Daniëlle van Loon (Eetcafé Jan Klaassen) doet gewoon haar ding
Daniëlle van Loon weet het zeker: “Het heeft veertig jaar geduurd voordat ik wist wat ik wilde worden: ondernemer. Het is hard werken als eigenaar van Eetcafé Jan Klaassen, maar hier kan ik mijn passie in kwijt.”
Daniëlle van Loon werd opgeleid tot kok. “Het begon allemaal in 1992 als stagiaire bij Het Savarijn, daar kwam de vraag of ik kok wilde worden, dat leek me wel wat. Tijdens mijn opleiding begon ik bij Chalet Brakkenstein, daarna heb ik vijf jaar gewerkt bij de Grut. Hier heb ik heel veel geleerd zowel ambachtelijk als inventief. Vervolgens heb ik gewerkt bij het Veerhuis in Oeffelt en ten slotte elf jaar tante Koosje. Daar begon ik als souschef, na twee maanden werd ik chefkok en daar heb ik geleerd om leiding te geven. Ik woonde in de wijk Hazenkamp, een paar deuren verder dan Eetcafé Jan Klaassen. De toenmalige eigenaar vroeg of ik de zaak wilde overnemen, vier maanden later was het geregeld en werd ik eigenaresse.”
HET HELE PLAATJE
Die stap was groot, maar Daniëlle stapte er onbevangen in. “Het leven loopt zoals het loopt. Soms komen er dingen op je pad en dan moet je een beslissing nemen, daar ben ik een beetje impulsief in.” De stap naar een eigen restaurant was dat niet. “Mijn vader is accountant en die heeft het allemaal doorgerekend. Ik werd weliswaar omzetverantwoordelijk, maar ik wist precies wat ik wilde. Ik ben altijd kok geweest, maar besloot nu de bediening op me te nemen. Ik nam een nieuwe kok aan en we gingen aan de slag. In mijn optiek moet het hele plaatje kloppen. Wat je uitserveert moet geweldig zijn, maar het feestje wordt voor de gast ook in de bediening gemaakt. De sfeer, de omgang met je gasten, de controle over wat er op elk moment in de zaak gebeurt, de ambiance, alles moet goed zijn. Dat is elke dag weer een uitdaging, maar ik voel me er goed bij. Het past bij me, ik voel wat er moet gebeuren om een avond tot een succes te maken.” De kaart van Eetcafé Jan Klaassen biedt voor elk wat wils in een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. “Verse en eerlijke producten, op creatieve wijze verwerkt tot prachtige en smaakvolle gerechten, daar draait het om en elk kwartaal een nieuwe kaart aangepast aan het seizoen. Je kunt bij ons kiezen voor à la carte, of voor een (verrassings)menu. Je kunt jezelf een hele avond vermaken, maar ook kun je snel iets eten. We zijn kindvriendelijk en hebben in de zomer een groot terras. Als je zorgt dat het hele plaatje klopt, komen je gasten vaker terug en dat is voor elk restaurant belangrijk.”
FLEXIBEL
Eetcafé Jan Klaassen trekt een breed klantenbestand. “We zitten middenin de wijk Hazenkamp, dus we ontvangen van gezinnen tot alleenstaande ouderen, ondernemers, mensen die een feestje willen organiseren, medewerkers van CWZ of Radboud, kortom een heel divers publiek. Dat maakt het spannend, want het vraagt om flexibiliteit. We staan in principe open voor elke wens, je kunt het hele restaurant huren voor een feest of receptie, soms hebben we een combinatie tussen receptie gevolgd door een diner, of je kunt een lunch organiseren, we hebben borrels rond uitvaarten, jubilea, babyshowers, alles op maat. We hebben hier zelfs een keer een feest gehad op eerste kerstdag, een mevrouw werd honderd jaar en ze wilde iets speciaals. Dat is gelukt. We krijgen de meest uiteenlopende vragen en we vinden samen altijd een oplossing.” Daniëlle gelooft heilig in de sociale functie van haar restaurant. “De Hazenkamp is toch een wijk die wat veroudert. Daarom hebben enkele mensen het initiatief genomen om elke eerste woensdag van de maand een lunch te organiseren voor 60-plussers. Dat is uitgegroeid tot een ontspannen bijeenkomst.”
‘De sfeer, de omgang met je gasten, de controle over wat er op elk moment in de zaak gebeurt, de ambiance, alles moet goed zijn.’
FACELIFT
Daniëlle van Loon zet ook de inrichting van het restaurant steeds meer naar haar hand. “Ik ben gestart met wat ik aantrof, maar in de loop van de afgelopen jaren hebben we veel veranderd. 2016 was geen topjaar, daarom vond ik dat er iets moest veranderen. Dus hebben we – partner Frank, vrienden, familie en enkele schilders – alles in lichtere kleuren geschilderd, er kwamen nieuwe gordijnen, andere verlichting, alles is weer opgefrist. Plannen genoeg, maar we zetten stap voor stap. De facelift werkt, januari en februari waren weer OK.” De horeca is best een hard en moeilijk vak. “We hebben een mooie ploeg medewerkers, die hier met de juiste instelling werkt. Iedereen, van bediening tot kok, staat elk moment volledig in de schijnwerpers en ongeacht hoe je jezelf voelt, het plezier van de gast staat altijd voorop. Als je het verpest verlies je gasten, bovendien is de invloed van social media erg groot en dat kun je alleen beïnvloeden door enorm je best te doen. Dat zien gasten en dat wordt gewaardeerd. Met bezieling en passie, elke dag weer, dat werkt.”