Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 2 - 2016
Home›Artikel›‘DAT WE ER NOG ZIJN IS EEN COMBI VAN KOSTENBEWUSTZIJN EN VASTHOUDEN AAN NICHEMARKT’

‘DAT WE ER NOG ZIJN IS EEN COMBI VAN KOSTENBEWUSTZIJN EN VASTHOUDEN AAN NICHEMARKT’

Door c0d3br3ak
17 juli 2016
893
0
Deel:

“Wij met een artikel in Changeyourbusiness? Ik zou niet weten wat ik zou moeten vertellen, er is bij ons in al die tijd eigenlijk niets veranderd, uitzenden blijft uitzenden, natuurlijk wordt af en toe wetgeving aangepast, de controle op naleving van cao’s wordt steeds strenger veranderen, je ziet de wetgeving met betrekking tot ZZP-ers toenemen, maar dat is het dan ook wel”, vertelt Roelof Beijer. Twee uur later blijkt dat toch iets anders te zitten.

Roelof Beijer werkt sinds 1998 voor Bergland Uitzendorganisatie. “Daarvoor in de transportsector, ik verbleef een half jaar in Amerika, wilde er iets voor mezelf beginnen maar kon geen greencard bemachtigen en terug in Nederland kwam ik in de recreatiesector terecht. Daar maakte iemand me attent op de mogelijkheden binnen Bergland. Dat was toen nog een 100% bemiddelingsbureau, dat in opdracht van het Britse kantoor Stratec Britse vaklui in met name techniek en automotive naar Nederland haalde. Ik vertrok naar de UK en ik kwam al snel tot de conclusie dat het anders moest. We hebben er veel veranderd en binnen een jaar begon het te lopen en hadden we in Nederland honderden mensen aan het werk, tegen een normale prijs en met een fatsoenlijke marge. Dat is in ons vak cruciaal, opdrachten met slechte of geen marges laten we aan andere bedrijven.”

GROEI
In eerste instantie waren Roelof Beijer en zijn medewerkers alleen actief als bemiddelaars. “Wij zochten klanten voor Britse uitzendbureaus en daarvoor ontvingen we dan een fee. In 2002 begonnen we zelf uit te zenden, eerst in Nederland, een jaar later ook in de UK, nog steeds alleen voor ambachtelijk werk, automonteurs, schadeherstellers en spuiters, stucadoors en schilders en timmerlieden en metselaars, alleen maar vaklui. In 2004 namen we de aandelen van Stratec over en hadden we het hele traject in handen. In 2008 hebben we twee nieuwe locaties in de UK geopend, in 2011 zijn we ook in Duitsland gestart. Niet eenvoudig, maar we staan er. Ook in Groot Brittannië zijn mede als gevolg van de crisis de marges dun, we doen er daarom momenteel voornamelijk werving & selectie, veel minder in uitzenden.” In 2011 sloeg de crisis ook bij Bergland toe. “En hoe, relatief laat, maar onnoemelijk hard. Alles wat we in de bouw deden stopte onmiddellijk, bouwaanverwante werkzaamheden liepen nog even door. Dat was echt een gevalletje alle hens aan dek. Van 2010 tot en met 2014 leverden we 30% van onze omzet in, 2013 was overigens weer een prima jaar.”

ANDERE KOERS
Het management van Bergland gooide het roer om. “Dat wil zeggen voor een deel. We organiseerden brainstormsessies, wat deden we goed, waar was winst te behalen. Elk idee was goed, niets was te gek. Dat leverde onder andere op dat we medewerkers meer dan voorheen mede-eigenaar gingen maken van het proces. Hadden ze een goed idee, dan werden ze ook verantwoordelijk voor de uitvoering en zo eigenaar van het proces. Dat leidde ertoe dat we van sommige medewerkers afscheid moesten nemen, maar dat de rest ruimte kreeg in taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Ze pikten het uitstekend op, ze namen initiatieven, met als gevolg dat vrijwel elk bureau in onze organisatie zijn eigen bedrijfje werd. We hebben er gezamenlijk de schouders onder gezet, met als gevolg dat we als organisatie groeiden.

Medewerkers namen meer verantwoordelijkheid en hun werk werd interessanter. We hebben loyale mensen, die vaak al meer dan tien jaar aan het bedrijf zijn verbonden. We zijn blijkbaar een goede werkgever.”

