Change Your Business en Covid-19
Bob Coppens (Axitraxi & Jump Factory): ‘Soms zit het mee…’
Elke ondernemer komt het tijdens zijn carrière wel een keer tegen. Een hobbeltje op je pad, maar meestal is dat een kwestie van even diep ademhalen en verder. Niks aan de hand. Sommige ondernemers hebben wat minder geluk. Neem Bob Coppens, sinds 2007 eigenaar van Axitraxi en inmiddels ook eigenaar van springkussenproducent Jump Factory.
Axitraxi is groot in Nederland, België en Duitsland in met name de verhuur en verkoop van opblaasbare speelmaterialen. Om mee te kunnen komen op de Europese markt verplaatste Bob de productie van Polen naar China en startte de verkoop onder de naam Jump Factory. Dit bedrijf verkoopt opblaasbare attracties uit voorraad en is daarnaast gespecialiseerd in maatwerk. Bob Coppens maakte in 2001 als vakantiewerker kennis met het Maldense bedrijf. In 2007 nam hij samen met twee compagnons het bedrijf over. “In 2008 kwam de bankencrisis, een hele moeilijke periode. Toen de markt net weer een beetje aan het verbeteren was brandde in augustus 2012 ons bedrijf tot de grond toe af. We gingen niet bij de pakken neerzitten en hadden snel een nieuwe locatie op Bijsterhuizen, maar we moesten alles vanaf de grond weer opbouwen.”
Corona
En toen kwam de coronacrisis. “Dat is onvergelijkbaar met wat we eerder meemaakten. Een financiële crisis is een tegenslag die je geleidelijk treft. Je kunt maatregelen nemen, je aanpassen aan veranderende omstandigheden en meebewegen met de markt. Dat hebben we gedaan en daardoor kwamen we er goed doorheen. De brand is een ramp die ervoor zorgde dat we binnen één nacht geen fysiek bedrijf meer hadden. Maar ook dan kun je wat doen, plannen maken, bezig zijn met nieuwe huisvesting, je klanten waarschuwen, praten met verzekeraars, kortom acties bedenken die snel weer tot resultaat zullen leiden. We hadden de opgaande lijn met hulp van anderen al snel weer te pakken. Dat is met corona anders”, vertelt Bob. “Het was in maart meteen helder dat alles stop werd gezet, zonder perspectief, zonder uitzicht op een datum voor een voorzichtige herstart. Gewoon deur dicht, alle reserveringen opgezegd, terwijl we aan het opstarten waren voor een druk zomerseizoen.”
Langzaam
Bob nam de noodzakelijke maatregelen, hij nam in de proefperiode afscheid van twee nieuwe medewerkers en schreef zich in voor overheidssteun bij loonbetalingen. Hij raakte niet in paniek, hij was wel wat calamiteiten gewend. “We waren een gezond bedrijf, we stonden er goed voor. Het is natuurlijk wel zuur dat je het werk van vele jaren in enkele maanden ziet verdampen. We hebben de afgelopen maanden alles corona proof gemaakt en een aantal coronahulpmiddelen ontwikkeld. We kijken nu vooral naar wat wel mogelijk is en richten ons komende zomer onder andere op de campings en kleine festivals in Nederland, aangezien een belangrijk deel van de Nederlandse bevolking zijn vakantie in eigen land zal vieren. Ook merken we gelukkig dat de scholen en bedrijven weer langzaam dingen durven te ondernemen. Overleven is niet alleen een kwestie van slimme oplossingen verzinnen en rekenen op de overheid. Ook moet je soms geluk hebben dat de branche waarin je zit de wind in de zeilen heeft. Dit gaat bij ons ook zeker weer gebeuren.” Iets geleerd? “Dingen gaan zoals ze gaan. Voorkomen kun je als ondernemer zo’n pandemie niet, je kunt wel proberen er het beste van te maken en positief te blijven. Dat is cruciaal.”
Hans Eberson