Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 2 - 2023
Home›Artikel›Column Roald Bergamin: ‘Uitzenden in 2025 – De certificeringsplicht’

Column Roald Bergamin: ‘Uitzenden in 2025 – De certificeringsplicht’

Door Hans Eberson
11 oktober 2023
32
0
Deel:

 In de eerste week van april heeft minister van Gennip het langverwachte voorstel om de arbeidsmarkt te hervormen uitgebracht. We kunnen dit voorstel opsplitsen in twee delen, het ene deel is voor alle werkgevers en het andere deel is speciaal voor uitzendbureaus. We gaan in dit blog in op het laatste deel, speciaal voor uitzendbureaus. Want wat heb je in 2025 als uitzendbureau nou eigenlijk allemaal nodig? 

Vanaf 2025 wordt ieder uitzendbureau verplicht om gecertificeerd te zijn.  Maar ook inleners, werkgevers die werknemers inhuren via een uitzendbureau, mogen alleen nog maar zaken doen met een uitzendbureau dat gecertificeerd is. Om in het bezit te komen van een certificaat moet je als uitzendbureau: 

  • je periodiek laten controleren op onder meer het betalen van loon, het doen van belastingaangifte en pensioenaansluiting; 
  • in bezit zijn van een VOG (verklaring omtrent gedrag); 
  • een borgsom van €100.000,- betalen, voor startende uitzendbureaus geldt een borgsom van €50.000,-; 
  • gecertificeerde huisvesting aanbieden. 

Een certificaat kent een looptijd van vier jaar. Daarna moet je als bureau verlenging aanvragen. Houd je je niet aan de regels? Dan wordt je certificaat vier weken na bekendmaking ingetrokken. In die vier weken hebben de uitzendkrachten tijd om ander werk te zoeken. Er zal een stichting worden opgericht die de certificaten gaat verstrekken en intrekken. 

Overgangsrecht 

Uitzendbureaus die in 2025 al meer dan vier jaar flexkrachten uitzenden kunnen een vrijstelling krijgen voor deze borgsom. Voorwaarden hiervoor zijn wel dat je een verklaring betalingsgedrag van de Belastingdienst kan overleggen en dat je al vier jaar bij de KvK staat ingeschreven met de Waadi-registratie. De borgsom of bankgarantie wordt ingesteld om te voorkomen dat startende uitzendbureaus straks snel een certificering halen en er dan alsnog een potje van maken. Dan kunnen de boetes in ieder geval van die bankgarantie betaald worden.

De grootste reden voor de invoering van deze certificeringsplicht is om malafide uitzendbureaus tegen te gaan en arbeidsmigranten beter te beschermen. De certificering gaat gelden voor alle ondernemingen die onder de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) vallen. Dit zijn niet alleen uitzendbureaus, maar ook bedrijven waarvoor uitzenden een nevenactiviteit is. Aan de andere kant is deze certificeringsplicht ook een bescherming van de uitzendbureaus die zich wel netjes aan de regels houden, doordat ze niet meer hoeven te concurreren met de malafide uitzendbureaus. Tot 1998 waren uitzendbureaus verplicht een vergunning aan te vragen, op dat moment waren er zo’n 4.000 uitzendbureaus. Nadat die verplichte vergunning verviel steeg het aantal uitzendbureaus snel, naar op dit moment zo’n 15.000.  

Wie gaat dit controleren? 

Of deze certificeringsplicht een succes wordt, valt of staat natuurlijk met de controle hierop. En hoe gaat dat gecontroleerd worden? De Arbeidsinspectie gaat deze controle uitvoeren en hiervoor krijgen ze 10,5 miljoen euro. Ze zullen naar verwachting worden uitgebreid met 90 fte in 2024, oftewel 90 fulltime medewerkers. Uitzendbureaus zonder certificering mogen vanaf 1 januari 2025 geen arbeidskrachten beschikbaar stellen. Gebeurt dat wel, dan krijgen ze een boete. Inleners die zakendoen met uitzendbureaus die niet gecertificeerd zijn krijgen ook een boete. Hoe hoog die boete is bekijkt de Arbeidsinspectie in dat geval, maar kan in het ergste geval zelfs leiden tot sluiting van het uitzendbureau.

Roald Bergamin

Nedflex Nijmegen

Uitzenden Horeca, Agrarisch, MKB, en  Backoffice

Vorige artikel

Column Kjeld van Dijk: ‘ESG-Investeringen: Een Essentiële ...

Volgende artikel

‘Het draait allemaal om plezier in je ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Mieke C. Bon over leiderschap en ‘the spirit of the organization’

    7 oktober 2016
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelCoverstorynummer 3 - 2020

    Thijs de Baaij en Marc Kurstjens over hun leasemaatschappij BK Mobility:

    11 november 2020
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2023

    Column Wouter van der Loon: ‘Excuses’

    11 oktober 2023
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2021

    Bistrobar Beaune: ‘Hier staat de tijd stil’

    12 oktober 2021
    Door Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2021

    ‘Het is alweer bijna kerst’

    12 oktober 2021
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2019

    Column Siv van Hegelsom: Ik sta er nog steeds

    15 mei 2019
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Artikelnummer 1 - 2020

    ‘Cybercriminaliteit is inmiddels ‘Chefsache’’

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    Capaz Proces nanciering: ‘Put your money where your mouth is!’

  • ArtikelColumnnummer 1 - 2020

    Column Wouter van der Loon: ‘De Klik’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen