Berend Eberson: ‘een groente-ontbijt als het ideale begin van je dag’
Grünten: een groente-ontbijt dat zorgt voor de helft van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid?
Soms is het ondernemerschap gewoon de logische vervolgstap in je ontwikkeling. Je hebt een idee, je gaat er mee aan de slag, schrijft een plan en voert het uit. Je zoekt klanten, steeds meer klanten, grotere klanten en je groeit. Dat is het verhaal van Grünten, een ontbijtproduct dat Berend Eberson ontwikkelde om mensen aan de groente te krijgen.
Het begint traditioneel. Middelbare school, lunchkok om wat bij te verdienen, dan de studie gezondheidswetenschappen aan de VU in Amsterdam gevolgd door een minor voeding & gezondheidsgedrag aan de Universiteit van Wageningen. Berend Eberson werd Personal Body Coach en hielp via een online platform mensen via een op maat gemaakt plan met het verbeteren van hun gezondheid. “Ik was zeer geïnteresseerd in de relatie tussen voeding en gezondheid en ik wilde mensen graag helpen om een gezonde levensstijl te ontwikkelen die ze op lange termijn konden volhouden. Waar het vaak fout gaat is dat mensen extreem enthousiast beginnen en dan hun hele leven omgooien. Van 0 naar 4x per week sporten bijvoorbeeld. Dat is een te grote stap en dus niet vol te houden. Wil je gezond gedrag echt omzetten in een levensstijl, dat mag dat niet te invasief zijn. Het moet voelen als telkens een kleine stap, want alleen dan ga je het echt volhouden.”
Grünten
Tijdens zijn studietijd in Wageningen kwam hij erachter dat meer dan driekwart van de Nederlanders niet aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) groenten komt. De belangrijkste verklaring hiervoor is dat de meeste mensen alleen groenten eten tijdens het avondeten. “Er zijn wel al een aantal lunch-opties die groente bevatten, maar een ontbijt met groente was er nog niet. Hier viel dus de meeste winst te behalen. Ik experimenteerde zelf veel met nieuwe dingen in de keuken en had voor mezelf een ontbijt bedacht op basis van bloemkool met appel en kaneel. Over mijn Bloemkool-appeltaart-ontbijtje zoals ik het destijds noemde was ik heel tevreden en na de eerste experimenten ben ik dit vrijwel dagelijks gaan maken. Elke ochtend keek ik weer uit naar mijn ontbijt dat al direct 125 groente bevatte, maar dat smaakt naar appeltaart. Na mijn studie merkte ik dat ik echte impact wilde hebben en met de opgedane kennis en ervaring mensen concreet wilde helpen om gezonder te gaan eten. Mijn omgeving reageerde heel positief op mijn ontbijt en na wat marktonderzoek bleek dat er niets vergelijkbaars bestond. Ik had naar mijn gevoel een gat in de markt gevonden en besloot het concept van een groente-ontbijt in taartsmaak verder door te ontwikkelen. Naast de Apple Pie-smaak creëerde ik een Carrot Cake- en Red Velvet Brownie-smaak met allemaal een eigen groente als basis. Zo werd mijn bedrijf Grünten geboren. Een gezond en lekker ontbijt, dat direct uit de verpakking kan worden gegeten en meteen 50% van de ADH aan groente bevat. De ideale mix van eigenschappen om bij te dragen aan een gezondere levensstijl die wel op lange termijn is vol te houden.”
Businessplan
Berend Eberson begon met een businessplan. “Ik heb de meeste businessinformatie gewoon van internet gehaald. Via allerlei e-learningtrajecten had ik mijn plan snel klaar. Ik heb ook andere ondernemers om advies gevraagd en ik kreeg eigenlijk overal hulp. Toen ben ik op zoek gegaan naar een producent en een verpakking. Ik kwam bij Raaskal Foodcreators terecht, een jonge onderneming uit Naaldwijk. Ze hebben veel kennis en capaciteiten in huis, ze schakelen snel en communiceren gemakkelijk. Door deze samenwerking lukte het om al op 1 november vorig jaar Grünten te lanceren op de schappen van supermarktketen Marqt. Dat bleef niet onopgemerkt en ik mocht nog voor de lancering van mijn bedrijf pitchen op het grootste evenement van het jaar: de Food Inspiration Day. Daarnaast kregen we via free publicity aandacht in allerlei (vak)tijdschriften als Food Inspiration Magazine, de Nationale Week zonder Vlees en de Margriet en natuurlijk hebben we fors ingezet op social media.”
