Coverstory: Van Leeuwarden Search Group: ‘Samenwerken en elkaar aanvullen, dat is het mooiste’
Het klinkt als een dooddoener, eerst delen, dan vermenigvuldigen. Maar wat deel je? In het geval van Fer van Leeuwarden (Van Leeuwarden Search Group), Sebastiaan Hulsman (Hulsman Recruitment) en Roald Bergamin (Nedflex Nijmegen) is dat specialistische kennis en toegang tot elkaars netwerken. “Met elkaar kun je niet alleen meer, je kent ook meer mensen. Daardoor zijn we in staat vrijwel alle vragen op het gebied van recruitment en personeel te beantwoorden.”
‘Het loopt eigenlijk vanaf de start goed, vooral omdat we in deze redelijk ongeorganiseerde markt de nadruk leggen op kwaliteit en betrouwbaarheid’
Wat de heren gemeen hebben is uitgebreide ervaring. “Samen zeker meer dan veertig jaar”, vertelt Fer van Leeuwarden. Hij werkte onder andere drie jaar in Londen voor een groot internationaal recruitmentbureau. Hij kwam in 2010 terug naar Nederland, was betrokken bij de oprichting van Yard People, werkte voor een internationaal georiënteerd bedrijf in Nijmegen, Venlo en Moskou, voor hij in 2015 met de Van Leeuwarden Search Group van start ging. “De contacten die ik bij die bedrijven heb opgedaan heb ik voor een belangrijk deel nog steeds. Dat is in deze branche heel belangrijk, contact blijven houden, elkaar volgen.” De weg die Sebastiaan Hulsman doorliep was anders. Hij startte als vakantiehulp in het uitzendbureau van zijn vader. Na zijn studie ging hij er fulltime aan de slag en in 2008 zette hij de stap naar een eigen onderneming. “Net voor de crisis, dus de eerste jaren waren zwaar. Ik heb doorgezet en vanaf 2010 ging het beter.” Ook de carrière van Roald Bergamin verliep in stappen. “Van de automotive branche via oliehandel naar de wereld van flexwerken en met name payrolling. Ik heb jaren voor een payroll organisatie gewerkt en sinds 2015 ben ik eigenaar van Nedflex Nijmegen en met succes. Kwestie van hard werken, zorgen dat je in deze ingewikkelde markt de spelregels en de wet- en regelgeving kent en vooral veel netwerken. Je gezicht laten zien, praten met mensen, het soms negatieve beeld rond payrolling bijstellen en mensen verbinden. Ook dat is netwerken. Je hoeft er niet altijd zelf beter van te worden, ik haal ook veel plezier uit het verbinden van twee andere bedrijven.”
VERTROUWEN
Sebastiaan Hulsman en Fer van Leeuwarden werken al langer samen. “We hebben uiteraard beiden ons eigen bedrijf, maar daarnaast maken we waar we kunnen gebruik van elkaars kennis en netwerken. Dat loopt eigenlijk vanaf de start goed, vooral omdat we in deze redelijk ongeorganiseerde markt de nadruk leggen op kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat is in een ongereguleerde markt een groot goed.” Vorig jaar kwam Roald Bergamin als payrollspecialist de gelederen versterken. “Krijgen Fer of ik een vraag over payrolling of detachering, dan spelen we die meteen naar Roald door. Je kunt de Van Leeuwarden Search Group als een poortwachter zien, die een klantvraag doorspeelt naar degene met de
meeste kennis op dat gebied. We zijn voortdurend met elkaar in contact, we reageren snel en adequaat en dat
levert tevreden klanten op. Daarnaast is het gewoon leuk, sparren, elkaar aanvullen en als het moet elkaar ook gewoon de waarheid zeggen. Dan blijft de lucht schoon en dan ben je in staat klanten meerwaarde te bieden.” Het lijkt zo eenvoudig, drie specialisten op het gebied van (flex)personeel, werving & selectie en recruitment besluiten
gebruik te maken van elkaars krachten en samen groeien ze verder. “Het klinkt ook eenvoudig, maar dat is het niet. Het gaat om een strategische samenwerking waarin de kwaliteit van dienstverlening centraal staat. Je moet dezelfde visie delen, in deze formule geloven en vertrouwen hebben in elkaar, anders werkt het niet. We maken bijvoorbeeld afhankelijk van de specifieke vraag vooraf afspraken over de verdeling van kosten en baten. Daar komen we altijd wel uit. We hebben geen onderlinge contracten, de meerwaarde van de samenwerking is voor iedereen duidelijk en dat is genoeg. Niet iedereen kan zo werken, het moet je wel passen.”
