Nadine Maters derde generatie in Maters Accountants: ‘Belangrijke strategische keuzes zorgen voor groei’
Het beroep van accountant is de laatste jaren door de sterk toegenomen automatisering, maar ook door andere klantvragen ingrijpend veranderd. Stond vroeger de jaarrekening centraal, tegenwoordig dient de jaarrekening als uitgangspunt voor adviestrajecten. Maters Accountants heeft die ‘gamechance’ niet alleen goed begrepen, maar hun dienstverlening daar ook ingrijpend op aangepast. Dat begon met de komst van dochter Nadine Maters RA. Een verslag.
Jan Maters senior nam vele jaren geleden het oudste accountantskantoor van Nijmegen over, zoon Jan kwam in de zaak toen vader door een ernstig auto-ongeluk was uitgeschakeld. “Ik studeerde bedrijfseconomie in Groningen en ik had het er erg naar mijn zin, maar de plicht riep.” Inmiddels heeft dochter Nadine als derde generatie haar intrede in de zaak gedaan. Zij is afkomstig van EY (Ernst & Young), waar ze meer dan zeven jaar in de controlepraktijk werkte voor grote financiële instellingen, retailers en grote productiebedrijven. Ze heeft bovendien veel internationale ervaring, naast een werkperiode in New York, heeft zij diverse Europese klanten bediend. “Toch gaat mijn voorkeur uit naar werken voor een MKB-kantoor, omdat je daar veel meer allround bezig kunt zijn. Ik heb veel ervaring in de controlepraktijk, maar ik vind het ook interessant om ondernemers heel direct te adviseren. Je hebt dan een ander en nauwer klantcontact.”
SYNERGIE
Met de komst van Nadine is een grote verandering in gang gezet. Nieuwe mensen, een volledig digitaal kantoor en een brede dienstverlening. Jan Maters: “De synergie is enorm, dat had ik niet voorzien. Bovendien heeft deze verjonging een grote aanzuigende werking op jong talent. Het brengt ons nieuw elan, zowel intern als extern. We zijn intern gegroeid, omdat we met twee jonge RA’s en enkele jonge medewerkers hebben geïnvesteerd in opwaardering van kennis en moderne technieken. Daarnaast hebben we veel aan de loyaliteit en ervaring van onze trouwe medewerkers. Extern zijn we gegroeid omdat we een compleet dienstenpakket bieden, van de samenstel- en controlepraktijk, fiscaal advies, corporate finance tot salarisadministratie en bedrijfsadvies. Dat doen we voor het regionale MKB, maar ook voor internationale klanten. Wij zijn tegenwoordig aan de slag voor klanten in bijvoorbeeld België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Amerika en zelfs Hongkong. We hebben ons kantoor duidelijk naar een flink hoger niveau getild, maar de basis blijft hetzelfde, betrouwbaar en kwalitatief hoogwaardig en vooral met de menselijke maat in gedachten. Dat leidt bijvoorbeeld tot een persoonlijke en servicegerichte dienstverlening en korte lijnen in een gemixt team van ervaren en jonge mensen met specialisaties in verschillende branches. Vaste teams zorgen voor een constante basis in alles wat we doen. Door onze ervaring en service voelt elke ondernemer zich snel thuis bij ons kantoor.”
