Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ColumnNummer 5 - 2018
Home›Column›Column Kompas Veiligheidsgroep: Een calamiteit komt altijd onverwacht

Column Kompas Veiligheidsgroep: Een calamiteit komt altijd onverwacht

By Hans Eberson
30 november 2018
1019
0
Share:

Je zit midden in een belangrijk dossier en als je nog even doorwerkt, krijg je het misschien vandaag nog af. Totdat plots het alarm klinkt en je wreed gestoord wordt. Wat is er aan de hand? Je verstijft. En iedereen kijkt naar jou als BHV’er. Even nadenken en terug bij zinnen komen. Waardoor ging het alarm af? Iemand roept dat er brand is op de gang. Je verzamelt moed en rent het kantoor uit. Wanneer je op de overloop bent, neem je meteen rook en een sterke brandlucht waar. Toch is niet direct duidelijk waar de brandhaard zich bevindt. Je loopt de gang door en het zicht wordt steeds minder. Een blik door de kier van de deur van de vergaderzaal en meteen wordt duidelijk wat er is gebeurd. Brand bij de beamer! Een deel van het plafond en meubilair staat in brand. De brand is te groot om zelf met blusmiddelen aan de slag te gaan. Wat nu? In je hoofd komen er zaken uit de BHV-training boven zoals ‘alarmeer de hulpdiensten’ en ‘ontruim het gebouw’. Maar wie van je collega BHV’ers zijn ook aanwezig? Zijn ze al bezig met ontruimen of alarmeren? Zitten er nog mensen boven of in aanpalende kantoorruimtes of zal ik daarheen lopen met mogelijk gevaar voor eigen leven? En wat als collega’s deze ruimtes al hebben ontruimd…?

Een calamiteit zoals brand komt nooit verwacht. Daarom is het cruciaal dat de organisatie goed voorbereid is. In een BHV-training leer je te alarmeren, ontruimen, hoe je een beginnende brand kunt blussen en hoe je eerste hulp kunt verlenen. Toch is tijdens een calamiteit communicatie de belangrijkste factor, essentieel voor snelheid van handelen, een goede verdeling van taken en het tijdig en correct inlichten van de hulpdiensten en/of receptie. Men heeft echter niet altijd (tijdig) de beschikking over zaken als portofoons om tijdens het incident te communiceren en handelingen te stroomlijnen.

Wat nu als er een tool is die mensen altijd bij zich dragen en die bijdraagt aan snelle communicatie tijdens een calamiteit, zodat er tijd vrij komt voor handelen? Bij Kompas Veiligheidsgroep stellen we het als doel om mensen zo goed mogelijk voor te bereiden op een calamiteit. Daarom investeren wij veel tijd in hulpmiddelen om het werk van BHV’ers te vereenvoudigen, waardoor de kwaliteit en gerichtheid van de hulpverlening beter wordt. De nieuwste ontwikkeling op dit vlak is de BHV App. Aangezien vrijwel iedereen tegenwoordig beschikt over een smartphone en elke smartphone is uitgerust met GPS en mobiele data zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De BHV App stelt je in staat om meldingen te doen van de calamiteit richting hulpdiensten en de eigen organisatie. Het stelt je ook in staat inzichtelijk te krijgen welke collega BHV’ers op elk moment aanwezig zijn. De basisversie van de BHV app wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan cursisten die opgeleid zijn via Kompas Veiligheidsgroep.

Vincent Hendrikx

Operations Manager

024 – 371 75 65 – info@kompasveiligheidsgroep.nl

Previous Article

Nummer 5 – November 2018

Next Article

Column Roel Kop: Alle grote mannen zijn ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelColumnnummer 2 - 2022

    Column Wouter van der Loon: ‘Over solidariteit en identiteit’

    5 juli 2022
    By Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2016

    Column Thomas van Buuren

    17 juli 2016
    By c0d3br3ak
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2023

    Column Roald Bergamin: ‘Vergunningstelsel zal veel veranderen voor uitzendorganisaties’

    5 april 2023
    By Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 1 - 2024

    Column Roel Kop: ‘Advocaatscore, of hoe klanten het beleven’

    24 januari 2024
    By Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2021

    Wouter van der Loon: ‘Vadertje Staat’

    20 april 2021
    By Hans Eberson
  • ColumnNummer 6 - 2018

    Column Siv van Hegelsom: Mijn recept voor geluk

    28 december 2018
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 4 - 2019

    ‘Welke rol speelt kunstmatige intelligentie in de zorg?’

  • ArtikelNummer 5 - 2018

    Frank Janzing (ALEX Advocaten) over sanctierecht: ‘Het is een voor ondernemers relatief onbekend rechtsgebied, waar grote belangen kunnen spelen’

  • Artikelnummer 1 - 2022

    Jeannine Sok: ‘Hoe gastvrij ben jij?’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen