Rob Janssen: ‘Mooie dingen maken, daar worden wij gelukkig van’
Rob Janssen van Eyes & Ears Media Productions:
Eén ding stond voor Rob Janssen al sinds zijn achttiende als een paal boven water: hij zou een keer een eigen bedrijf starten. Wat, waar en wanneer was onduidelijk, maar eens zou die dag komen. En dat gebeurde, in 2012 was het zover, Eyes & Ears Media Productions ging van start. “We maken anno 2019 met z’n achten alles op het gebied van video, van bedrijfsfilm tot tv-productie, van animatie tot commercial, van promo tot trainingsvideo’s. Altijd professioneel, creatief en mooi, want van mooie dingen maken worden wij gelukkig.”
De weg naar het ondernemerschap liep voor Rob Janssen niet in een rechte lijn. “Het begon met een opleiding in fijnmechanische technieken, daarna ging ik in dienst, tekende bij, werd uitgezonden naar Bosnië en nam na zeven jaar afscheid. Ik werkte ruim twee jaar bij een automatiseerder in Woerden, maar na de geboorte van mijn eerste dochter wilde ik toch wat dichter bij huis aan de slag. Dat werd het tijd- en projectmanagement bedrijf TimeSystems in Den Bosch.”
Eyes & Ears
Rob Janssen had ook een hobby. “Samen met Peter Cornelissen ging ik aan de slag met een glasvezelproject in Wijchen. Dat sloten we in 2010 succesvol af en toen had Wijchen als eerste gemeente in Nederland een dekkend glasvezelnetwerk voor particulieren. Toen dat er lag plaatsten we camera’s in een kerk in Wijchen, zodat we kerkdiensten konden streamen. We namen contact op met de Wijchense Omroep om die beelden uit te zenden, maar ze waren niet geïnteresseerd. Hebben we zelf maar WijchenTV opgericht, waarmee we met hoogwaardige technieken Wijchense happenings en evenementen uitzonden, maar bijvoorbeeld ook een programma als Bedrijvig Wijchen. Toen kwam ik voor de eerste keer met dit vak in aanraking. Inmiddels was het 2011, de crisis sloeg toe, mijn werkgever stopte en ik zat zonder baan. Samen met Peter Wijnberg en Peter Cornelissen besloten we om met media producties door te gaan en Eyes & Ears Media Productions was een feit. Die naam klinkt lekker en refereert aan de twee zintuigen die je gebruikt bij het bekijken en beluisteren van bewegend beeld. Die synergie van beeld en geluid prikkelt de zintuigen en daar is het ons om begonnen.”
TV-producties
Peter Cornelissen ging echter wat anders doen en Peter Wijnberg was toen nog niet zo gecharmeerd van het zelfstandig ondernemerschap, maar hij bleef wel in dienst. “Ik besloot alleen verder te gaan en dat ging eigenlijk best goed. Ik ben toen bij een aantal media bedrijven in de regio op de koffie geweest. Gewoon kennis maken, kijken of we elkaar ergens konden versterken en zo kwam ik ook in contact met Bram Cranen, die in Boxmeer een video productiebedrijf runde. In 2017 trad hij als vennoot toe en nu zijn we met acht man elke dag druk in de weer met de meest uiteenlopende video producties. Eigenlijk alles wat met beeld heeft te maken, van bedrijfsfilms, evenementenregistraties, animaties, promo’s, tot commercials, trainingsvideo’s of tv-programma’s. Dat doen we voor allerlei klanten, voor de slager op de hoek tot multinationals. En we maken tv-programma’s, daar rolde ik via Jochem van Gelder toevallig in. Hij was ambassadeur voor het RonaldMcDonaldhuis in Nijmegen en wij maakten met hem een promo. Samen met Ron Bons maakte hij voor SOS Kinderdorp de theatershow ‘De wereld betermakers’. Ze hadden een promo voor de show nodig, maar geen budget. Dat deden wij gratis en Jochem sprak af dat later goed te maken. Dat heeft hij gedaan. Wij zijn nu bezig aan het tweede seizoen van ‘Van Gelder VIP Vervoer’ voor Omroep Gelderland en we maken momenteel ‘Het lekkerste van Gelderland’. Bovendien liggen er allerlei formats bij diverse nationale zenders.
Creativiteit
Wat is nou eigenlijk de basis van het succes? “Om te beginnen hard werken, maar daar kom je er niet mee. Je moet vooral de dingen die je doet goed doen, zorgen dat je je onderscheidt met mooie en opvallende film. Iedereen kan een camera of een drone kopen, maar niet iedereen kan beeld maken dat een publiek interesseert. Dat zit in andere dingen, in hoe je naar je omgeving kijkt, in nieuwe concepten, andere formats en in oplossingen die je verzint om een boodschap helder en duidelijk in beeld te brengen. Of in de manier waarop je de bevlogenheid van een ondernemer voor zijn bedrijf weet vast te leggen. Die dingen zijn cruciaal, daarmee maak je het verschil en bouw je aan een naam. Of zoals wij dat graag formuleren: ‘Logic will get you from A to B, imagination will take you everywhere’. Dat geldt in de TV-wereld al helemaal. Die heeft zich begrijpelijkerwijs geconcentreerd rond Hilversum, dus je hebt wel ingangen nodig om daar je entree te maken. Daarmee zijn we samen met Jochem hard bezig. En dan is dit ook nog eens een kapitaalintensieve bedrijfstak. De laatste techniek in camera’s, computers en software voor hoogstaande beeldbewerking, het is soms ongelooflijk om te zien wat je nodig hebt om een dag te filmen. Dan heb ik het nog niet over meercamera registraties, heel leuk, maar ook grote investeringen in apparatuur. Dat doen we allemaal zelf, wat dat betreft zijn we van de oude stempel. Geen investeerders, geen financieringen, gewoon afrekenen, dat is de manier waarop wij zaken willen doen. Dat werkt volgens ons op twee manieren positief: je wordt gedwongen bewuste keuzes te maken – hebben we dat nu nodig? – en het geeft je een gevoel van trots en vrijheid. Dat boksen we met z’n allen als team toch maar mooi voor elkaar, dat gevoel.”
Samenwerking
De mensen van Eyes & Ears geloven in samenwerking. “Natuurlijk binnen ons team, maar vooral ook met andere bedrijven, zoals Yoast, Prode en MerkKwadraat. Elkaar versterken, daar gaat het om, maar elkaar ook de handel gunnen. We kunnen niet alles zelf, hebben niet de wijsheid in pacht. Bovendien geloven we dat het verbinden van gespecialiseerde bedrijven ook je kwaliteit vergroot, want je werkt samen met partijen die je kent en die jou kennen.” De zaken gaan goed, de mensen van Eyes & Ears Media Productions hebben hun agenda’s gevuld. “Toch voelt dat niet als een probleem. Omdat we de verhouding werk-privé goed in de gaten houden, maar volgens mij toch vooral omdat we dingen doen die we leuk vinden. Als je plezier hebt in wat je doet is werkdruk geen last meer. Met dank aan alle leden van ons topteam, want dat is toch de kracht van Eyes & Ears, het gaat uiteindelijk altijd om de mensen.”