DIGITALE PROCESSEN
De persoonlijke dienstverlening en het belang dat het kantoor hecht aan de menselijke maat is onderscheidend, maar dat is vandaag de dag niet meer genoeg. Het belang van de samenstellingspraktijk (jaarrekeningen) loopt door sterk groeiende automatisering snel terug. “Een jaarrekening is nog steeds wettelijk verplicht, maar wordt door klanten en adviseurs gezien als een momentopname, niet meer en niet minder. Pro-actieve advisering aan de hand van tussentijdse rapportages en data-analyse (integrale controle waardoor uitzonderingen zichtbaar worden) is veel belangrijker. Een ondernemer moet kunnen sturen op actuele cijfers en omstandigheden en onze digitale omgeving maakt dat ook mogelijk. We zijn tegenwoordig een ‘paperless office’, al onze processen verlopen digitaal. Daarvoor hebben we niet alleen fors geïnvesteerd in kantoorautomatisering, maar ook in opleiding van onze medewerkers. Nieuwe werkmethoden vragen namelijk om andere vaardigheden. Die zijn geïmplementeerd en we zijn in staat gebleken onze mensen in vaste teams te behouden. Onze medewerkers zien verandering niet als een bedreiging, maar als een uitdaging, als een volgende stap in accountancy van de toekomst. Bovendien maakt de diversiteit en de grotere nadruk op advisering hun werk veel interessanter.”
CONTROLEPRAKTIJK
Nadine Maters brengt veel kennis over de controlepraktijk mee. “Wanneer een accountant een jaarrekening samenstelt dan voldoet de jaarrekening qua vorm en inhoud aan alle wettelijke eisen, maar de accountant kan geen zekerheid geven over de betrouwbaarheid van de gegevens. Dat verandert wanneer een onderneming een accountantscontrole laat uitvoeren. Hij of zij verdiept zich in bedrijfsprocessen en krijgt toegang tot alle gegevens en systemen van het bedrijf. Binnen onze controleaanpak combineren wij kwaliteit met efficiëntie. Wij kijken niet alleen naar de cijfers maar identificeren ook de belangrijkste relevante bedrijfsrisico’s. Tussentijds brengen wij een aanbevelingsbrief uit om verbeteringen aan te dragen. Hier hechten onze klanten veel waarde aan. ” Maters kiest voor uitbreiding van de controlepraktijk. “ De controlepraktijk is in Nederland veel strenger gereguleerd dat heeft onder andere te maken met strenge AFM-controle en wettelijke normering. De komst van Nadine heeft dat proces binnen ons kantoor- versneld en dat heeft ook organisatorische gevolgen dat betekent onder andere dat we de processen en onze kwaliteit stevig moeten borgen. Dat is een strategische keuze. We hebben onze kwaliteit en daarmee de continuïteit in dienstverlening stevig verankerd. Daarmee voldoen wij ruimschoots aan de huidige maatstaf in wet- en regelgeving en dat stelt ons in staat jaarlijks veel meer controles uit te voeren. Daarnaast beschikken we over een brede fiscale en corporate tak. We begeleiden onze klanten niet alleen bij fusies en overnames en kwesties op het gebied van bedrijfsopvolging, maar ook bij financiële trajecten of bij advisering rond risicomanagement. Bovendien wordt ons werkgebied steeds internationaler. We hebben bijvoorbeeld een hechte samenwerking met een Duits kantoor en we hebben daardoor steeds meer opdrachten van klanten die zich richten op de Duitse markt, maar ook ons klantenbestand met deelnemingen in andere landen groeit gestaag. De vakkennis van Nadine op de internationale markten is daarbij een belangrijke pre.”
STRATEGISCHE KEUZES
Maters Accountants zet door middel van strategische keuzes in op groei. “We zijn in staat meer dan voorheen te focussen op de toekomst van klanten en hun ondernemingen. We maken prognoses en begeleiden ondernemingsplannen en we adviseren onze klanten bij investeringen en deelnemingen. We vinden creatieve oplossingen bij reorganisaties, bedrijfsopvolging of financieringen en we voldoen onder andere door inventieve samenwerkingen aan alle (strenge en AFM-gecontroleerde) wet- en regelgeving. We leveren kwalitatief hoogstaande diensten, maar we hebben de menselijke maat nooit uit het oog verloren. Dit is een laagdrempelig kantoor, waar we met vaste teams, in een perfecte mix van jong en oud, altijd klaar staan voor onze klanten. Dat wordt in onze optiek op termijn de belangrijkste onderscheidende factor.”