Claire Sanders: ‘Hoe ziet je social media strategie er voor 2023 uit?’
Het social media landschap verandert sneller en sneller
De laatste maanden van het jaar 2022 breken aan, dus is het tijd om aan de slag te gaan met je social media strategie voor 2023. In dit artikel vertelt Claire Sanders van social media bureau 2Twitit in Nijmegen welke trends en ontwikkelingen je kunt verwachten in 2023.
“Het begint met het identificeren van je doelgroep”, vertelt Claire. “Het is van essentieel belang dat je weet op welke platformen jouw doelgroep zich beweegt. Generatie Z (14 – 24 jaar) besteedt de meeste tijd op Instagram (80%), Snapchat (68%) en TikTok (50%), maar ook LinkedIn mag je niet overslaan. Tieners maken zich klaar voor de arbeidsmarkt, waardoor LinkedIn voor hen ook een interessant platform wordt. Deze generatie neemt momenteel wel echt afscheid van Facebook.”
Millenials (25 – 39 jaar) zitten in een hele andere levensfase waarin zij volop aan hun carrière werken. “Zij maken meer gebruik van LinkedIn (43%). Ondanks een daling in de gebruikers van Facebook, is voor deze groep Facebook (67%) nog steeds het populairste platform, direct gevolgd door Instagram (57%). Er wordt wel verwacht dat het gebruik van TikTok in 2023 onder deze groep enorm gaat stijgen. Generatie X (40 – 59 jaar) gebruikt nog steeds het liefst Facebook (69%) en daarna volgen Instagram (42%) en LinkedIn (36%). Voor de babyboomers (60 – 75 jaar) is Facebook nog steeds het meest populaire platform (66%). Zij gebruiken social media met name vanwege het sociale aspect, maar helaas voor hen is er een grote verandering gaande op social media. Zoals je zelf misschien ook wel hebt gemerkt, is dit ‘sociale’ gedeelte naar de achtergrond verdwenen. Denk maar eens na: hoe vaak zie jij nog een post van vrienden op je tijdlijn voorbij komen? Het overgrote deel bestaat toch uit betaalde advertenties of ‘voorgestelde berichten’. Dit heeft alles te maken met de algoritmes van deze social media platformen die werken op basis van onze interesses en ons zoekgedrag (machine learning).”
TikTok-video’s
Voor bedrijven is adverteren op social media natuurlijk zeer interessant, omdat je zo niet alleen je volgers bereikt, maar een veel grotere groep. “Je behaalt momenteel met geadverteerde content meer resultaten dan met organische content, tenzij je de focus verlegt en met je content in gaat spelen op de huidige veranderingen binnen social media. TikTok-video’s en het bereik van Reels op Instagram laten zien dat het in die algoritmes wél organisch kan. Zo laten statistieken zien dat de betrokkenheid bij Instagram Reels in sommige gevallen twee keer zo hoog is als bij reguliere videoposts. Dit komt doordat de inhoud van je tijdlijn steeds meer wordt gebaseerd op je interesses, waar je voorheen vooral content zag van accounts die je volgt. Vooral jongere gebruikers geven de voorkeur aan deze invulling van hun tijdlijn. Op dit gebied wordt er dan ook een grote groei verwacht voor de platforms. Interessant! Echter vraagt dit natuurlijk wel om wat aanpassingsvermogen. Content maken op de oude manier is uit, inspelen op ‘short-form-video’ is in. Hoe giet je jouw content in een TikTok-video of een Instagram Reel? Wanneer je short-form-video’s meeneemt in je social media strategie voor 2023, is het natuurlijk wel belangrijk dat je eerst weet wat hiermee precies bedoeld wordt. Short-form-video’s zijn momenteel te vinden op TikTok, Instagram en YouTube, maar het kan natuurlijk ook op je website gebruikt worden. Meestal duurt een short-form-video minder dan 60 seconden en is de uitstraling minder formeel. Het is – na jarenlang de meest gelikte video’s maken – natuurlijk wel een uitdaging om dergelijke content te creëren!”
Change
‘To improve is to change, to be perfect is to change often’, aldus Winston Churchill. TikTok is een social media platform dat zich volledig focust op de korte video’s. Om de concurrentiestrijd aan te gaan lanceerde Instagram in 2020 Instagram Reels. Met Reels kunnen gebruikers video’s van maximaal 30 seconden opnemen en posten. Dit komt nog bovenop de twee andere video-opties van Instagram, namelijk IGTV en Stories. Maar ook YouTube kon als echt videokanaal niet achterblijven. In 2020 rolde YouTube namelijk YouTube Shorts uit als concurrent van TikTok en Instagram Reels. Met YouTube Shorts kunnen gebruikers video’s van 15 seconden plaatsen. Hoewel het nog in de kinderschoenen staat, krijgt YouTube Shorts wereldwijd al 15 miljard views per dag. “Wist je dat 40% van Generatie Z liever TikTok, Instagram en YouTube gebruikt in plaats van Google om informatie te zoeken? Dit blijkt uit de interne gegevens van Google. Als Generatie Z je doelgroep is, moet je hier dus zeker iets mee doen in je contentcreatie! Naast het entertainen en inspireren, is informeren ook een belangrijk onderdeel om mee te nemen in je strategie voor 2023. Wil je weten waar deze groep meer over wil weten? Vraag het ze gewoon! Met een ‘vragen-sticker’ op Instagram bijvoorbeeld. Ga het gesprek met je doelgroep aan. Dat wordt gewaardeerd en je leert er zelf natuurlijk veel van.”
