Brasserie MANNA: ‘Alles komt goed’
Brasserie MANNA in de traditionele Franse brasserietraditie
“We zien een heerlijke zomer voor ons liggen, bijna net als vroeger en dat betekent dat we weer ouderwets lekker kunnen uitpakken. Het was afzien afgelopen jaar, maar dankzij onze gasten van MANNA & Blue zijn we er nog. En de crisis heeft ons ook wat opgeleverd, namelijk het besef dat niets vanzelfsprekend is. Wat vroeger normaal was kunnen we nu opnieuw gaan waarderen. Zelfs nog meer dan vroeger, terrasje pakken, borrelen met elkaar, uit eten, een bruisende stad bezoeken, het mag weer en we zijn er bij MANNA & Blue klaar voor!”
Sander en Aïda voorzien drie opvallende zaken waarmee we de komende maanden rekening moeten houden. “Om te beginnen verwachten we drie stormachtige maanden. Mensen hebben het gevoel dat ze iets in moeten halen en zullen zichzelf dus vaker dan normaal verwennen. Daar hoort een gezellig terrasje of een lunch of dinertje ook bij. Het festivalseizoen zal naar onze verwachting langzamer op gang komen, daar hangen toch nogal wat restricties aan. Dat geldt niet alleen voor grote festivals als PinkPop of Lowlands maar ook voor de talrijke kleinschaligere of regionale evenementen die Nederland rijk is. En dan de vakantie. Vliegen mag weer, maar waar naartoe? Het is niet overal even veilig en hoe kom je terug als het mis gaat? Daarom verwachten we dat veel Nederlanders in eigen land zullen blijven. Ze hebben vorig seizoen al gemerkt hoe mooi ons landje is en daarom zijn campings en parken nu al volgeboekt. Dan blijven onder andere hotels over, dat is het segment waarop wij full swing in zullen zetten.”
Arrangementen
De hotels MANNA en Blue hebben speciaal voor het bewerken van de toeristische markt een nieuwe salesmanager ingezet. “We hebben voor de rest van het jaar al een uitgebreid pakket arrangementen samengesteld, die we op elk moment in kunnen zetten. Arrangementen werken, toeristen houden van die concepten. Het helpt natuurlijk ook enorm dat Nijmegen een grote aantrekkingskracht heeft, zowel als historische stad, maar ook als startpunt voor allerlei natuurtochten. De zakelijke markt is een ander verhaal. Voor corona hadden we in onze hotels altijd een grote bezetting aan zakelijke klanten. Dat is enorm teruggelopen en de vraag is of en op welke termijn die markt zich zal herstellen. Wat we nu al wel merken is dat bedrijven hun medewerkers weer vaker fêteren. Ook dat lag het afgelopen jaar helemaal stil. We krijgen nu weer boekingen voor bedrijfsborrels en -lunches, we zien een sterke behoefte om die leuke bedrijfsbijeenkomsten in te halen.”
Traiteur
De mensen van MANNA en Blue hebben afgelopen jaar geleerd om snel nieuwe ideeën in de praktijk te brengen en vaak met groot succes. “We zijn normaal niet zo van ad hoc beslissen, maar speciale omstandigheden vragen om creatieve oplossingen. En die hebben we gevonden. Neem onze take away & delivery, wij leveren vanaf €15,- dagelijks een volledige lekkere en gezonde restaurantwaardige maaltijd. Dat was zo succesvol dat we die service in ons dienstenpakket zullen behouden. Sterker nog, we ontwikkelen ons steeds meer als een traiteur of cateraar die ook de invulling van een familiefeestje of de hapjes bij een aangeklede borrel thuis kan verzorgen. Dat is voor ons een nieuwe markt, maar in feite is de ‘keuken zonder restaurant’ gewoon een al lang bestaande industrie, die restaurants tijdens corona ook hebben ontdekt. We hebben de komende maanden hoge verwachtingen van onze catering.”
Kerst
Kerst vormt voor MANNA en Blue al jaren het hoogtepunt van het seizoen. “Vanaf 1 november kondigen uitbundig versierde gevels de kersttijd aan. Dat was vorig jaar anders, maar we hebben er toen toch een waardige oplossing voor gevonden. We hebben vorig jaar met kerst 1.600 viergangen maaltijden bezorgd. Een ongelooflijke klus, maar ook een gedenkwaardig proces. Elke medewerker werd ingeschakeld en samen kregen we het voor elkaar. Een geweldige ervaring. Voor november en december 2021 hebben we onze plannen al weer klaar, hopelijk in de normale modus.”
Bezinning
Corona was boven alles een crisis die tot bezinning dwong. “Hoe ziet ons normale proces er eigenlijk uit en wat kunnen we nog doen? Hoe gaan we dit overleven? Bij ons leidde dat tot meerdere teamsessies, waarbij we met een glas wijn met medewerkers hebben gebrainstormd over kansen in concepten en bedrijfsvoering. Dat leidde niet alleen tot goede ideeën, maar medewerkers kregen of grepen plotseling een nieuwe rol waarin ze helemaal zijn opgebloeid. We zijn er wat dat betreft dus sterker uitgekomen. Neemt niet weg dat de personele bezetting nog steeds een zorgenkindje is. Uitkijken naar vele bekende en nieuwe gasten is één, zorgen dat je gasten ook op MANNA-waardige wijze worden gefêteerd is een ander verhaal. We kunnen nog wat versterking gebruiken om de verwachte topdrukte te managen. Daar zijn we druk mee bezig.”
Brasserie MANNA
Eén van die nieuwe concepten is Brasserie MANNA in Hotel Blue. Restaurant MANNA staat als een huis, fine dining, culinaire vondsten met een hoofdrol voor vis, schaal- en schelpdieren. Brasserie MANNA in Hotel Blue sluit daar perfect op aan, twee restaurants, één gedachte verbonden door de opvatting over gastvrijheid en kwaliteit.
Brasserie MANNA presenteert zich in de traditionele Franse brasserietraditie, mooie gerechten en een goed glas wijn. Steak tartaar, gravad lachs, bouillabaise, quiche, een geroosterd Bresse-kippetje, snoekbaars of gegrilde zalmsteak, lamsrack of een rib-eye het staat allemaal op de kaart. Wij hebben voor onze brasserie de lounge opnieuw ingericht. Zo denken we dat we nu met deze Brasserie MANNA naast Restaurant MANNA een volledige lunch- en dinerformule aanbieden, voor ieder wat wils.”
Sander en Aïda verwachten drukke tijden. “Dat compenseert natuurlijk niet de financiële veldslag die achter ons ligt, maar we bestaan nog, we zijn klaar voor de nieuwe start en misschien wel het belangrijkste van alles: we zijn er als team sterker uitgekomen. Conclusie: het komt allemaal goed.”