Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelblogNieuws
Home›Artikel›Amor fati

Amor fati

By Hans Eberson
19 januari 2022
862
0
Share:

Je zou er na de zoveelste teleurstellende persconferentie moedeloos van worden, maar dat heeft geen zin. Amor fati, omarm het (nood)lot, dat lijkt de enige weg. Doe je best om je aan de steeds wijzigende omstandigheden aan te passen, maar dat valt na twee jaar corona niet mee.

Twee jaar alweer bepaalt corona ons leven. Of eigenlijk al iets langer. Eind 2019 werd in de Chinese stad Wuhan de eerste melding gemaakt van een nieuw virus. In drie maanden tijd wist Covid-19 zich naar vrijwel alle delen van de wereld te verspreiden. Landen kozen voor verschillende strategieën om het virus onder bedwang te houden en de ene regering leek dat succesvoller te doen dan de andere. Strenge maatregelen werden in Nederland gevolgd door grote versoepelingen. Van avondklok naar volle terrassen. Van mondkapje via vaccinaties en QR-code naar boosterprik. Inmiddels weten we dat de pandemie een endemisch karakter heeft, Cocid-19 is hier om nooit meer te verdwijnen.

Het wordt tijd voor een langetermijnstrategie, een rode gedragslijn die ervoor moet zorgen dat we een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden met corona. Dat zal waarschijnlijk gaan betekenen dat basisregels als mondkapjes, afstand bewaren, goed ventileren, maar ook thuiswerken het nieuwe normaal blijven. Omdat de verwachting is dat er regelmatig nieuwe varianten van het virus op zullen duiken zullen er meer boosterprikken nodig zijn. Maar als Covid-19 zich gaat gedragen als vergelijkbare virussen zal op termijn een jaarlijkse prik voor ouderen voldoende zijn. Dan heeft ook deze lijn de status bereikt van de ons zo bekende griep. Die duikt ook jaarlijks op, maar veroorzaakt tegenwoordig geen grote opschudding meer.

Hoe gaan we daar mee om? Dat kan op verschillende manieren. We kunnen proberen ons ertegen te verzetten, maar hoe? Door het virus te ontkennen of de pandemie af te schilderen als een strategie van een kleine elite met als doel de wereldheerschappij te veroveren? Door de maatregelen te negeren of zelfs bewust tegen te werken? De meerderheid van de Nederlanders doet dat niet. Zij proberen het virus te accepteren en er het beste van te maken, hoe moeilijk ook. Ze omarmen als het ware hun lot, leggen zich neer bij het onvermijdelijke en nemen zoveel mogelijk genoegen met wat ze niet kunnen veranderen. In het Latijn heet dat amor fati, een term die is gemunt door de Stoicijnen, een Griekse filosofie die vooral in het Romeinse Rijk opgang maakte. Amor fati leert je alleen aandacht te besteden aan de dingen waarop je controle hebt. Dat voorkomt teleurstelling en frustratie. Stoïcijnen staan weer volop in de belangstelling, maar het is niet eenvoudig om hun leer in de praktijk te brengen. Het vraagt om een rationele benadering van alles wat er op je pad komt. Dat is bijna bovenmenselijk, want mensen zijn sociale en emotionele wezens. En daar hoort een gepaste mate van kwaadheid en teleurstelling zeker bij.

Hans Eberson

Previous Article

Jorrit Wesseldijk: ‘Onze branche heeft strakkere regulering ...

Next Article

Hoe houd je je werknemers binnenboord?

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • Artikelnummer 1 - 2022

    Roelof Beijer: ‘Eigenlijk draait het allemaal om teamwork’

    23 maart 2022
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 1 - 2023

    Robert-Jan Egberts: ‘Kunst verrijkt je leven’

    5 april 2023
    By Hans Eberson
  • Artikelnummer 3 - 2021

    ‘Profileer je bedrijf op LinkedIn en vind de perfecte kandidaat!’

    12 oktober 2021
    By Hans Eberson
  • I am easily satisfied with the very best
    ArtikelNummer 4 - 2017

    I am easily satisfied with the very best

    5 oktober 2017
    By c0d3br3ak
  • ArtikelNummer 2 - 2020

    Emixion lanceert MaaS en WaaS

    12 juli 2020
    By Hans Eberson
  • ArtikelCoverstoryNummer 2 - 2016

    Coverstory: Blue in Nijmegen nu al spraakmakend

    17 juli 2016
    By c0d3br3ak

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • ArtikelblogNieuws

    Waarom is veranderen zo moeilijk?

  • ArtikelCoverstoryNummer 4 - 2016

    Coverstory: Springruiter Lisa Bongers op weg naar de top

  • Artikelnummer 3 - 2021

    ‘NUL24 ging naar Den Bosch toe’

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen