Nieuwe generatie zelfrijdende voertuigen
Nederland speelt zich internationaal opnieuw in de kijker met in ons land ontwikkelde technologie. Onlangs vertrok vanaf Schiphol een nieuw ontwikkeld prototype van een Group Rapid Transit (GRT) voertuig, geschikt om autonoom, zonder interventie van een chauffeur, passagiers te vervoeren. Het GRT-voertuig is een creatie van het Utrechtse tech-bedrijf 2getthere, gespecialiseerd in de ontwikkeling van oplossingen op het gebied van autonoom vervoer.
Het derde generatie voertuig wordt ingezet bij demonstraties op verschillende locaties in Singapore, waaronder het Kim Chuan Depot (KCD) en Nanyang Technical University. Dit gebeurt in opdracht van 2getthere Asia, een joint-venture tussen 2getthere en de Singaporese openbaarvervoermaatschappij SMRT, tevens aandeelhouder van de Nederlandse onderneming.
De nieuwe GRT is ontworpen door de vermaarde ontwerpstudie Zagato uit Milaan (bekend van unieke auto-ontwerpen voor Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Aston Martin). Met een lengte van 6 meter, breedte van 2,1 meter en hoogte van 2,8 meter passen er in totaal 24 passagiers in het voertuig. Het voertuig is gebaseerd op de nieuwste technologische ontwikkelingen; zo laden de baterijen van 30% naar 80% op in 10 minuten.
WERELDPRIMEUR
Het is de bedoeling dat de nieuwe GRT in de toekomst zal worden ingezet in Dubai, waar 2getthere een groot contract heeft binnengesleept voor autonoom openbaar vervoer naar Bluewaters Island. Het systeem naar het nieuw opgespoten eiland zal bestaan uit 25 automatische voertuigen die elk 24 personen kunnen meenemen. Een ritje naar de stad, over een speciale baan, duurt zo’n vierenhalve minuut. Met een capaciteit van vijfduizend passagiers per uur is dit het grootste autonome vervoerssysteem tot nu toe. Daarnaast zal het voertuig straks ook in Nederland gaan rijden: 2getthere is namelijk ook het bedrijf achter de Parkshuttle in Capelle aan den IJssel. Die samenwerking werd eerder dit jaar verlengd, waarbij de inzet van de nieuwe GRT een wereldprimeur betekent voor 2getthere en de gemeente Capelle: het eerste volledig autonome systeem op de openbare weg.
KOSTENEFFICIËNT
Autonome vervoeroplossingen op basis van door 2getthere ontwikkelde technologie en systemen zijn naast milieuvriendelijk ook zeer kostenefficiënt. Ten opzichte van traditionele oplossingen (bijvoorbeeld monorail) kunnen besparingen gerealiseerd worden van 50% op infrastructuur en onderhoud. Om die reden zijn zelfrijdende vervoerssystemen zeer geschikt voor middelgrote luchthavens, bedrijfscampussen (tot 50.000 werknemers) en entertainment parken.