De medewerker staat bij ons op 1
De afgelopen crisis sloeg ook in de elektrotechnische installatiebranche fors om zich heen. Toch slaagde Schekman Totaaltechniek er in om elk jaar een positief resultaat neer te zetten en zelfs nieuwe medewerkers en klanten aan te trekken. Directeur Tom Scheenen: “De crisis was een belangrijke aanzet om na te denken over onze dienstverlening, nieuwe diensten en klantenprofiel. Onze visie veranderde niet: medewerkers staan op de eerste plaats, op plaats twee – maar heel erg belangrijk – staan onze klanten en dan volgt, op plaats drie, vanzelf een goed resultaat.”
De elektrotechnische installatiebranche is als gevolg van bijna revolutionaire nieuwe toepassingen de laatste decennia enorm veranderd en dus ook de bedrijven die zich daarin hebben gespecialiseerd. Zo ontwikkelde het in 1931 opgerichte bedrijf Schekman Elektrotechniek zich de afgelopen jaren tot een erkend totaalinstallateur. Dit betekent dat ruim 55 medewerkers bezig zijn met beveiligingssystemen, brandmeldinstallaties, toegangscontrolesystemen en natuurlijk elektrotechniek. Daarnaast vormt service en onderhoud tegenwoordig een belangrijke meerwaarde en voert Schekman technische inspecties en keuringen uit. Dankzij een uitstekende samenwerking is het tevens mogelijk om werktuigkundige installaties uit te voeren. Schekman maakt sinds 1992 onderdeel uit van Batenburg Techniek.
BOUWFRAUDE EN RECESSIE
Het omslagpunt lag eigenlijk al in 2001, toen als gevolg van de bouwfraude de aanbestedingsmarkt ingrijpend veranderde. “Dat raakte ons dus ook. Aanbestedingen werden veel competitiever. Ons voordeel was dat we veel kennis en ervaring in huis hadden en dat is zeker op zo’n moment goud waard. Het dwong ons wel om na te denken over bijvoorbeeld onze klantenportefeuille. We stelden ons de vraag welke klanten eigenlijk bij ons pasten. Het antwoord was eenvoudig: klanten die zoeken naar een langdurige relatie met technische bedrijven. Bovendien zochten we naar een grotere klantenspreiding. We kregen bijvoorbeeld steeds meer bedrijven in de logistieke sector als klant. Toen na een korte opleving de economie vanaf 2010 weer stagneerde zagen we veel collega-bedrijven fors inzetten op kostenreductie en reorganisaties, terwijl wij het nog steeds druk hadden en aan het investeren waren in kennis op het gebied van beveiligings- en brandmeldingsinstallaties, camerasystemen en toegangscontrole. Ook service en onderhoud, inspecties en keuringen zorgden voor een snel groeiende stroom opdrachten. Dan moet je dus ook zorgen dat je hier klanten bij hebt die dit waarderen en niet altijd alleen maar voor de laagste prijs gaan. Het resultaat was dat wij elk jaar nieuwe jonge medewerkers konden blijven aannemen en daarnaast een groot deel van het jaar ook nog extra inleenpersoneel hadden en nog steeds hebben.”
BEVEILIGINGSTECHNIEK
Met name de nieuwe beveiligingstak groeide snel. “We richten ons op complexe beveiligingsinstallaties voor bijvoorbeeld scholen of bedrijfspanden, waarbij diverse beveiligingsinstallaties, camerasystemen en toegangscontrole op één platform/bedieningspaneel draaien. Dit biedt voordelen in beheer van de installaties, maar nog meer in de bediening. Het systeem kan op afstand met een tablet worden bediend, zodat zeker buiten werktijden een facilitair medewerker niet meteen de auto in hoeft te springen. Door deze voordelen kwamen er al snel vermogende particulieren bij als bijvangst. Wij waren druk bezig de zakelijke markt voor de beveiligingstak verder te verbreden, toen afgelopen jaar de projectleider en twee medewerkers besloten voor zichzelf te starten om zich meer op deze particuliere markt te richten. Een teleurstelling, zeker omdat we fors hadden geïnvesteerd in hun opleiding en begeleiding, maar ook een nieuwe kans om als organisatie een volgende stap te maken. Het is fantastisch om te zien dat nieuwe medewerkers zich aangetrokken voelen tot ons bedrijf, waardoor we op dit moment beschikken over een groter en beter team. Meer kennis, meer capaciteit en dat binnen één jaar! We hebben ook fors geïnvesteerd in verdere opleidingen voor de ploeg die zich bezighoudt met service en onderhoud. Eigenlijk wel Schekman-breed, want ontwikkeling van medewerkers is goed voor de medewerkers zelf, maar ook voor het bedrijf.”