PROBLEMEN OPLOSSEN
En dan de klant. Die is volgens Fer van Leeuwarden, Sebastiaan Hulsman en Roald Bergamin altijd beter af. “Hij is verzekerd van de hulp van specialisten, we werken in een informele sfeer, met korte lijnen op basis van 100% vertrouwen. En we praten voornamelijk met de ondernemer zelf, we begrijpen hun taal. Wij werken in volledig commitment bijna altijd op basis van exclusiviteit, dus niet als het vierde of vijfde bureau dat met dezelfde opdracht aan de slag gaat. We gaan er vol voor, de klant weet dat zijn vraag bij ons in goede handen is en omdat we een breed vakgebied dekken kunnen we meerdere problemen tegelijk tackelen. Een bedrijf is bijvoorbeeld op zoek naar een directeur sales en een secretaresse. Dan zoeken we die sales in ons recruitmentnetwerk en kunnen we de secretaresse bijvoorbeeld in een payrollconstructie aanbieden. Dat werkt alleen als je je klanten van binnen en van buiten kent en dat kennen we. We kennen hun handel, de bedrijfscultuur en dus weten we naar welk type collega ze op zoek zijn. We zijn actief in zeer verschillende branches, van ICT, Medical tot Arbo, van Logistiek tot Officemanagement, we weten de goede mensen te vinden. Dat heeft met ons netwerk te maken, maar vooral ook omdat we de mensen die we ooit hebben geplaats in de gaten houden. Vaak kunnen we jaren later, als ze bijvoorbeeld aan een volgende stap toe zijn, hen weer van dienst zijn. We geloven niet in random searchtrajecten, daarom stellen we goede kandidaten voor en zorgen we dat contracten voldoen aan alle wet- en regelgeving. Dan heb je achteraf ook nooit gezeur over kosten, wij leveren kwaliteit, wij lossen namelijk problemen voor onze klanten op.” Geven en nemen werkt volgens de heren ook op een andere manier. “Als we zelf iets te vergeven hebben gaan we altijd op zoek naar lokale partners. Dat werkt en je krijgt er vroeg of laat iets voor terug. Netwerken moet je voeden, zo werk je aan langdurige relaties en dan werk je pas echt samen.”
EMPLOYER BRANDING
Personeel is voor elk bedrijf een strategische prioriteit. De kwaliteit van een bedrijf, de kwaliteit van product of dienst staat of valt met de inzet en de kwaliteit van medewerkers. “Op dit moment is er in veel branches sprake van een tekort aan goede mensen en dan wordt het moeilijker om de juiste mensen aan je te binden.
Daar heb je naast een gedegen beleid op het gebied van employer branding ook ambassadeurs voor nodig, die je bedrijf kennen en die potentiële medewerkers kunnen wijzen op de voordelen die werken voor zo’n bedrijf biedt. Dat verschil kun je op zeer uiteenlopende manieren maken, door leuk en uitdagend werk te bieden, door flexibel met tijd en plaats om te gaan, door te zorgen voor een inspirerende werkomgeving en door het bieden van uitstekende arbeidsvoorwaarden. Ook daarin zoeken wij onze rol. Wij kennen bedrijven en kunnen dus vrij eenvoudig beoordelen of een potentiële kandidaat met zijn individuele wensenlijstje zal gaan passen. Daarmee besparen we zowel bedrijf als kandidaat veel tijd. Dat is een aspect waarvan bedrijven zich vaak niet bewust zijn, maar wij vinden het heel belangrijk. Het werkt allemaal mee aan het oplossen van een klantvraag. Hoe beter we dat doen, hoe gelukkiger we er van worden. Daar beleven we veel plezier aan. Onze samenwerkingsconstructie is een belangrijke voorwaarde voor succes. Samenwerken en elkaar aanvullen, dat is het mooiste.”
‘Netwerken moet je voeden, zo werk je aan langdurige relaties en dan werk je pas echt samen’