Ricoh Nijmegen en Bouwbedrijf Lelieveldt over samenwerken
Samenwerken is het nieuwe ondernemen, door te netwerken houd je bestaande contacten warm, leer je nieuwe potentiële klanten kennen en gaat de gunfactor een steeds grotere rol spelen. Voorwaarde voor succes is wel dat je dienstenpakket klopt, want zonder kwaliteit in product of dienst heeft samenwerking geen zin. Branko Godijk (Ricoh Document Center Nijmegen) en Chris Lelieveldt (Bouwbedrijf Lelieveldt) leggen het uit.
De medewerkers van Bouwbedrijf Lelieveldt zijn druk aan het werk met een verbouwing van de kantoren van Ricoh Document Center Nijmegen op Bijsterhuizen. Branko Godijk vertelt dat hij geen franchisenemer meer is maar eigenaar van Ricoh Document Center Nijmegen. “Dat betekent dat we de activiteiten die Ricoh voorheen voor ons uitvoerden nu zelf gaan doen. We gaan het volledige klantenbeheer inclusief facturatie in eigen beheer doen. Daarom zullen we dit jaar nog groeien van twaalf naar zo’n twintig medewerkers. Tijd voor een groter en nieuw kantoor. Dat doet Chris voor ons.”
OFFERTE
Chris en Branko kennen elkaar als leden van de MOS, de Motorminnende Ondernemers Sociëteit. “Dat is een hechte club van 27 ondernemers die als hobby motor rijden en die daar ook actief mee omgaan. We staan bijvoorbeeld op het punt een trip naar Schotland te maken. Je leert elkaar tijdens die activiteiten goed kennen, je weet wat je aan elkaar hebt en als je dan een keer een klus te vergeven hebt doen je collega’s clubleden in elk geval mee in het offertetraject. Ik had een nieuw huis gekocht en er stond een verbouwing op stapel. Ik heb offertes gevraagd en Chris kwam daar als winnaar uit. Niet de goedkoopste, wel degene waar ik het meeste vertrouwen in had en dat bleek terecht.
De verbouwing verliep naar wens, hij beschikt over uitstekende medewerkers, die ook op het werk kunnen meedenken en meebeslissen. Dat vond ik belangrijk, want elke bouw kent van die beslismomenten, waarop je de juiste keuze moet maken. Dan helpt het als men weet waar het over gaat. Chris Lelieveldt hecht bijzonder veel waarde aan het niveau van zijn medewerkers. Ze zijn allemaal meewerkend uitvoerder en dat is van invloed op het resultaat. Je kunt een opdracht op de werkvloer steeds nog perfectioneren. Het sprak dus vanzelf dat hij daarna ook voor de verbouwing van ons kantoor werd uitgenodigd.”
RICOH DOCUMENT CENTER
Een zeer concurrerend veld, abnormaal lange en ingewikkelde aanbestedingen, complexe trajecten en toch groeit Ricoh in een dalende markt. “Dat heeft om te beginnen alles te maken met de kwaliteit van onze producten, de uitzonderlijke servicegraad en onze dienstverlening. Wij zijn creatief, we vinden altijd wel een passende oplossing op een klantvraag,
“Communiceren, zorgen voor feedback aan je opdrachtgever, voorkomt problemen. Dat gaat nog altijd perfect.”
we zijn exibel en we zijn zichtbaar in de regionale markt. Daarnaast verbreden we onze dienstverlening voortdurend. Zo zijn we gestart met onze nieuwe website officefood, waar iedereen de benodigde kantoorspullen snel en tegen een prima prijs kan bestellen. Kijk op www.ricoh-officefood.nl. Ricoh is hoofdsponsor van het Ricoh Open tennistoernooi in Den Bosch, maar ook wij dragen bij en zetten het toernooi voor onze relatiemarketing in. Door die combinatie van factoren groeien we nog steeds.” Chris Lelieveldt herkent zich daarin. “Ook bij ons draait het om kwaliteit en service. Netjes werken, afspraken nakomen en meedenken met de opdrachtgever. We werken met allround vakmensen, die probleemoplossend kunnen en willen werken. Dat hoort bij een familiebedrijf. Wij hebben nog elke ochtend een werkbespreking om de dag door te nemen, eventuele knelpunten te signaleren en op te lossen. Communiceren, zorgen voor feedback aan je opdrachtgever, voorkomt problemen. Dat gaat nog altijd perfect.”
TEVREDEN
Brando Godijk is uitermate tevreden met de kwaliteit van het werk. “Dat is voor ons cruciaal”, vertelt Chris. “Dat is onze manier van marketing, ik creëer op die manier een ambassadeur, die me helpt de orderportefeuille gevuld te houden. Mond-tot-mondreclame, daar moeten wij het van hebben en dat begint met een tevreden klant.”