Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelNummer 4 - 2020
Home›Artikel›Peter Paul Geraeds (PP Personeelsdiensten): ‘Het komt altijd goed’

Peter Paul Geraeds (PP Personeelsdiensten): ‘Het komt altijd goed’

Door Hans Eberson
29 december 2020
592
0
Deel:

Peter Paul Geraeds startte in 2005 met PP Personeelsdiensten. Waarom? Omdat hij als senior intercedent dacht dat het anders kon. Anders en in elk geval beter. Met meer oog voor creatieve en innovatieve oplossingen, waarmee uitzendkrachten en opdrachtgevers echt werden geholpen. Met de focus ook op andere zaken dan alleen omzet en uren, met een persoonlijke benadering. Hoe staat hij er vijftien jaar later voor?

In een artikel en het eerste nummer van 2017 maakte Peter Paul meteen duidelijk dat zijn uitzendbureau anders is dan andere. “De vreemde eend in de bijt, dat zeggen anderen over ons en dat was vanaf onze start ook de bedoeling. We geloofden niet in standaarden, dus maakten we een campagne met als slogan ‘Standaard is voor fietsen’. En als je me vraagt of we daar iets mee zijn opgeschoten dan is mijn antwoord een volmondig ja. Om te beginnen moet je in alles wat je doet je hart volgen en mijn hart zei me dat dit de juiste weg was. Niet naar snelle rijkdom en eeuwige roem, wel naar een tevreden gevoel als je een klant of een uitzendbureau had geholpen. Mensen blij maken is de kunst, daardoor ga je jezelf ook goed voelen. Zo simpel is het. Bovendien denk ik dat we door deze manier van werken nu nog bestaan. We wisten door onze persoonlijke aanpak klanten en uitzendkrachten vaak langdurig aan ons te binden.”

Intrinsieke motivatie

Mensen blij maken. Klinkt een beetje soft voor een bedrijf werkzaam in een zeer concurrerende bedrijfstak. “Natuurlijk zijn  we de hele dag bezig met werven, selecteren en verlonen, als uitzender, detacheerden of payroller, druk met alle zaken die bij ons werk horen. Maar toch op een andere manier, met ruimte voor nieuwe dingen of in samenwerkingsverbanden. Met de ambitie om in elk segment waarin we actief zijn eigen concepten te ontwikkelen. Dat lukt natuurlijk niet altijd, soms wel en dan word ik daar heel blij van. Of medewerkers de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Neem Marijn Gerrits. Die kwam hier vier jaar geleden als stagiaire binnen. Vanuit Zwolle, dus elke dag 2,5 uur reizen. Met de motivatie zat het dus wel goed. Hij is consultant. Dat betekent dat hij naast zijn reguliere taken in het uitzendwerk ruimte krijgt om nieuwe plannen te ontwikkelen voor het vergroten van onze online zichtbaarheid. Je hebt hier veel vrijheid van handelen. Daar geloof ik in. Als je mensen de ruimte geeft om zelf verantwoordelijkheid te nemen, om vanuit hun intrinsieke motivatie te doen waar ze goed in zijn, kun je niet alleen rekenen op een optimaal resultaat, maar ook op goedgeluimde medewerkers. Een aanwinst voor je team. Zo simpel kan het leven zijn”, vertelt Peter Paul. “Natuurlijk gaat dat niet altijd goed, soms past het niet. Als je zo’n innovatieve motiverende sfeer creëert, zullen mensen die zich daar niet in thuis voelen uit zichzelf vertrekken.”

Maak jezelf overbodig

In de visie van Peter Paul Geraeds op de ideale arbeidsmarkt is uitzenden overbodig. “Dan heb je het over optimale arbeidsmobiliteit, over een constructie waarin een baan en een goed loon gekoppeld zijn aan een hoge mate van flexibiliteit van werkgevers en werknemers. Het komt er in feite op neer dat mensen werken waar werk is, dat daardoor pieken en dalen in werk bij verschillende bedrijven eenvoudig worden opgevangen, gewoon omdat mensen wisselen van werkplek. Noemen we ook wel collegiale uitwisseling. Daar zijn we vandaag de dag nog ver van verwijderd, omdat we te maken hebben met strakke stramienen in de hoofden van zowel werknemers als werkgevers. De werkgever zoekt naar een zekere oplossing voor zijn problemen, de werknemer naar vastigheid. Een ideaalbeeld van een werknemer die zich voortdurend ontwikkelt, die de flexibiliteit heeft om op andere werkplekken andere dingen te doen, is nog ver weg, maar je kunt er aan werken om het veranderingsvermogen te vergroten en dat doen we volop. Ook de werkgever die het normaal vindt dat iemand eerst een half jaar voor zijn bedrijf werkt en soms ook – bijvoorbeeld om piekbelastingen op te vangen – bij zijn collega aan de slag gaat is nog nauwelijks te vinden. Dat wil niet zeggen dat je dat beeld van een veel natuurlijkere arbeidsmobiliteit niet na kunt streven. Hetzelfde denk ik over het concept van shared services. Waarom zouden we bepaalde diensten niet delen? Wij experimenteren er nu bij sommige klanten mee. Wat begon als uitzenden groeide door naar uitzenden en HR-advisering. Nu zijn we ook aan het kijken om een deel van de administratieve taken van een bedrijf over te nemen, omdat we toch al verlonen. Een prachtig idee vind ik zelf, maar om er praktisch handen en voeten aan te geven is nog een lange weg te gaan.”

Vaste baan

De meeste werknemers houden van een vaste baan, de zekerheid van werk en een maandelijks salaris. “Hoe kun je daar slim mee omgaan? Bijvoorbeeld door als uitzendbureau voor een bedrijf uitzendkrachten zelf in dienst te nemen. Dat doen we al. We hebben voor een grote horecaklant zo’n veertig medewerkers in vaste dienst. Dat was met lockdowns wel even lastig en gelukkig heeft de NOW ons goed geholpen, maar van de veertig mensen hebben we een groot aantal kunnen doorplaatsten. Die doen nu gewoon andere dingen. Iedereen blij. De werkgever loopt geen risico, de werknemer is verzekerd van een vast inkomen.”

Wat gaan verdere digitalisering en AI voor de uitzendbranche betekenen? Op dit moment bestaat er al software waarbij zo’n 70% van de matches plaatsvindt zonder tussenkomst van een intercedent. Humberg en Van der Velden hebben al in 2012 in een onderzoek vastgesteld dat de arbeidsmarkt onder invloed van de groeiende kennissamenleving, de ICT-revolutie, globalisering, de verandering van economische structuur en de groei van high-performance organisaties sterk zal veranderen. De vraag naar professionele expertise, innovatie en kennismanagement, internationale oriëntatie, ondernemerschapscompetenties en flexibiliteit zal sterk groeien. De arbeidsomgeving zal onzekerder worden, het vermogen om met veranderingen om te gaan, om nieuwe dingen te leren en zo aantrekkelijk te blijven voor de arbeidsmarkt moet toenemen. Uitzendbureaus zullen in die nieuwe markten moeten opereren. Ook van hen zal meer flexibiliteit worden verwacht, een groter adaptatievermogen en meer creativiteit. Het belang van communicatieve en sociale vaardigheden wordt groter. “Dat is ons dus op het lijf geschreven, dat doen we vanaf dag één. Die creativiteit en social skills zullen ons overeind houden. De persoonlijke benadering maakt het verschil, ik verwacht niet dat dit zal verdwijnen. Er zal altijd een groep bedrijven en uitzendkrachten overblijven die waarde toekennen aan die sociale manier van werken. Dat merken we zeker in tijden van corona.”

Meerwaarde

Hoe creëer je meerwaarde voor klanten en uitzendkrachten? Dat is de cruciale vraag voor elke uitzenden en dat win je niet meer op tarief. Dat win je wel door risico’s die  ondernemers zien over te nemen. Maar welke meerwaarde hebben we nog meer in ons mandje? We pretenderen de beste mensen voor de vacature te vinden, maar het is de vraag of dat altijd lukt. We leveren wel meer werkgeverschap dan andere bureaus. Oprechte aandacht, ontwikkelcapaciteit voor uitzendkrachten die voor ons kiezen, persoonlijke aandacht. Kijk hoe steeds meer thuiswerkers lijden onder hun (zelfverkozen) eenzaamheid. Iedereen heeft aandacht nodig, een goed advies, een leertraject, een aai over zijn bol of een goedbedoelde schop onder zijn kont. Dat doen we al jaren en daar zijn we goed in. Zolang we dat kunnen volhouden, of beter nog verder kunnen ontwikkelen, hebben we bestaansrecht. Dus, dat komt wel goed, daar ben ik vast van overtuigd.”

Vorige artikel

Jan Diebels (Dedicated en Daily Fresh): ‘Het ...

Volgende artikel

Column Roald Bergamin: ‘Flexibiliteit als remedie tegen ...

0
Delen
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Gerelateerde artikelen Meer van deze auteur

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    Payrollspecialist Roald Bergamin van Nedflex Nijmegen ontzorgt lokale ondernemers

    17 juli 2016
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2020

    Column Roel Kop: ‘Ha lezers!’

    12 juli 2020
    Door Hans Eberson
  • Verhalen vertellen is van alle tijden
    ArtikelNummer 1 - 2018

    Verhalen vertellen is van alle tijden

    8 februari 2018
    Door c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 1 - 2019

    Ron Evers – ‘Het draait altijd om een hete hamburger, een schoon restaurant en een vriendelijke bediening’

    13 maart 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelNummer 5 - 2019

    Manna en Hotel Blue: ‘Nieuwe plannen, mooie ideeën, er samen een succes van maken’

    12 december 2019
    Door Hans Eberson
  • ArtikelColumnnummer 3 - 2020

    Column Roald Bergamin: ‘Flexibiliteit als middel tegen de coronacrisis’

    11 november 2020
    Door Hans Eberson

Plaats een reactie Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelNummer 3 - 2016

    De mensen achter Beauty, Hair, Body & Fashion

  • ArtikelColumnnummer 2 - 2022

    Column Roel Kop: ‘Is schieten, altijd verliezen?’

  • Artikelnummer 2 - 2021

    ‘Nederland na corona’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2022 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen