aan de slag. Er kwam een assessment voor alle medewerkers. Thijs: “Ook voor mij en die uitkomsten hebben we met elkaar besproken. Dat was een grote openbaring, vooral voor mezelf. Negentigtien had het lek snel boven. Ik communiceerde onvoldoende en ik reageerde slecht op autoritair gedrag. Ik zei wel wat er gedaan moest worden, maar ik vergat erbij te vertellen waarom, of te vragen of er iemand een beter idee had, terwijl een onderneming juist drijft op samenwerking binnen eenzelfde visie. Dat besef en mijn gedragsverandering vormden een belangrijke ommekeer binnen ons bedrijf, ik leerde te zeggen wat ik dacht, als me iets niet beviel sprak ik dat uit, de neuzen gingen dezelfde kant op. Het resultaat? De sfeer verbeterde enorm en in anderhalf jaar tijd steeg de werkplaatsbezetting met 15%. Ook belangrijk, want er moet voor de continuïteit van je bedrijf wel geld worden verdiend. Ik vind dat ons bedrijf is gegroeid tot een veilige thuishaven voor onze medewerkers en onze klanten. Daarom werd dat ook onze slogan.”
DE OMSLAG
Thijs de Baaij wist al lang dat hij blij wordt als hij andere mensen gelukkig maakt. “Dat geldt ook voor mijn eigen mensen. Die hadden behoefte aan aandacht, aan sturing, aan medeverantwoordelijkheid, aan duidelijkheid, kortom aan structuur in een prettige werkomgeving, waarin we er allemaal op dezelfde manier staan voor de klant. Ik nam die leiderstaak op me, daarbij ondersteund door allerlei coaches. Er kwam een gezonde HR-structuur en we hebben opleidingstrajecten voor iedereen in gang gezet. Elke monteur is nu 1ste monteur en APK-keurmeester, enkelen volgen nu een opleiding op HBO-niveau. De vraag naar een loonsverhoging werd omgezet naar een bonusstructuur gebaseerd op verkochte werkplaatsuren en klantvriendelijkheid. Daar moeten ze als team aan werken en dat versterkt de teamspirit. Iedereen doorliep een gastvrijheidscursus, want ook een monteur moet weten hoe hij met klanten om moet gaan. Die groei in aandacht en duidelijkheid zorgde voor rust op de werkvloer. Mensen worden hier gewaardeerd om wat ze zijn en wat ze doen en daar wordt iedereen gelukkiger van. Zelf heb ik adviseurs om me heen verzameld die me helpen met allerlei zaken waar ik niet goed in ben, die doe je niet graag en daardoor dreigen ze snel naar de achtergrond te verdwijnen. Mijn motto is dat dingen die je zelf niet kunt, je vooral door anderen moet laten doen. Dat kost geld, maar levert uiteindelijk veel meer op. Bovendien creëer je zo ruimte om zelf te groeien in zaken die je wel beheerst en waar wel je hart ligt.” Autobedrijf De Baaij is nog steeds onderdeel van Bosch Car Service, opereert niet merkgebonden levert fullservice reparatie en onderhoud voor alle auto’s ook die nog in de fabrieksgarantie zitten. “Bovendien hebben we SLA’s met vrijwel alle leasemaatschappijen. Op zoek naar een lease-auto? Geef ons een kans om u te verbazen. We kunnen dus alle merken onderhouden, verkopen nieuw en gebruikt van alle merken, ook in zoekopdracht.”
AUTOBEDRIJF VAN HET JAAR
Thijs de Baaij is een duizendpoot, in zijn bedrijf en daarbuiten, altijd met iets of iemand bezig. “Dat kan alleen maar omdat
“Mijn motto is dat dingen die je zelf niet kunt, je vooral door anderen moet laten doen. Dat kost geld, maar levert uiteindelijk veel meer op.”
ik gesteund word door een fantastisch thuisfront met mijn dochtertje Isabel en vrouw Elcke. Dat is mijn thuishaven. Daarom durfde ik ook de uitdaging en de bijbehorende druk aan om mee te dingen naar de titel Autobedrijf van het Jaar 2016/2017. Dat is een verkiezing onder 3.300 Bovag-bedrijven en eigenlijk de enige onderscheiding die je als autobedrijf kunt winnen. We kwamen door klantreacties bij de laatste tien en dat zien wij als een fantastische waardering van onze klanten. Daarna kregen we een dag een consultant op bezoek, die alle facet- ten en processen in je bedrijf analyseert, in werkplaats en verkoop, HR-beleid en nancieel, maar ook wat MVO en duurzaamheid betreft. Bovendien kwamen er vijf mystery-shoppers op bezoek. Dat heeft er toe geleid dat we bij de laatste drie kandidaten voor de titel zaten. Daarmee was de verkiezing voor ons al een mega-succes. Op dinsdag 4 oktober volgde de ultieme bekroning, toen we werden uitgeroepen tot het beste Autobedrijf van het Jaar 2016/2017. Daar hebben we als team hard voor gewerkt, we zijn er enorm trots op, trots op ons merk, trots op de waardering van onze klanten, vooral trots op wat we hebben bereikt. Of ik daar een rol in speel? Ik ben een eigenwijze ondernemer, maar wel iemand met de bereidheid om van fouten te leren. Ik zie een fout als een gratis leermoment. Ik vind het wel erg belangrijk dat je veranderingen die je doorvoert vasthoudt en daar heb ik adviseurs voor. Zo werk je elke dag aan de groei van je bedrijf. Het ondernemerschap geeft ook veel mogelijkheden, bijvoorbeeld om iets voor anderen te doen. We ondersteunen de Fieldwork Foundation. Daarvoor nemen we bijvoorbeeld elk jaar vrouwen en kinderen van een Blijfvanmijnlijf-huis mee voor een dagje pret- of dierenpark en organiseren we jaarlijks een barbecue voor straatjongeren, we steunen het Ronald McDonaldhuis en de Stamceldonorbank. Allemaal dingen waar we blij van worden, want dat is volgens mij uiteindelijk waar het om draait in het leven. Dingen doen waar je blij van wordt, want die doe je graag en die doe je dus goed.”