Inzichten voor je social media strategie
Er is natuurlijk nog een aantal inzichten die je zeker mee moet nemen in je social mediastrategie voor 2023.
Om te beginnen draait het om vertrouwen en authenticiteit. “Door de inflatie is het minder relevant om vol in te zetten op het element prijs. Mensen zullen geen connectie meer maken met bedrijven of merken die alleen maar over zichzelf en hun producten praten. Mensen willen nuttige informatie die ze in hun leven gebruiken en willen een emotionele band met een bedrijf of merk. De druk wordt dus steeds groter om transparant te zijn, zeker met de huidige problematiek zoals oorlogen of klimaatverandering. Pas hier dus ook je content op aan! Laat de menselijke kant van je bedrijf zien en laat je doelgroep zien dat je hun waarden deelt. Daarnaast worden bedrijven en merken meer en meer beoordeeld aan de hand van hun bijdragen aan een betere wereld. Dit vraagt om bewijs dat je je niet alleen uitspreekt over maatschappelijke onderwerpen, maar ook daad bij woord voegt. Generatie Z, maar ook millennials zijn hier heel bewust mee bezig. Het is een trend om als bedrijfsleider actief aanwezig te zijn op social media en actuele gebeurtenissen daar te bespreken. Transparantie van een bedrijfsleider zou mensen inspireren om loyaler te zijn aan een bedrijf of merk en dus een product of dienst af te nemen.”
De focus op user-generated content wordt ook steeds belangrijker. Wat is user-generated content nou precies? “Eigenlijk heel simpel: het is content die gemaakt wordt door de gebruiker van jouw product of dienst. Naarmate de wereld steeds luidruchtiger wordt, wordt user-generated content steeds belangrijker in de online wereld. Dat blijkt ook wel uit het feit dat 90%(!) van de consumenten authenticiteit als beslissende factor ziet bij het kiezen voor een bepaald bedrijf of merk. Bedrijven hebben dit dus meer en meer nodig om zich te kunnen onderscheiden van de massa en om hun publiek te kunnen bereiken op social media. Als bedrijf kun je natuurlijk duizendmaal vertellen hoe geweldig je product of dienst is, maar het heeft veel meer waarde wanneer de doelgroep dit zelf doet. Dit wordt namelijk als content met een hogere authenticiteit gezien, omdat er geen commerciële doeleinden achter zitten. Een bijkomend voordeel is dat het een goedkope manier van marketing is. Ook hoeven deze ‘content creators’ niet per se influencers te zijn met een hoog bereik. Iedereen heeft namelijk een persoonlijk netwerk, wat het balletje kan laten rollen. De verwachting is dat het belang van user generated content de komende jaren alleen maar verder toe zal nemen. Tip: ook content geplaatst door medewerkers heeft een hogere authenticiteit. Door de medewerkers het woord te laten doen verhoog je namelijk de transparantie binnen je bedrijf. Je doelgroep krijgt de gezichten achter het bedrijf te zien, wat de content nog persoonlijker maakt.”
De kortere spanningsboog
Social media zal volgens Claire Sanders nog meer onderdeel worden van het dagelijks leven. Onderzoeken laten zien dat mensen steeds langer op social media actief zijn. “Wist je dat mensen gemiddeld 145 minuten per dag op social media zitten? De spanningsboog van mensen wordt echter steeds korter en de concurrentie steeds groter. Daarom is het belangrijk om je te verdiepen in het maken van short-form-video’s. Ook is er veel veranderd in de manier van adverteren. Waar je op LinkedIn nog steeds heel specifiek kunt targetten, schaft Facebook (en dus ook Instagram) steeds meer targeting-opties in hun Advertentiebeheer af. Daardoor zullen advertentiecampagnes ook ‘generieker’ worden en daarmee wellicht wat meer gefocust zijn op de upper-/midfunnel, in plaats van de onderste laag van je salesfunnel. En dan nog iets. Verhoog de klanttevredenheid met klantenservice. “Dat mensen social media als klantenserviceplatform zien, is voor ons niets nieuws. Het stelt klanten in staat om snel een antwoord te krijgen op een vraag, klacht of opmerking. Maar dat niet alleen, er zijn ook veel klanten op zoek naar persoonlijke aandacht van het bedrijf of merk. Het is daarom zeker van belang om als bedrijf hierop in te spelen. Als je snel reageert op een vraag, klacht of opmerking (zowel positief als negatief) krijgen klanten meer vertrouwen in je bedrijf. Het geeft namelijk aan dat je actief luistert naar je klanten. Laat klanten dus niet lang wachten op hun vraag en voldoe aan hun verwachtingen. Zo verhoog je de klanttevredenheid. De wereld van social media is volop in beweging en verandert continu, maar met deze tips, inspiratie en adviezen heb je hopelijk genoeg handvatten om weer aan de slag te gaan met de plannen voor 2023! Kijk wat bij jouw bedrijf of merk past en ga lekker experimenteren. Laat 2023 maar komen! Ben jij er ook klaar voor?”