Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 2 - 2017
Home›Artikel›Column Az Groen

Column Az Groen

Door c0d3br3ak
4 april 2017
1104
0
Deel:

Change your lifestyle

Koolhydraten, je hebt ze in allerlei vormen en ze komen voor in allerlei voedingsmiddelen. Ze dragen allemaal op hun eigen manier bij aan onze gezondheid. Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten in onze voeding. Suikers en zetmeel zijn koolhydraten die een belangrijke bron van energie zijn voor het lichaam. Wil je gezond eten, dan adviseert de Gezondheidsraad om minimaal 40% van je energie uit koolhydraten te halen.

Koolhydraten geven je energie om te denken, praten en te bewegen. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze belangrijk. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron. Maar we willen toch juist meer spieren?

Dieetgoeroes schrijven het dikmakende e ect van eten vaak toe aan bepaalde sto en in het eten. Dertig jaar geleden was dat vet, nu zijn het koolhydraten. Word je dik van vet, dus boter, kaas en spek? Of word je juist dik van koolhydraten, dus van aardappels, brood en fruit? Of misschien ligt het wel heel anders? Misschien ontbreken er juist sto en in je voeding die je beschermen tegen vetzucht?

Als er geen jodium in het eten zit veroorzaakt dat struma. En een tekort aan ijzer veroorzaakt bloedarmoede. Sommige sto en maken je ziek als je er te veel van eet. Denk aan zout; teveel ervan verhoogt je bloeddruk.

Dik worden is geen kwestie van stoffen in voedsel, maar van lekker, goedkoop en gemakkelijk, van smaak, uiterlijk, geur en geluid. Chips zijn onweerstaanbaar, niet vanwege de koolhydraten, maar omdat ze zo lekker kraken tussen je tanden en vanwege het mondgevoel.

De reden dat je afvalt van een dieet is eenvoudig. Je valt af, omdat het dieet minder calorieën bevat. Dat hou je een tijdje vol, maar na drie tot zes maanden komt het dieet je keel uit en wordt het verlangen naar het eten dat je gewend was onweerstaanbaar.

Voeding is veranderd van natuurwetenschap in gedragswetenschap. Gedrag is heel moeilijk te begrijpen en te voorspellen. Wat telt is smaak en uiterlijk. Verder zijn prijs en gemak belangrijk: als het goedkoop is, koop je er meer van, als het eindeloos goed blijft, heb je het altijd voor het grijpen en als je het in je zak kunt stoppen en met één hand kunt eten terwijl je autorijdt, gaat het vanzelf op.

Koolhydraten zijn niet de vijand. Wel moet je je koolhydraten verstandig kiezen. Eet koolhydraten die goed voor je zijn. Bijvoorbeeld volkoren graanproducten, zoals volkoren brood en volkoren pasta’s, aardappels, peulvruchten, fruit en groente. En laat vooral wit brood, gewone pasta, frisdrank, snoep en koek staan.

Az Groen

Ladyline Nijmegen

Vorige artikel

Mission Command over ervaringsleren als trainingsmethodiek

Volgende artikel

Steal IT en Van Kessel Groep versterken ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 6 - 2018

    Over communicatie, ethiek en de glijdende schaal

    28 december 2018
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 2 - 2017

    Samen Maritiem organiseert onvergetelijke catamaran-zeilcruises

    4 april 2017
    Door c0d3br3ak
  • ‘Er is nog een wereld voor ons te winnen’
    ArtikelNummer 2 - 2018

    ‘Er is nog een wereld voor ons te winnen’

    20 mei 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 4 - 2018

    Gert-Jan Willems (UTS Verkroost): ‘Vastgoedservice is de volgende stap’

    10 oktober 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    ‘Podcast How’s Work van Esther Perel’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2022

    column John Meijering: Online succes start met veel ‘..tjes op de i’

    23 maart 2022
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelCoverstoryNummer 2 - 2019

    Cyril Spiertz: ‘Als ervaringsdeskundige weet ik wat cliënt voelt’

  • Artikelnummer 2 - 2022

    ‘Neurodivergentie biedt bedrijfsleven vooral kansen’

  • ArtikelNummer 3 - 2018

    Kop Advocaten is toekomstbestendig (en de klant is zeer tevreden): ‘Ons werk draait volledig om de klant’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen