Changeyourbusiness.nl

Top Menu

  • Over
  • Adverteren
  • Contact

Main Menu

  • Home
  • Nieuws
  • Change
  • Over
  • Adverteren
  • Contact

logo

  • Home
  • Nieuws
  • Change
ArtikelColumnNummer 4 - 2016
Home›Artikel›Column Wouter van der Loon

Column Wouter van der Loon

By c0d3br3ak
3 december 2016
1051
0
Share:

Fusie, mooie vergezichten, vaak moeilijke route

En na een paar goede gesprekken groeit het beeld dat een fusie een mooie vorm zou zijn om de samenwerking op een goede manier te regelen. Dat betekent dat er gezocht moet worden naar de manier waarop je een en ander wilt gaan regelen, met name ook financieel en juridisch. Het sjansen wordt daten.

En bijna altijd is er dan de ontdekking dat het fuseren toch wat complexer uitpakt dan je dacht. Dat de weg naar de fusie zoveel aandacht vraagt, dat de lonkende vergezichten die je eerst had, uit het zicht kunnen verdwijnen. Want fusies zijn gewoon moeilijke processen. Onderzoek laat zien dat veel fusiepogingen stranden en dat veel gerealiseerde fusies niet opleveren wat ervan verwacht werd. Integratie, samengaan, blijkt toch iets anders dan goed samenwerken of samen een goed idee hebben.

Zonder enige pretentie te hebben volledig te zijn wil ik een paar elementen noemen. Ondernemers zijn vaak gedreven mensen die het leuk vinden om hun ideeën ook echt te realiseren. Ondernemen is immers ook vooral doen. Dat is hun kracht en soms ook hun beperking. Want we hebben wel samen een mooi vergezicht, maar hoe concreet hebben we het beeld eigenlijk? Als we het globaal bekijken zijn we het vaak veel sneller eens. Maar blijft de op zich leuke partner ook leuk als hij of zij net zo enthousiast aan de eigen ideeën blijft werken en die ideeën niet helemaal gelijk zijn aan die van ons? Blijft “de klik” bestaan, ook als problemen opdoemen? En hoe behouden we binnen een fusie onze eigenheid en kracht als ondernemer?

Er blijkt vaak een soort fusie-fuik. Eenmaal op weg is het moeilijk nog
te stoppen en blijkt het proces vaak zijn eigen dynamiek te kennen. De inhoud en het waarom verliezen het soms van de vorm en het hoe. En soms: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, maar dat is lastig. Zorgen alle financiële en juridische zaken die nu eenmaal geregeld moeten worden er niet voor dat we het inhoudelijke perspectief uit het oog verliezen, of andersom, dat we door enthousiasme vergeten dat dingen ook goed geregeld moeten worden.

En dan hebben we het alleen nog maar over de initiatiefnemers. Hoe zit het met de medewerkers? Die vinden veranderen niet altijd een mooie uitdaging, hebben hun eigen belangen en elke organisatie blijkt zijn eigen cultuur te hebben: ‘zo doen we dat hier…’.

Succesvol fuseren vraagt de nodige vaardigheden. Daarnaast: Goed samen vrijen is geen garantie voor een goed huwelijk! Des te meer respect dus voor geslaagde fusies!

Wouter van der Loon

Previous Article

Kop Advocaten specialisten in arbeids- en ontslagrecht

Next Article

Maya Smits: ‘We passen onze strategie aan ...

0
Shares
  • 0
  • +
  • 0
  • 0
  • 0

Related articles More from author

  • ArtikelNummer 2 - 2016

    Van BYOD- naar WYOD-beleid: De volgende stap in IT-veiligheidsbeleid

    17 juli 2016
    By c0d3br3ak
  • 'Rise by lifting others'
    ColumnNummer 2 - 2018

    Column Siv van Hegelsom

    20 mei 2018
    By c0d3br3ak
  • ArtikelColumnnummer 1 - 2020

    Column Wouter van der Loon: ‘De Klik’

    2 februari 2020
    By Hans Eberson
  • ColumnNummer 4 - 2017

    Column Roald Bergamin

    5 oktober 2017
    By c0d3br3ak
  • ArtikelColumnNummer 2 - 2023

    Column Wouter van der Loon: ‘Excuses’

    11 oktober 2023
    By Hans Eberson
  • ArtikelNummer 2 - 2023

    ‘Het draait allemaal om plezier in je werk’

    11 oktober 2023
    By Hans Eberson

Leave a reply Reactie annuleren

0

Wellicht vindt u dit ook interressant

  • Offline is the new luxury
    Nummer 3 - 2017

    Offline is the new luxury

  • ArtikelNummer 4 - 2016

    Vergaderen als nuttige en leuke tijdbesteding

  • ArtikelNummer 2 - 2020

    Emixion lanceert MaaS en WaaS

Change Your Business
  • Over
  • Adverteren
  • Contact
© 2025 Changeyourbusiness.nl | Met passie gerealiseerd door Codebreakers, Reclamebureau Nijmegen