Jochem Thiadens (Autoshop De Tunnel BV): ‘We maken ook in 2021 weer stappen’
Jochem Thiadens (Autoshop De Tunnel BV):
“Of er de laatste vijf jaar iets is veranderd? Je kunt beter de vraag stellen wat hetzelfde is gebleven. De locatie aan de Microweg in Nijmegen, zou ik dan antwoorden, voor de rest zitten we voor mijn gevoel in een doorlopend veranderingsproces. En dat houdt ook in 2021 niet op.” Jochem Thiadens vertelt over de laatste vijf jaar, maar vooral over het komende half jaar.
Toen Jochem Thiadens na een carrière van bijna zes jaar in de makelaardij (‘dat was niet meer mijn plek’) in 2007 bij ACR De Tunnel in dienst trad om de zakelijke markt verder te ontwikkelen, had hij er geen idee van dat de curator een half jaar later op de stoep zou staan. “Het bedrijf stond er mooi bij, maar de vorige eigenaar had wat persoonlijke uitdagingen.” Samen met Theo Peters kwam er een doorstart en vanaf dag één stapte we in een omvangrijk veranderingstraject. Eerst puin ruimen, nieuwe afspraken maken met leveranciers en andere stakeholders en toen konden we weer bouwen. We gingen door onder de naam Autoshop de Tunnel BV. In 2015 werd ik enig eigenaar. Ik heb nog steeds een geweldig contact met Theo, hij is nog altijd een zeer betrouwbare sparringpartner. ”
Markt enorm veranderd
“Wat we veranderden? Alles. Er was zo veel te doen, alles wat we aanpakten werd meteen een verbetering. Om te beginnen in onze dienstverlening en in de nazorg, want aftersales zijn bepalend voor het succes van je bedrijf. We investeerden in producten, in de winkel en in de werkplaats. Er kwamen nieuwe softwaresystemen, de werkplaats werd aangepakt en de shop werd verbouwd. De focus kwam naast de particuliere klant ook te liggen op de zakelijke markt, op dealers en wagenparkbeheerders. Die wilden we volledig kunnen ontzorgen en daarvoor zijn we een nauwe samenwerking gestart met geselecteerde leveranciers. We groeiden tot een bedrijf dat tot veel meer in staat was dan het inbouwen van een radio, luidspreker of een navigatiesysteem. Tegenwoordig worden auto’s af fabriek veel completer uitgerust en daar bouwen wij op verder, voor zowel de particulier als de zakelijke markt met bijvoorbeeld geavanceerde alarmering (we zijn KIWA SCM gecertificeerd), ritregistratiesystemen, wagenparkbeheer en volgsystemen of camera’s. Precies op maat voor de klant, met montage op locatie of via onze haal- en brengservice en met goede nazorg. Dat is waar klanten tegenwoordig op rekenen. We bieden een totaalpakket, dus we kunnen bedrijfswagens bijvoorbeeld ook beletteren, de ramen van een tint voorzien of een trekhaak monteren. Onze dienstverlening is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid en dat zal allemaal nog veel verder gaan. Wij zijn ook voor de veeleisende particulier de hele dag bezig met verfraaiing, verbetering en uitbreiding. Wil je een AppleTV om je favoriete films te streamen? Of een systeem waarmee je ook KPN-televisie, Ziggo-Go en Netflix kunt ontvangen op het originele scherm? Geen probleem! Dat heeft natuurlijk vaak met inbouwen te maken, maar steeds meer met (om)programmeren van originele systemen. Niet alleen de dienstverlening is veranderd, ook de hele automarkt, de technieken en de producten. Dat betekent dat je tegenwoordig alleen nog terecht kunt bij de échte specialist. Daar vind je toepassingen, waarvan je het bestaan niet eens kent en die je op voorhand onmogelijk lijken. Zo’n klant positief verrassen is leuk.”
Occasions
Er is meer veranderd. In 2019 startte Jochem Thiadens met de verkoop van occasions onder de naam Automotive Nijmegen. “Eigenlijk spelenderwijs en vooral omdat we het leuk vinden, auto’s die ik bij dealers oppik of die worden ingeruild, wel altijd met garantie. Ook dat willen we gewoon goed doen.” Jochem gebruikt voortdurend het woord leuk. “En niet zonder reden. We doen eigenlijk hier alleen maar dingen die we leuk vinden. Daar krijg je namelijk energie van en het maakt je tot een betere vakman. Dat doe ik niet alleen, het team speelt daarin een cruciale rol. We werken in een leuke sfeer hard aan nieuwe dingen. Dan kun je ook veel werkdruk aan, want ondanks corona gaan de zaken uitstekend. De in- en verkoop van occasions werd langzaam groter, dit jaar verkochten we er ongeveer 150. Dus eigenlijk hebben we inmiddels twee entiteiten en dat betekent ook dat we ons bedrijf volgend jaar zullen aanpassen. We gaan weer stappen maken, maar het is nog te vroeg om daar iets over te vertellen.” Jochem maakte vroeger driejarenplanningen. “En vroeger is niet eens zo lang geleden. Dat is niet houdbaar, dat werkt tegenwoordig niet meer. Je moet echt alert blijven om alle ontwikkelingen bij te houden en dus voortdurend je plannen bijstellen. Daarom vind ik een planning van een half jaar tegenwoordig al een heel ding.”
Relaties
Er is heel veel veranderd in vijf jaar, maar één ding bleef hetzelfde: de focus op relaties. “Wij varen op langdurige en persoonlijke relaties. Op simpele principes: doe wat je zegt en houd je aan afspraken. Wanneer de kwaliteit van je dienstverlening dan bovengemiddeld is komen relaties graag bij je terug. Daar ligt de basis van ons bedrijf en succes, daar gaan we de komende jaren echt niet aan tornen. Bovendien geeft het rust als je weet dat je de dingen die je doet echt goed doet. Dan kun je veel aan.”