Change Your Business en Covid-19
Corona. Vandaag besteld, morgen in huis
Soms kan ik het woord corona gewoon even niet meer horen. Coronavirus, -crisis, -symptomen, -maatregelen, -dashboard, -oplossingen, -testen en -doden. Veel doden. Covid-19 is niet alleen dodelijk, het is de moeder aller disrupties. Nog nooit eerder wist een pandemie de wereld zo te ontwrichten. De Spaanse Griep van 1918 veroorzaakte weliswaar tot nu toe meer doden (we zijn er nog niet), maar het zorgde niet voor een vergelijkbare economische stop. Dat heeft te maken met de enorme verbondenheid die er tegenwoordig is. De wereld als je achtertuin. Zin om op de Chinese Muur te wandelen, Antarctica bezoeken? Morgen ben je er. Afstanden tellen niet meer en dat geldt blijkbaar ook voor virussen. Vandaag besteld, morgen in huis. Niets is meer hetzelfde als in 2019 en het zal ook nooit meer zo worden. Veel is voorgoed veranderd.
En nu? Toen duidelijk werd dat ook Nederland door corona was getroffen heerste er vooral grote onzekerheid. Wat doet het virus, hoe werkt het, wat kunnen we doen? Toen duidelijk werd dat het verbod op handen schudden niet afdoende was ging het snel. We gingen in lockdown, een intelligente lockdown dat wel, alhoewel nog maar moet blijken of die lockdown wel zo slim was. Elk land had zijn eigen recept, elk recept zijn eigen bijwerkingen. Die lockdown betekende voor veel bedrijven sluiting, in elk geval kwam de handel vrijwel volledig tot stilstand. Kroegen en restaurants dicht, kappers naar huis, scholen dicht, treinen stil en vliegtuigen op de grond, zoveel mogelijk binnen blijven, thuis werken en hopen dat het voorbij gaat. Die maatregelen zijn inmiddels in meer of mindere mate afgeschaald. Alleen die anderhalve meter, die vervelende anderhalve meter. Een straf voor het sociale dier dat de mens is. Niet te dichtbij, op afstand graag, desnoods door de overheid afgedwongen.
Hoe kan dat nou? Klimaat? Verkeerde omgang met dieren? Nee, al 500 jaar voor Christus kwamen zoölogische besmettingen voor, we hebben wel de voorwaarden voor een succesvolle verspreiding drastisch verbeterd. Dus wachten op een antivirus en dat kan nog gemakkelijk een jaar duren, als er überhaupt al ooit een antivirus wordt ontwikkeld.
En de economie? Die kreeg een zware klap, vooral in een open land als Nederland. Wij maken (bijna) geen dingen, we verkopen ze alleen. Ook wereldwijd en dat is even wat moeilijk. Maar een Nederlander zou geen Nederlander zijn als er niet meteen oplossingen werden verzonnen. Met onze economie komt het dus ook wel weer goed. Misschien zijn er ook kansen, is dit bijvoorbeeld juist het startsein om die zo noodzakelijk energietransitie een groeispurt te geven. Daar is visie en lef voor nodig, maar lef loont, dat weten we. Dat dingen niet eenvoudig lijken, dat er veel hobbels zijn te overwinnen, dat mag geen aanleiding zijn om het dan maar niet te proberen. Plant die stok in de grond en ga stap voor stap op weg naar je doel. En als het doel dan niet helemaal wordt gehaald, maar 80% van wat je voor ogen had wel wordt gerealiseerd, is dat een succes! Dat is de rode draad in ondernemerschap, dus aan de slag.
Hans Eberson