KOSTENBEWUST
Bovendien ging het bedrijf met een stofkam door de kosten. “Dat was belangrijk. De combinatie van een nieuwe organisatie, kostenbewustzijn en het vasthouden aan de niche van het uitzenden van vakmensen heeft er voor gezorgd dat we er nog steeds zijn. Sterker nog, 2015 werd één van onze

“We hebben loyale mensen, die vaak al meer dan tien jaar aan het bedrijf zijn verbonden. We zijn blijkbaar een goede werkgever.”

beste jaren en dat realiseerden we met beduidend minder vaste medewerkers.” Roelof Beijer en de zijnen keken ook secuur naar het klantenbestand. “We zijn gefocust op goede klanten, bedrijven die tegen een normale prijs een uitstekende dienstverlening verwachten, die loyaal zijn en hun facturen betalen of zich melden om te praten over een betalingsregeling. Dat was de afgelopen jaren toch ook een dingetje.”

PARTNERSHIPS
Eén van de uitkomsten van de nieuwe werkwijze is dat Bergland al sinds 2008 partnerships aangaat met collegauitzendbureaus. Roelof Beijer: “We kregen bijvoorbeeld opmerkingen van collega’s dat ze bepaalde klanten niet meer konden bedienen, omdat ze toch vooral gefocust wilden zijn op de commerciële kant van het proces en bijvoorbeeld minder op debiteurenbeheer. We hebben daar samenwerkingsovereenkomsten voor ontwikkeld, waarbij de partij waarmee we samenwerken de frontoffice blijft doen, zij zijn verantwoordelijk voor recruitment en

“We hebben op dit moment zo’n vijftien partnerships, in elke branche waarin we werkzaam zijn, voor alle nationaliteiten.”

de klantencontacten, wij doen de backoffice. Daar gelden uiteraard een aantal voorwaarden voor: de marge moet goed zijn, de klant moet kredietwaardig zijn en betrouwbaar. Wij verzorgen dus alleen de financiële kant van het verhaal en het debiteurenbeheer. Op die manier behoudt onze partner zijn klant en is iedereen blij. We hebben op dit moment zo’n vijftien partnerships, in elke branche waarin we werkzaam zijn, voor alle nationaliteiten. We eisen wel volledige betrokkenheid van onze partners, want anders werkt het niet.”

EU SELECT
Bergland zocht in de crisisjaren ook naar uitbreiding van de uitzendklanten. “Daarvoor namen we in 2012 EU Select uit Breda over, zij waren gespecialiseerd in het uitzenden van logistiek personeel. Dat deden we omdat we, mede door de opkomst van webshops, de vraag naar logistieke medewerkers zagen groeien. Dat konden wij ook met onze buitenlandse uitzendkrachten invullen. Dat liep goed, tot Nederlandse uitzendbureaus zich ook massaal op deze tak van sport gingen richten, omdat er door de oplopende werkeloosheid voldoende aanbod was van Nederlands logistiek personeel. Daar hebben we de schaalgrootte niet voor, we hebben niet in elke stad een kantoor, dus dat werd geen succes. EU Select schakelde om naar het uitzenden van dakdekkers en metselaars voor de bouw en bouwaanverwante bedrijven en dat loopt uitstekend. Ze boeken elk jaar een prima resultaat.”

VERHUIZING
Bergland Uitzendorganisatie verhuisde in juni van de Nassausingel naar de Van Schaeck Mathonsingel 101 in Nijmegen. “We wilden een kleinere, mooiere en nieuwe locatie. Die hebben we hier gevonden en we zijn er uitermate content mee.” En 2016? “Ik vind de markt nog erg instabiel. De groei zet niet door, de omzetcurve is vlak, er zit in elk geval geen groei in klanten die een tarief betalen waardoor een normale marge haalbaar is. Dat is voor ons een absolute voorwaarde, daar doen we geen concessies aan.”

Vorige artikel

‘De meerwaarde van de fusie wordt nu ...

Volgende artikel

‘De vraag van klanten is leading’

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 4 - 2019

    RB foundation: ‘Een perfecte avond met een perfect resultaat’

    24 oktober 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 4 - 2019

    Nul 24 Goes Valencia

    24 oktober 2019
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2020

    Paul Schmidt en Otto van Wiggen: ‘Mensen doen niet wat hun leiders zeggen, maar wat ze doen’

    11 november 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 6 - 2018

    Over communicatie, ethiek en de glijdende schaal

    28 december 2018
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2021

    ‘Hoe word je een goede leider?’

    12 oktober 2021
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Mathieu Fluit over anticyclisch ondernemen

    3 december 2016
    Door c0d3br3ak

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Artikelnummer 1 - 2020

    Kompas Veiligheidsgroep: ‘We zijn een kennisinstituut op het gebied van veiligheid’

  • Leiderschap verbeteren, hoe doe je dat?
    ArtikelNummer 3 - 2017

    Leiderschap verbeteren, hoe doe je dat?

  • Nummer 5 - December 2017
    Magazine

    Nummer 5 – December 2017

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen