Change Your Business en Covid-19
Stijn Maertens (Drukkerij Luxor): ‘Adviseren is onze kerntaak’
Drukkerij Luxor vierde vorig jaar het vijftigjarig bestaan. Het bedrijf is gespecialiseerd in drukken en printen voor bedrijven en particulieren, met een breed producten- en dienstenpakket bestaande uit onder andere dtp & design, een printservice, huisstijlen, mailings, promotiematerialen, familiedrukwerk en sinds een aantal maanden ook Covid-19 preventiemiddelen. Covid-19 heeft ook voor Luxor veranderingen meegebracht.
“Eigenlijk niet zozeer in onze service en diensten: we doen hetzelfde als een jaar geleden, maar de pandemie heeft ook ons getroffen. Half maart kwam de intelligente lockdown. Vooral de zakelijke opdrachten liepen nog een aantal weken door, maar toen verminderde het. Druk- en printwerk voor bijvoorbeeld MKB, horeca, invorderingskantoren, de medische sector, de bedrijven zaten dicht of draaiden op een laag pitje. Wij bleven overigens alle werkdagen bereikbaar via mail en telefoon, met een fysieke opening van de printservice tussen drie en vijf. Je moet er tenslotte wel zijn voor je klanten. Op afspraak kan natuurlijk ook! Daar hebben we een aparte ontvangstruimte voor gemaakt, zodat je een-op-een een opdracht kunt bespreken.”
Kerntaak
Stijn Maertens zag de klap niet aankomen. “Ja, we wisten natuurlijk wat er in Italië en Spanje aan de hand was, maar tot begin maart dacht ik nog dat het wel mee zou vallen. Op 15 maart zijn we nog even gaan lunchen. De horeca ging dezelfde middag op slot. Maar ik heb nooit voorzien dat de pandemie deze gevolgen zou hebben.” Stijn en Jojanneke zaten niet bij de pakken neer. “We hebben de winkelbezetting aangepast en de openingstijden beperkt, maar we bleven de hele dag telefonisch en via mail bereikbaar. We zijn gestart met Covid-19 preventiemiddelen en we gingen klanten op afspraak zien, want geboortekaartjes en rouwwerk liep gewoon door.” En verder? “Zoals iedereen alles weer een keer grondig opgeruimd en nagedacht over hoe we klanten bij een herstart zouden kunnen helpen. De horeca hing na verloop van tijd weer aan de telefoon. Menukaarten plastificeren? Niet doen, want dan moet je ze voortdurend schoonmaken. Op gewoon papier printen en weggooien is veel slimmer en beter voor het milieu. Adviseren is namelijk onze kerntaak, daarin maken we het verschil met alle internetaanbieders.”
Loyaliteit
Inmiddels trekt de handel weer enigszins aan en Stijn verwacht – ijs en weder dienende – dat het in september wel weer redelijk normaal wordt. “Overigens had Covid-19 ook een onverwacht positief gevolg, we kregen veel nieuwe klanten. Mensen die gehoor gaven aan de oproep aandacht te besteden aan de lokale ondernemers. Dat is mooi om te zien en ik hoop dat het zo blijft. Werken op afspraak heeft ook geholpen. Je moet vandaag de dag je klant nog beter bedienen dan vroeger, extra service, persoonlijke aandacht, daarin ligt onze kracht. Inmiddels al meer dan vijftig jaar.”
Hans Eberson