DE MEDEWERKER OP 1
Tom Scheenen gelooft heilig in het Rijnlandse model, waarbij de blik is gericht op de lange termijn. Management en werkvloer hebben een gezamenlijk belang: een winstgevend en dus gezond bedrijf, zodat werkplezier en succes samen kunnen gaan. Samenwerken is belangrijk, opleiding van werknemers wordt gezien als persoonlijke ontwikkeling, medewerkers moeten trots kunnen zijn op hun werkgever, ze werken voor mooie klanten waarvoor ze uitdagende opdrachten uitvoeren en – ook heel belangrijk – ze vieren hun successen gezamenlijk. Het resultaat? Zelfvertrouwen, een kundig en ervaren team, een bedrijf dat uitnodigend is voor toetreders tot de arbeidsmarkt en dat een aanzuigende werking heeft op vakmensen. “Wij zijn geen productiebedrijf maar een dienstverlener. Het onderscheid zit dus in mensen en niet in producten. Dit is geen familiebedrijf, maar het voelt wel zo. Dat is wat ik van mijn mensen hoor en daar ben ik trots op. Dat zie je ook in het geringe verloop en in de vaak langdurige dienstverbanden. Hier zijn op dit moment 16 mensen langer dan 25 jaar in dienst. Dat zegt iets over ervaring en dat is zeker in deze tijden van groot belang.” In de optiek van Tom Scheenen heeft dat ook gevolgen voor directie en management. “Die stellen zich in dienst van de ontwikkeling van medewerkers, want zij moeten zich ten volle kunnen ontplooien, zij maken het bedrijf.” Het is algemeen bekend dat we de komende jaren grote tekorten zullen kennen in technisch personeel. Tom Scheenen: “Ik hoor aantallen die in de tienduizenden lopen. Toch komen er per jaar meer leerlingen van school dan wij kunnen aannemen. Het gaat er dus om dat deze mensen jou weten te vinden als aantrekkelijke werkgever. Wanneer je je dan als bedrijf zo kunt onderscheiden, dat je medewerkers trots onderdeel van Schekman zijn en als ambassadeur fungeren, dan trekken ze als vanzelf nieuwe collega’s aan. Uiteraard zijn we ook actief in werving, we proberen stagiaires aan ons te binden, nemen klassen mee op excursie naar projecten en zorgen voor warme contacten met scholen. Daarom konden we de laatste maanden vijf nieuwe mensen begroeten die allemaal via een medewerker of stage zijn binnengekomen.”
DE KLANT OP 2
De mens op 1, de klant op 2. “Als je weet welke mensen je in huis hebt, waar je sterke en zwakkere kanten zitten, dan weet je ook welke klanten bij je passen. Daar hebben we ons sterk op gefocust. Dat zijn klanten die kiezen voor een lange relatie, zodat wij hun installaties van haver tot gort kennen, die ons waarderen om onze toewijding en betrouwbaarheid, om onze vakkennis en onze brede 24/7 dienstverlening. Bij ons heb je echt één aanspreekpunt.”
Tom Scheenen gelooft ook heilig in samenwerking in bouwteams. “Zeker in design & constructteams, waar niet wordt gekozen op basis van allerlaagste prijs, maar op basis van kennis en ervaring. Zo zijn we onlangs nog betrokken bij de bouw van de topsportaccommodatie Talent Centraal in Nijmegen die momenteel gerealiseerd wordt. Samenwerken kan alleen maar als er sprake is van gelijkwaardigheid tussen betrokken partijen. Bedrijven met dezelfde visie en dezelfde signatuur in vakmanschap. Je helpt elkaar bij een opdracht van uitdagende klanten. Dat geeft, afgezien van een gezonde marge, voor alle partijen rust en voldoening als de klus geklaard is waarbij de klant ook krijgt wat verwacht werd.”
RESULTAAT IS EEN GEVOLG, GEEN DOEL
Wanneer je je weet te omringen met goede mensen, die elk dag vanuit hun hart werken aan een opdracht, weet je dat je kunt rekenen op tevreden klanten die voor een volgende opdracht ook weer bij jou komen. “Dan boek je ook een positief resultaat, ook in mindere jaren. Daarbij is vertrouwen heel belangrijk, vertrouwen van je klant, vertrouwen van je medewerker en vertrouwen dat je zorgt voor leuke uitdagende opdrachten en een volgend doel:Het 100-jarig bestaan in 2031.”