Marqt
Grünten is op dit moment nog uitsluitend te koop via de vestigingen van Marqt in de Randstad. “Daar was ik heel blij mee, vooral omdat het product past bij de visie van die supermarktketen. Maar het heeft zijn beperkingen, er zijn maar 17 vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam. Via de publiciteit die Grünten kreeg kwam ik in contact met enkele landelijke supermarktketens en cateraars die zeer geïnteresseerd zijn en Grünten graag aan hun assortiment willen toevoegen. Daarvoor moet ik wel een volgende grote stap maken. Om te beginnen moet de productie fors omhoog, er zijn allerlei logistieke hobbels te overwinnen en ik wil een doorontwikkelde vormgeving in een vernieuwende verpakking. Dat laatste is inmiddels geregeld, de vormgeving is klaar, de verpakking zal bestaan uit afbreekbaar plastic. Bovendien komt er een kleinere verpakking, van 150 gram in plaats van 300 gram. De verkoop bij Marqt laat wel zien dat er markt is voor een groente-ontbijt en ik ben ervan overtuigd dat de rest van Nederland er ook klaar voor is. Mensen zijn steeds meer met hun gezondheid bezig en Grünten past perfect in deze gezondheidstrent. Voor de benodigde investeringen heb ik verschillende financieringsmogelijkheden onderzocht en ben ik uitgekomen bij crowdfundplatform Crowdaboutnow. Op deze manier doe ik het niet meer alleen, maar werk ik samen met crowdfunders aan de missie van Grünten. Ik ben op zoek naar een bedrag van minimaal €35.000,- en ik heb nog een maand om dat te realiseren. Dit is weer een ontzettend spannende fase, aangezien ik 100% van het minimale bedrag moet ophalen om de crowdfunding succesvol af te ronden. Gebeurt dat niet, dat wordt alles weer aan de investeerders teruggestort en blijft mijn missie om bij te dragen aan een gezonder Nederland beperkt tot de Randstad. Naast de mogelijkheid om geld te investeren tegen een aantrekkelijke rente heb ik ook een merchandise lijn gecreëerd met originele truien en sokken. Zo kan ik Grünten direct op een leuke manier promoten. Bovendien kunnen mensen die niet meteen de middelen hebben om te investeren toch bijdragen aan het succes.”
Ondernemerschap
Grünten vormt inmiddels de basis van een bedrijf. “Aan dat idee moest ik eigenlijk best wennen. Ik stond als Personal Body Coach al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar dit is toch wat anders. De ontwikkeling van zo’n productlijn is een ingewikkeld verhaal. Je hebt niet alleen met de productie te maken, maar ook met afzetmarkten, logistiek en de ontwikkeling van nieuwe producten en natuurlijk food safety. Ik vind het ondernemerschap hartstikke leuk en uitdagend. Elk hobbel nemen, steeds opnieuw oplossingen aandragen voor problemen die zich voordoen. Dat geeft me veel energie. Het is voor mij een nieuwe en spannende tijd, die heel anders is dan de wereld van gezondheidswetenschappen. Het is leuk om alles zelf te doen, maar ook heel prettig om hulp te krijgen, bijvoorbeeld op financieel gebied. Ik heb me ook bij Kitchen Republic aangesloten, een plek waar opkomende voedselproducenten en cateraars samenwerken. Doel is om mijn bedrijf naar het volgende niveau te tillen en dat gaat lukken, daar ben ik van overtuigd.” Meer weten? Kijk op www.grunten.nl.