Change Your Business en Covid-19
Sander Hendrix (MANNA en Blue): ‘We zitten op de eerste rij’
Sander Hendrix en Aïda Papilaja-Hendrix zijn ondernemers pur sang. Altijd vernieuwend, gedurfd, nieuwe wegen zoekend en strijdbaar. Ook als het soms tegen zit. “We hebben sinds de opening van MANNA best tegenslagen gehad, maar die altijd overwonnen. Dit is echt iets anders, een rollercoaster en we zitten op de eerste rij, omdat we zowel actief zijn in horeca als toerisme. Natuurlijk hadden we begin maart het gevoel dat er iets serieus zat aan te komen, maar niet in dit tempo en niet zo massief. We voelden ons in oorlog.”
Vouchers en Art Sale
Sander en Aïda gingen meteen aan de slag. “Schade beperken, dus inschrijven voor ondersteuning van je loonbetalingen. We hebben meer dan 75 mensen op de payroll, dus dat was nodig. Daarna zijn we gestart met de verkoop van giftvouchers, dat ging goed, maar daar zijn we snel mee gestopt. Het lost namelijk het probleem niet op, het stelt het probleem uit. Wat is het probleem voor alle ondernemers? Liquiditeit, cash, geld op de bank om in elk geval een deel van je rekeningen te betalen. Met de verkoop van een voucher ga je als het ware een lening aan die je op het moment dat je weer open mag moet inlossen. Dus met Plan 2 van start, een digitale Art Sale. Het betreft kunstwerken die we al jaren geleden hebben gekocht, maar die geen plaats in onze zaken hebben gevonden. De eerste sale is inmiddels afgerond. Het liep echt als een trein, zeer boven verwachting, de tweede sale is net van start gegaan.”
Fish & Food Market
Op 29 april startte plan 3: de MANNA Fish & Food Market. “We hebben twee dingen gecombineerd. We wilden gewoon weer open en onze gasten zien, maar ook de handel langzaam maar zeker weer een beetje op gang helpen. Hoe kun je dat beter doen dan met een Fish & Food Market van vrijwel alle gerechten, producten of accessoires die ook op onze kaart te vinden zijn. Het ziet er geweldig uit, kant en klaar om zo mee te nemen. Soms hebben gerechten nog een kleine bereiding nodig en dan krijgt de klant een instructiekaart mee. Uiteraard houden we streng rekening met alle voorschriften rond veiligheid en hygiëne. Klanten kunnen via internet bestellen. Dan kunnen ze hun bestelling op de afgesproken datum en tijd gewoon komen afhalen, maar we bezorgen het net zo graag. We zijn alle dagen geopend tussen 15.00 en 20.00 uur. Dat was het plan en daar hebben we via social media en mail natuurlijk volop aandacht aan besteed. Dat bleek te werken, de eerste dag hadden we al meer dan 50 gasten. Zo blijven we actief, maar dat neemt niet weg dat we het liefst zo snel mogelijk terugschakelen naar ‘business as usual’. Tot we dat moment bereiken gaan we gewoon door met ondernemen en plannen maken. Want dat doen we, nieuwe dingen bedenken. Het enige positieve dat je van deze crisis kunt zeggen is dat je op je gemak nieuwe concepten kunt uitproberen. Misschien binnenkort de hotels een klein beetje open? We denken er over na.”
Hans Eberson