Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelblogNieuws
Home›Artikel›Vertrouwen is geschaad, hoe nu verder?

Vertrouwen is geschaad, hoe nu verder?

Door Hans Eberson
19 februari 2022
408
0
Deel:

Uit een onderzoek van het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet bleek onlangs dat besmettings- en sterftecijfers significant lager zijn in landen waar burgers hun overheid vertrouwen. Denemarken en Zweden zijn daarvoor treffende voorbeelden. Die overheden slaagden er beter in het virus te controleren, omdat burgers massaal gehoor gaven aan overheidsmaatregelen. En daar heeft de Nederlandse overheid zelf een vertrouwensprobleem gecreëerd. Er was geen duidelijke koers: wel of geen mondkapjes, wel of geen 3G, wel of geen sneltesten, wel of niet vaccineren en toen die besluiten eenmaal waren genomen kwam de campagne tergend langzaam op gang. Opvallend was bovendien dat onze regeringsmaatregelen vaak significant anders waren dan in de ons omringende landen.

Een zwalkend beleid zorgt niet alleen voor onrust, maar ook voor een groeiende weerstand en dus nam het publieke vertrouwen in de overheid dramatisch af. Tijdens de eerste maanden van de coronacrisis in 2020 had meer dan 80% van de Nederlandse bevolking vertrouwen in het gevoerde beleid. Dat percentage is inmiddels gezakt naar zo’n 20%. Natuurlijk spelen meerdere factoren een rol. Neem bijvoorbeeld de Toeslagenaffaire en de ronduit knullige afhandeling van dit probleem, de manier waarop de overheid zich liet verrassen in Afghanistan, het Gronings gas, de val van de regering, de verdere polarisatie in het parlement en de langdurige kabinetsformatie. Duidelijk is dat de overheid haar zaken niet op orde heeft. Door een verouderd ICT-systeem is de Belastingdienst niet in staat om maatregelen die eigenlijk snel zouden moeten worden genomen (geen BTW op fruit en groenten, gratis kinderopvang of nieuwe wetgeving rond vermogensbelasting) in het gunstigste geval pas over een jaar of vier te behandelen. Eigenlijk te schandalig voor woorden en ook niet uit te leggen. Dat alles zorgt ervoor dat elke beslissing en elk publiek optreden van overheidsdienaren met argusogen wordt gevolgd.

Hoe nu verder? Wie het weet mag het zeggen. De overheid is aan zet, dat is helder, maar de verwachtingen zijn niet hooggespannen. Het terugwinnen van vertrouwen is namelijk een moeizaam en langdurig proces, dat start met kleine successen. Succes begint met een plan, een visie, een helder uitvoeringstraject met tussentijdse doelen en een eindpunt. En daarvan is nog niets zichtbaar.

Vorige artikel

Waarom is veranderen zo moeilijk?

Volgende artikel

‘Jongeren vinden drie dagen werken wel genoeg’

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 4 - 2018

    Az Groen (Contoura): ‘The next step’

    10 oktober 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 6 - 2018

    Over communicatie, ethiek en de glijdende schaal

    28 december 2018
    Door Hans Eberson
  • Vertrouwen op intuïtie?
    ArtikelNummer 4 - 2017

    Vertrouwen op intuïtie?

    5 oktober 2017
    Door c0d3br3ak
  • Artikelnummer 1 - 2022

    Jeannine Sok: ‘Hoe gastvrij ben jij?’

    23 maart 2022
    Door Hans Eberson
  • ArtikelCoverstorynummer 3 - 2021

    Jorrit Wesseldijk: ‘Onze branche heeft strakkere regulering nodig’

    12 oktober 2021
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 6 - 2018

    Over employee experience en futureproof recruitment: Bekijk de wereld door de ogen van je medewerkers

    28 december 2018
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 4 - 2019

    Rob van Kessel: ‘Wij zijn trots op DROOM! Beuningen’

  • ArtikelblogNieuws

    Hoe houd je je werknemers binnenboord?

  • ArtikelNummer 6 - 2018

    René Peters neemt afscheid van ANAC: ‘Niet meer werken gaat me lukken’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen