Roelof Beijer van Bergland Uitzendorganisatie: ‘Iedereen schreeuwt om vakmensen’
Uitzendbureaus zijn de thermometer van onze economie. Zij voelen een dip als eerste aankomen, maar weten ook als eerste wanneer er weer betere tijden aanbreken. Zij hebben leren omgaan met de economische cycli, maar dat betekent niet dat hun overlevingsstrijd er eenvoudiger door wordt. Het is elke keer weer anders en het vraagt dus steeds om nieuwe oplossingen. Roelof Beijer, dga van Bergland Uitzendorganisatie kan er over meepraten.
UITBLINKER
Dat Nijmegen uitblinkt in duurzaamheid, blijkt onder andere uit diverse bijzondere initiatieven. Van Ree somt er een aantal op. “Een heel mooi voorbeeld hiervan is het eerste coöperatieve windpark van Nederland dat sinds 2016 duurzame energie voor ruim 7.000 huishoudens levert. De coöperatie bestaat uit ruim 1.000 aandeelhouders. Mede dankzij dit windpark komt 10% van de totale energiebehoefte uit zon en wind. De lokale afvalenergiecentrale voorziet in de stroomvoorziening van 5.000 huishoudens en dat zal binnenkort worden uitgebreid naar 14.000 woningen. Maar liefst 67% van de afvalstromen wordt gerecycled. Sinds 2008 is de stad met de uitbreiding aan de andere kant van de Waal enorm gegroeid. Toch heeft de gemeente een energiebesparing van 18% weten te realiseren. Mobiliteit is ook een mooi voorbeeld. De Nijmeegse inwoner heeft gemiddeld 1,4 fietsen en daar zijn diverse voorzieningen vooraangelegd. Denk aan de diverse snelfietsroutes en fietsstraten waar zelfs speciale fietsbruggen voor aan zijn gelegd. Of de diverse gratis bovengrondse en ondergrondse fietsstallingen. De stadsbussen rijden allemaal op groen gas. Al deze groene initiatieven krijgen gedurende dit jaar een podium zodat we onze functie als rolmodel goed uit kunnen dragen.”
Roelof Beijer: “Bij ons werkte die economische thermometer toch enigszins anders. De crisis sloeg bij ons niet meteen toe, omdat veel inleners nog lopende projecten moesten afwerken. In 2012 werden de gevolgen ook bij ons voelbaar, in 2014 werd ons duidelijk dat het deze keer anders was. Niet gewoon een tijdelijke dip in specifieke markten, maar een structurele en diepe crisis, die door de invoering van de wet Werk & Zekerheid en de wet DBA (deregulering en beoordeling arbeidsrelaties) en recentelijk de AVG ook nog eens voor een behoorlijke verzwaring van de administratieve druk zorgden. Ik kan je verzekeren dat die voor onze branche toch al uitzonderlijk hoog is.”
DE OMMEKEER
Tot 2014 nam de omzet van Bergland Uitzendorganisatie met 30% af. “Dat vroeg om drastische maatregelen. We hebben om te beginnen de broekriem behoorlijk aangetrokken. We hebben gesaneerd, er vloeiden een aantal medewerkers af, omdat we gewoon minder werk hadden. We hebben ook onze strategie aangepast. We organiseerden brainstormsessies, waarin we samen hebben gezocht naar manieren om winst te behalen. Had je een goed idee, dan werd je ook eigenaar van het proces, verantwoordelijkheid werd gedeeld, het enthousiasme steeg en we besloten er samen de schouders onder te zetten. Al snel deden we hetzelfde werk als voorheen, maar met minder mensen. Vanaf 2015 gingen we weer groeien, het werd zelfs ons beste jaar ooit en in 2017 zaten we weer op reguliere omzetten. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat het team ons door de crisis heeft gesleept. We hebben het samen heel goed gedaan en daarbij is geld niet alleen de oplossing. Het gaat om aandacht voor mensen, weten wat er speelt en ook tussendoor je waardering laten blijken. We hebben een hecht team, mensen zijn vaak al sinds de oprichting van ons kantoor in dienst, ze kennen het klappen van de zweep, ze weten precies wat de markt vraagt en ze zijn altijd op een creatieve manier in staat om die vraag in te vullen. Het zijn voor ons dus meer dan consultants of backoffice medewerkers, het zijn allround vakmensen, kanjers in onze branche.”
BERGLAND UITZENDORGANISATIE
Bergland is vanaf de oprichting gefocust op het uitzenden van vakmensen in branches als de techniek, automotive en bouw. Dat gebeurt bij Bergland Uitzendorganisatie, EU-Select, Stratec Ltd en Bergland GmbH. “Bergland leent bijvoorbeeld schilders en stucadoors uit, EU-Select hebben we in het verleden overgenomen, toen nog voor het leveren van mensen in de logistieke sector. Inmiddels zijn we daar overgeschakeld naar vakmensen in bijvoorbeeld dakbedekking, gevelwerk en afbouw. Stratec Ltd zorgt voor de aanvoer van Engelse vakmensen.
Bergland GmbH is een organisatie die vanuit Bedburg Hau uitzendt voor de Duitse markt, niet alleen Duitsers, maar ook Hongaren en Bulgaren, in techniek en automotive.” Bergland koos wel voor een herpositionering. “Segmenten waarin de marges klein en de concurrentie groot is hebben we verlaten. En we werken tegenwoordig niet alleen met Britten, maar ook met vakmensen uit Oost-Europa. Onze niche, alleen uitzenden van vakmensen, hebben we nooit los gelaten.”
FINANCIERING
De crisis had ook andere gevolgen. “Bouwers hadden in 2014 nog wel opdrachten, maar eigenlijk geen geld meer. Dat betekende dat de betalingstermijnen verschoven van gemiddeld veertig dagen, naar zestig of negentig dagen. Dat heeft voor een organisatie als de onze, waar we onze uitzendkrachten wekelijks betalen, enorme gevolgen. Was dat een reden om afscheid van die klanten te nemen? Nee, maar we zijn wel met iedereen intensief in overleg gegaan. Ons voordeel was dat we in de loop der jaren geen gekke dingen hadden gedaan en dus de financiële armslag hadden om daar deels in tegemoet te komen. Wel op basis van strikte afspraken en afbetalingsregelingen. We verstuurden ook rentefacturen, heel normaal als je een positie als financier krijgt opgedrongen, dat is voor banken dagelijkse routine. Als je als onze klant meerdere mensen inleent, dan loopt die rekening heel snel hoog op. Het waren best ingewikkelde trajecten, die over het algemeen toch in redelijke harmonie zijn verlopen. Het gaat er gewoon om dat je je
flexibel probeert op te stellen, maar wel op basis van afspraken. Geen vrijblijvendheid, dat is de dood in de pot.” Toch vond Roelof Beijer het in veruit de meeste gevallen geen reden om de klantrelatie te verbreken. “Ten eerste omdat je dan die klant voorgoed kwijt bent en ten tweede, omdat het gemeengoed was in de branche. Iedereen deed het, ook de grotere kantoren. Toen de economie weer begon op te krabbelen hebben we die regelingen weer gefaseerd afgebouwd en we zitten binnenkort weer op veertig dagen. Maar het was wel even een dingetje, een onverwachte en onplezierige bijkomstigheid in toch al moeilijke tijden.”
‘Wij zijn vanaf de oprichting gefocust op het uitzenden van vakmensen in branches als techniek, automotive en bouw.’
BREXIT
Bergland Uitzendorganisatie heeft drie aandeelhouders. Roelof Beijer. “Ik ben sinds 2001 aandeelhouder en wij bekijken jaarlijks hoe we er met deze constructie voor staan. Schuiven met aandelen komt regelmatig ter sprake, maar het is tot nu toe eigenlijk geen optie. Mijn twee andere aandeelhouders zien dit toch een beetje als een familiebedrijf, gezamenlijk optrekken en taken verdelen. Ik heb een aantal jaren geleden bijvoorbeeld alle commerciële activiteiten aan hen overgedragen. We kijken elk jaar met zijn drieën terug en vooruit en dat gebeurt in redelijke harmonie. Dat gaat dus goed, maar er is altijd wel weer een nieuwe uitdaging die onze aandacht vraagt. Neem
bijvoorbeeld de Brexit, dat zal – wanneer het door gaat- zeker gevolgen voor ons hebben, bijvoorbeeld doordat de papierberg nog verder zal groeien.” Roelof is vaak op locatie in de UK. “Of de Brexit doorgaat? Ik verwacht eerlijk gezegd van niet. Ik merk dat er langzaam maar zeker een omslag bezig is. Jongeren zijn zeker niet blij met de
voorgenomen Brexit en ook de animo onder ouderen neemt af. Als de stemming op dit moment nog een keer zou worden gehouden, dan ging het plan heel snel van tafel. Het is echter aan de politiek om daar een standpunt over in te nemen. Ik hoop dat ze bij zinnen komen.”
FLATLINE
Het snelle herstel na 2015 is inmiddels weer afgelopen. “Ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat het herstel zo snel weer afvlakte, op dit moment is er sprake van
een flatline. Er zijn aanvragen genoeg, de invulling van die vragen is de uitdaging, er is gewoon een gebrek aan goede vakmensen en dat zal de komende jaren alleen nog maar groter worden. Wij lossen het op door onze mensen steeds vaker uit Oost-Europa te halen, dat is ingewikkelder, maar daardoor kunnen we voorlopig wel aan de vraag voldoen. Dat maakt onze branche ook zo ingewikkeld. In 2014 hadden we geen vraag en genoeg mensen, nu is de situatie 180 graden gedraaid. Iedereen schreeuwt om vakmensen, maar dat heeft vreemd genoeg nauwelijks gevolgen voor de marges. We hebben tijdens de crisis veel marge ingeleverd en die is nog niet terug op het niveau van 2008. Minder geld verdienen, wel harder werken, dat is de realiteit van vandaag en daar speelt de overheid een grote rol in. Onze administratieve last is enorm. Dat heeft er mee te maken dat er in deze ongereguleerde markt veel boefjes rondlopen, maar de wetgever slaat volstrekt door en daar hebben wij last van.” En verder? “Nog dit jaar komt er een volledig nieuw automatiseringssysteem, waarmee we hopen processen beter te kunnen stroomlijnen en zo de administratieve druk te verlagen. Kan niet snel genoeg gebeuren.”