‘Nedflex verkozen tot beste uitzendbureau in Nederland’
Roald Bergamin: ‘Nedflex Nijmegen staat voor zekerheid, kwaliteit en vakmanschap’
2024 had een mooi staartje voor Nedflex. Het landelijke uitzendbureau met hoofdkantoor in Noord-Holland werd door ondernemersplatform MT/Sprout uitgeroepen tot beste uitzendbureau van Nederland. Het onderzoek werd door Amsterdam Centre for Business Innovation uitgevoerd onder 1.709 zakelijke beslissers. Nedflex telt acht franchisen verspreid over Nederland. Roald Bergamin was met Nedflex Nijmegen een van de eerste franchisers. Hij is uiteraard zeer tevreden met de uitkomst. “Wij zijn beoordeeld op klantgerichtheid, productleiderschap en kwaliteit van uitvoering. Dat is wat mij betreft een grote waardering en een kroon op het harde werken. Voor mij is het ook een bevestiging van de juiste koers die we varen, want er komt met ‘waanzinnig werkgeverschap’ nog veel meer goed nieuws aan.”
Het duurde even voordat Roald Bergamin in 2015 eigenaar werd van Nedflex Nijmegen. “Dat is een lang verhaal, maar in elk hoofdstuk is ondernemerschap de rode draad. Ik startte als verkoper bij de in Nijmegen legendarische Nol Smits, eigenaar van meerdere Blokker-vestigingen in de regio. Dat liep meer dan goed, de bedoeling was dat ik bedrijfsleider zou worden in een van zijn vestigingen, maar mijn hart lag in de automobielindustrie. Toen er een plek vrij kwam bij Henk Scholten Volvo Nijmegen heb ik direct gesolliciteerd. In het najaar van 1992 werd ik aangenomen. Ik heb er bijna achttien jaar gezeten en ook daar heb ik veel geleerd, maar wilde ik de weg op.”
Payrolling
Roald Bergamin stapte over naar Nijol. “Ik had er als relatiemanager 90 tankstations onder mijn beheer. Je kunt dus wel zeggen dat mijn wens om de weg op te gaan volledig in vervulling kwam, maar het was niet wat ik zocht. In die tijd maakte een vriend mij attent op een functie bij een payrollbedrijf. Daar had ik eigenlijk niet zoveel mee. Payrolling had lange tijd een slechte naam, omdat het er in de beginjaren van de branche anders aan toe ging dan nu. Ik ben toch met een bedrijf gaan praten en tot mijn verbazing bleek het verhaal aantrekkelijk. Payrolling was inmiddels volwassen, het vak draaide om klanten adviseren en begeleiden, om meerwaarde te bieden door ze echt te helpen. Ik wilde me zelf ontwikkelen tot een kennisinstituut, het vak tot in de puntjes beheersen om zodoende een vraagbaak te zijn voor elke klant. Dat bleek op mijn lijf geschreven. Ik werkte voor een baas, dat ging een tijd goed, maar ik wilde meer. Ik had inmiddels wel door dat het ondernemerschap lonkte, maar hoe? Toen kwam Nedflex op mijn pad. Nedflex was een landelijke speler met een uiterst professionele backoffice. Daar kon ik mijn ei kwijt. Ze gaven me de ruimte die ik als ondernemer nodig had en zo combineerden we landelijke ervaring met regionale expertise. Zo maakte ik bijvoorbeeld mijn eigen website, representatief voor alles wat Nedflex Nederland te bieden had, maar met een eigen regionaal tintje. Onze gezamenlijke visie paste, zorgen dat ondernemers zich alleen nog maar bezig hoefden te houden met zaken waar zij goed in zijn. Mijn eigen visie? Mensen en bedrijven met elkaar verbinden. Dat betekent aanwezig zijn, in gesprek blijven en elkaar iets gunnen.”
De goede keuze
De keuze voor Nedflex bleek een schot in de roos. “Nedflex was toen al is een van de grotere en meest innovatieve spelers in de branche met in 2016 al ruim twintig jaar ervaring. Het bedrijf is marktleider in de agrarische sector en een van de grootste payrollspecialisten in de horeca- en recreatiesector. Nedflex vormt mijn backoffice, niet alleen voor bedrijven maar ook voor collega-uitzendorganisaties. Ik heb de klantcontacten, zij zorgen voor de vlekkeloze organisatie, met flexprofessionals, juristen, HR-specialisten, ICT-ers en organisatieadviseurs. Zo zijn wij altijd op de hoogte van de nieuwste wet- en regelgeving en ons Nedflex service team fungeert als vraagbaak voor alle relaties en hun medewerkers. Nedflex ziet de medewerkers van haar klanten als haar eigen medewerkers. Ze kunnen er altijd terecht met vragen over bijvoorbeeld zaken als ziekte, zwangerschap en loonbeslag of elk ander HR-onderwerp. Bovendien kunnen zowel mijn klanten als hun medewerkers kosteloos gebruik maken van de specialistische juridische kennis. Nedflex is transparant in kosten, klanten betalen een vooraf vastgesteld uurtarief. Wij houden namelijk niet van verrassingen. Nedflex Nijmegen staat voor zekerheid, kwaliteit en vakmanschap. Wij zijn ABU-lid, dat betekent dat we ons houden aan strenge gedragsregels en dat we werken met de arbeidsvoorwaarden uit de CAO voor uitzendkrachten. Nedflex is bovendien ISO 9001:2015 (de standaard op het gebied van klantgerichtheid en kwaliteitsmanagement), NEN 4400-1 (certificaat van de Stichting Normering Arbeid) en VCU (Veiligheids Checklist Uitzend- en Detacheringsbureaus) gecertificeerd. We lenen dus veilig uit.”
Horeca als voorbeeld
Inmiddels is het 2025 en is er de afgelopen jaren heel veel veranderd in de branche van flexibel werkgeverschap. “Dat kun je wel zeggen”, vertelt Roald Bergamin. “Denk alleen al eens aan de vele wetswijzigingen, maar ook aan de coronatijd die ook onze branche hard raakte. Voor corona was het al duidelijk dat er binnen de arbeidsmarkt grote verschuivingen plaatsvonden. Het werd steeds moeilijker om vacatures in te vullen en de verwachting is dat het tekort in medewerkers de komende jaren nog fors zal stijgen. Hoe wij dat denken op te lossen? Door ons te onderscheiden. Neem de horecabranche. Wij begrijpen de dynamiek van de horeca helemaal. Drukke weekenden, feestdagen en seizoenspieken lossen elkaar af. Wij zoeken voor elke horecaondernemer de passende oplossing via uitzenden of payrolling. Dat doen we door harder te lopen, meer te bieden – zowel in diensten om de ondernemers te ontlasten als het bieden van extra’s voor werknemers – zodat de werkgever zich kan focussen op zijn taak en de werknemers blij zijn met hun baan. We zijn ook zeer actief op het gebied van Werving & Selectie, tegen scherpe en eerlijke tarieven. Daarmee maken we het HR-traject compleet.” De backoffice staat via het hoofdkantoor van Nedflex als een huis. “Wij regelen alles, van de salarisadministratie tot en met de contracten, precies wat nodig is. Voor werknemers geldt bijvoorbeeld dat we ons aan de CAO Horeca houden, inclusief het volgen van het pensioen en voorzieningen voor scholing. Daar hebben werknemers gewoon recht op. Het proces start met werving & selectie, gevolgd door een serieuze onboarding. Je weet meteen wat er op je werkplek van je wordt verwacht, wat de regels zijn en hoe we bijvoorbeeld omgaan met verlof of verzuim. Geen kleine letters, gewoon zorgen voor een werkomgeving waarin zowel voor werkgever als werknemer dezelfde regels gelden. Uiteindelijk is dat de enige manier waarop je een gezonde werkomgeving in stand kunt houden. Op die manier weten we ons te onderscheiden en zo kun je zomaar tot beste uitzendbureau van Nederland worden verkozen!”
Waanzinnig werkgeverschap
Nedflex maakt geen geheim van haar doel voor de komende jaren: “Alles staat om onze missie, visie en merkbelofte. Daarin staat waanzinnig werkgeverschap centraal, complexe zaken voor de werkgever eenvoudig maken, hen slimme oplossingen te bieden. Met onze diepgaande kennis van werkgeverschap en door onze frisse kijk op de arbeidsmarkt helpen we werkgevers succesvol te zijn, te werken aan hun bedrijf met gelukkige en gemotiveerde werknemers. Want dat is de sleutel tot succes, medewerkers die dagelijks met plezier en enthousiasme hun dingen doen. Daarmee maken we werkgeverschap simpel, leuk en effectief.” Simpel staat hier niet voor eenvoudig. “Met ons framework helpen we werkgevers om waanzinnig te worden en zo de uitdagingen van de krappe arbeidsmarkt de baas te blijven. Zo zijn we op een unieke manier de markt altijd een stap voor, inspirerender, gemakkelijker en zonder gedoe!”