Na de Chief happiness officer nu ook een Chief conflict officer
Dat de HRM-afdeling in elk bedrijf ongeveer elk kwartaal aan belang wint is duidelijk. Daar wordt elke dag het verschil gemaakt in de jacht op medewerkers die steeds moeilijker zijn te vinden. Dat doe je bijvoorbeeld door het aanstellen van een Chief happiness officer (zie Change Your Business 2017/5) die tot taak heeft bij te dragen aan het geluk op de werkvloer. Niet zo raar als het misschien in eerste instantie klinkt, want gelukkige medewerkers zijn goede medewerkers.
Dat geldt ook voor het in goede banen leiden van conflicten. Die doen zich in elke onderneming voor, zeker in bedrijven die bezig zijn met veranderingen. Daar heb je dan een Chief conflict officer voor. Je kunt een conflict zien als een onwenselijk fenomeen dat zoveel en zo snel mogelijk onder het tapijt moet worden geschoven of als een moment waarin je de ware gevoelens van medewerkers boven water kunt krijgen en je beleid daarop kunt aanpassen. Een goede ruzie, mits je die onder controle houdt en zo voorkomt dat mensen beschadigd raken, kan nieuwe ontwikkelingen in gang zetten.
Een gezonde HRM-afdeling weet dat conflicten van alle tijden zijn, maar daar is ook het besef doorgedrongen dat conflicten anders verlopen dan pakweg tien jaar geleden. Waarom? Omdat de werkvloer is veranderd, omdat we tijd- en plaatsonafhankelijk werken, elkaar niet meer (zo vaak) bij de koffieautomaat ontmoeten en conflicten zo al sluimerend een eigen dynamiek kunnen ontwikkelen. Dat leidt dus tot andere conflicten. Hoe los je conflicten op? Door ze op te zoeken. Door te inventariseren waar er een kans op een conflict bestaat, door belangen te inventariseer en creatief te zijn bij het zoeken naar een oplossing die aan alle belangen tegemoet komt. Stap niet naar de rechter, maar los het – eventueel onder begeleiding – zelf op. Zoek elkaar op, zorg voor contact, dus ontmoet elkaar in levende lijve en bouw een virtuele koffiehoek. Dat zorgt voor vertrouwen in elkaar en de organisatie.
Die HRM-afdeling weet ook dat generaties van elkaar verschillen. Het is voor elke onderneming belangrijk rekening te houden met de beperkingen, mogelijkheden en verwachtingen van elke generatie. Dat maakt medewerkers blij en het werk van Chief happiness officers en Chief conflict officers eenvoudiger.
Hans Eberson