Kompas Veiligheidsgroep: ‘Wij willen innoveren, niet volgen’
Kompas Veiligheidsgroep investeert fors in verdere groei
“Toen we in 2006 van start gingen als Kompas BHV moest de eerste IPhone nog verschijnen. Internet was relatief nieuw en we waren eigenlijk niet meer dan een traditionele aanbieder van BHV-opleidingen. In 2011 veranderde de naam in Kompas Veiligheidsgroep en werd de dienstverlening breder. Twee jaar geleden besloten we een grote cultuurverandering in ons bedrijf door te voeren en dat heeft ons echt verder geholpen. Op alle terreinen.” Een korte terugblik met eigenaren Judith Peters en Ronald Vink.
“Onze start was eenvoudig. Wij brachten onze BHV-instructeurs en een aantal cursisten bij elkaar in een zaaltje ergens in Nederland en dat was het dan wel. Later werd de dienstverlening breder, wij gingen bedrijven ook adviseren en er kwam een webshop. Tegenwoordig zijn we een professioneel opleidingsinstituut. We hebben fors geïnvesteerd in kennis en systemen. Zo hebben we nu vijf WO- en HBO-opgeleide Learning & Development specialisten in dienst die de opleidingsbehoeften van een klant inventariseren en die daar dan leeroplossingen op maat voor bedenken. Dat gaat veel verder dan het organiseren van BHV-cursussen. Bovendien hebben we de digitale kant van ons bedrijf enorm uitgebreid. Corona was daarvoor geen aanleiding, maar het heeft de digitale ontwikkelingen wel versneld. Zo hebben we tegenwoordig de beschikking over een professionele foto- en videostudio aangestuurd door een Visual Learning Designer Photo & Video. Zo kunnen we zelf onze instructievideo’s samenstellen.”
Cultuurverandering
Kompas Veiligheidsgroep ontzorgt bedrijven, overheden, instellingen en het onderwijs op het gebied van veiligheid. Het bedrijf verzorgt open opleidingen op meer dan dertig locaties verspreid in Nederland en België, maar ook incompany opleidingen, standaard of op maat. Digitaal leren wordt elke dag belangrijker. Daarnaast voert de afdeling Consultancy risico-inventarisaties en evaluaties uit, maakt het BHV- en ontruimingsplannen en verkoopt het meer dan 1.000 veiligheidsproducten via haar webshop. “Dus we hebben aardige stappen gezet. Toch is de belangrijkste beslissing van de afgelopen jaren het aansturen op een cultuurverandering binnen de organisatie. We werken in volledige transparantie met alle medewerkers, we geven complete openheid van zaken over ons bedrijf, we sturen aan op samenwerking tussen de verschillende teams om kennis te delen, we nemen ze mee in de besluitvorming, we waarderen hen voor het enthousiasme waarmee ze hun werk uitvoeren, we geven ze verantwoordelijkheid en we luisteren naar hun ideeën. Zo creëren we samen een prettige sfeer, waarin iedereen zich veilig en vertrouwd voelt. De deuren staan hier altijd open, hiërarchie kennen we niet en als er een keer iets is, dan praten we er met elkaar over. Het lijkt wel alsof ons bedrijf een ziel heeft gekregen. Je werkt plotseling echt samen, iedereen voelt zich verantwoordelijk en op die voedingsbodem ontstaan als vanzelf de beste ideeën.”
Interactieve video’s
Zo’n idee is het maken van interactieve video’s. “Dat zijn video’s die de kijker keuzemogelijkheden geeft. Je ziet bijvoorbeeld een video waarbij je door een bedrijfsgebouw loopt. Je loopt langs een brandblusser en wanneer je op die blusser klikt krijg je uitleg. Je komt in de keuken en ziet dat een pan in brand staat. Wat doe je? Je krijgt meerdere keuzes, pak je een schuimblusser of blus je met water? De gevolgen van je keuze worden meteen in beeld gebracht. Het is een prachtige manier om snel en op een heldere manier te leren. Ook klanten hebben de vele mogelijkheden die wij bieden inmiddels ontdekt. Ze dragen zelf nieuwe ideeën aan, die wij dan voor ze invullen. Op die manier verbreden we niet alleen onze dienstverlening, in dat ontwikkelproces leren we zelf ook. En dat past volledig in onze visie van een leven lang leren.” ICT is voor Kompas Veiligheidsgroep cruciaal. “We gaan binnenkort een compleet nieuw CRM-systeem in gebruik nemen dat ons in staat stelt beter en sneller te werken. Op dit moment zijn we bezig een website te ontwikkelen die een cruciale positie in ons bedrijf zal gaan innemen. Een website is tegenwoordig zo veel meer dan een digitale folder, het is de backbone van je organisatie, een volwaardige data-gedreven marketing- en salestool. Daarom kost de ontwikkeling tijd en die nemen we ook. Zorgvuldigheid voor snelheid is het devies.”
E-learning
E-learning is tegenwoordig standaard. “Daar waren we al lang mee bezig, het laatste jaar als gevolg van corona nog intensiever. We bieden zogeheten ‘blended learning’ aan. Dat is manier om online leermethodes en social media te combineren en ze eventueel te integreren met klassikale activiteiten. Het is dus altijd een mix van verschillende leervormen, die we natuurlijk zelf ontwikkelen. Dat doen we bijvoorbeeld met learnsnacks, korte berichten of vragen die we geregeld aanbieden en die weinig tijd kosten, maar er wel voor zorgen dat de aanwezige kennis geborgd blijft. Denk bijvoorbeeld ook aan een kort filmpje, een rebus, een aantal meerkeuzevragen of andere spelvormen. Door het aanbieden van verschillende werkvormen blijft de cursist geboeid en de kennis paraat. Deze moderne leervormen stellen ons in staat om ook na de praktische cursus met onze cursisten in contact te blijven. Bijkomend voordeel is dus ook dat je steeds met je opdrachtgever in contact blijft, je houdt binding met je klant. Bovendien is het onderscheidend in onze markt.” Kompas Veiligheidsgroep heeft ook in deze tijden gewoon nieuwe medewerkers vast in dienst genomen. “Omdat we goede medewerkers graag aan ons willen binden, want corona gaat ook een keer voorbij. Dan zijn wij klaar om er weer tegenaan te gaan. We hebben volop plannen voor de nabije toekomst. Geen stip aan de verre horizon, maar hooguit voor een periode van twee jaar. Je kunt toch niet verder vooruit kijken, want de wereld om ons heen, ook op het gebied van opleiding en advies, verandert razendsnel. En wij veranderen mee, niet als volgers maar als innovators, want daar voelen we ons goed bij.”