Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 5 - 2018
Home›Column›Column Kompas Veiligheidsgroep: Een calamiteit komt altijd onverwacht

Column Kompas Veiligheidsgroep: Een calamiteit komt altijd onverwacht

Door Hans Eberson
30 november 2018
818
0
Deel:

Je zit midden in een belangrijk dossier en als je nog even doorwerkt, krijg je het misschien vandaag nog af. Totdat plots het alarm klinkt en je wreed gestoord wordt. Wat is er aan de hand? Je verstijft. En iedereen kijkt naar jou als BHV’er. Even nadenken en terug bij zinnen komen. Waardoor ging het alarm af? Iemand roept dat er brand is op de gang. Je verzamelt moed en rent het kantoor uit. Wanneer je op de overloop bent, neem je meteen rook en een sterke brandlucht waar. Toch is niet direct duidelijk waar de brandhaard zich bevindt. Je loopt de gang door en het zicht wordt steeds minder. Een blik door de kier van de deur van de vergaderzaal en meteen wordt duidelijk wat er is gebeurd. Brand bij de beamer! Een deel van het plafond en meubilair staat in brand. De brand is te groot om zelf met blusmiddelen aan de slag te gaan. Wat nu? In je hoofd komen er zaken uit de BHV-training boven zoals ‘alarmeer de hulpdiensten’ en ‘ontruim het gebouw’. Maar wie van je collega BHV’ers zijn ook aanwezig? Zijn ze al bezig met ontruimen of alarmeren? Zitten er nog mensen boven of in aanpalende kantoorruimtes of zal ik daarheen lopen met mogelijk gevaar voor eigen leven? En wat als collega’s deze ruimtes al hebben ontruimd…?

Een calamiteit zoals brand komt nooit verwacht. Daarom is het cruciaal dat de organisatie goed voorbereid is. In een BHV-training leer je te alarmeren, ontruimen, hoe je een beginnende brand kunt blussen en hoe je eerste hulp kunt verlenen. Toch is tijdens een calamiteit communicatie de belangrijkste factor, essentieel voor snelheid van handelen, een goede verdeling van taken en het tijdig en correct inlichten van de hulpdiensten en/of receptie. Men heeft echter niet altijd (tijdig) de beschikking over zaken als portofoons om tijdens het incident te communiceren en handelingen te stroomlijnen.

Wat nu als er een tool is die mensen altijd bij zich dragen en die bijdraagt aan snelle communicatie tijdens een calamiteit, zodat er tijd vrij komt voor handelen? Bij Kompas Veiligheidsgroep stellen we het als doel om mensen zo goed mogelijk voor te bereiden op een calamiteit. Daarom investeren wij veel tijd in hulpmiddelen om het werk van BHV’ers te vereenvoudigen, waardoor de kwaliteit en gerichtheid van de hulpverlening beter wordt. De nieuwste ontwikkeling op dit vlak is de BHV App. Aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig beschikt over een smartphone en elke smartphone is uitgerust met GPS en mobiele data zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De BHV App stelt je in staat om meldingen te doen van de calamiteit richting hulpdiensten en de eigen organisatie. Het stelt je ook in staat inzichtelijk te krijgen welke collega BHV’ers op elk moment aanwezig zijn. De basisversie van de BHV app wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan cursisten die opgeleid zijn via Kompas Veiligheidsgroep.

Vincent Hendrikx

Operations Manager

024 – 371 75 65 – info@kompasveiligheidsgroep.nl

Vorige artikel

Nummer 5 – November 2018

Volgende artikel

Column Roel Kop: Alle grote mannen zijn ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ColumnNummer 3 - 2017

    Column Az Groen

    1 juli 2017
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2021

    Wouter van der Loon: ‘Vadertje Staat’

    20 april 2021
    Door Hans Eberson
  • BorrelNummer 5 - 2018

    Table for Ten

    30 november 2018
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 2 - 2021

    Column Roel Kop: ‘Wat is rechtvaardigheid?’

    13 juli 2021
    Door Hans Eberson
  • 'Rise by lifting others'
    ColumnNummer 2 - 2018

    Column Siv van Hegelsom

    20 mei 2018
    Door c0d3br3ak
  • ColumnNummer 1 - 2019

    Column Nadine Maters – Vertrouwen is goed, controle is beter

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ColumnNummer 2 - 2018

    Column Roald Bergamin

  • Artikelnummer 1 - 2022

    Jeannine Sok: ‘Hoe gastvrij ben jij?’

  • ArtikelNummer 4 - 2019

    Rob van Kessel: ‘Wij zijn trots op DROOM! Beuningen’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen