Karin Huisman (Brunet advocaten) over de toekomst van de advocatuur: ‘Rechtspraak is mensenwerk, belangenbehartiging dus ook’
Op 1 november sloot Karin Huisman zich als partner aan bij Brunet advocaten in Nijmegen. Alhoewel ze er pas een paar maanden werkt voelt ze zich er thuis. “De sfeer is professioneel en collegiaal, sparren met collega’s die ervaren zijn in zaken als bestemmingsplannen, overeenkomsten en vergunningen is hier standaard en dat ervaar ik als zeer prettig. Gewoon om je eigen visie en strategie ook eens met anderen te bespreken.”
Karin Huisman is sinds 2000 advocaat. Ze studeerde rechten in Nijmegen en specialiseerde zich in het ruimtelijk ordeningsrecht en civiel vastgoedrecht, waaronder ook milieurecht en huurrecht. Dat kan in gecompliceerde zaken een groot voordeel zijn. Karin werkte eerder bij Van Iersel Luchtman advocaten in Den Bosch en stapte later over naar Stellichter in Arnhem. Ze studeerde en woonde altijd in Nijmegen en omgeving en na de geboorte van twee kinderen vond ze de reisafstand steeds problematischer. “Ik kwam tijdens een businessbijeenkomst Gerben Olijslager tegen en hij stelde voor eens nader kennis te maken met Brunet. Zij boden mij een partnerschap aan in een werkomgeving met jonge, gedreven, maar toegankelijke collega’s en op fietsafstand van mijn huis. Dat kon ik niet weigeren.”
PARTNERSTRUCTUUR
Het gesprek met Gerben Olijslager vond eerder dit jaar plaats. Gerben werkt sinds 2005 bij Brunet en hij is gespecialiseerd in overeenkomsten, incasso en beslag en huurrecht en dan met name bedrijfsruimte. “Toen ik met Karin sprak heb ik haar gewezen op het feit dat Brunet zeker zo goed is als andere kantoren en wij in een partnerstructuur werken, waarbij elke advocaat ook partner is. We geloven niet in een pyramidestructuur. Alle klanten worden bijgestaan door gespecialiseerde partneradvocaten. Klanten hebben rechtstreeks contact met hun advocaat, kennen zijn of haar 06-nummer en kunnen altijd bellen. Je krijgt bij ons geen secretaresse of een juridisch assistent aan de lijn, maar degene die je zaak behartigt. Binnen Brunet weten we al heel lang dat de keuze voor een advocaat niet afhangt van het kantoor waar hij of zij werkt, maar van de persoon. Het gaat om het vertrouwen dat je hebt in je advocaat. Wat dat betreft is het imago van de advocatuur enorm veranderd. Wij geloven hier in praktische en korte adviezen. Klanten zitten niet te wachten op epistels met jurisprudentie. Ze willen een helder antwoord op hun vraag. Als we geen heil zien in een zaak zijn we daarover ook duidelijk. Open en eerlijk communiceren, daar kom je het verste mee.”
SPARREN
Eerlijk en open communiceren is Karin Huisman op het lijf geschreven. “Dat wil niet zeggen dat we 100% waterdichte voorspellingen kunnen doen over de afloop van een zaak. Uiteindelijk is het in een procedure een rechter die beslist en dat kan anders uitvallen dan je verwacht. Wat me binnen Brunet erg aanspreekt is de mogelijkheid die ik hier heb om met collega’s over een zaak van gedachten te wisselen. In zo’n discussie wordt al snel duidelijk of je in je advisering op de goede weg zit, of dat er andere opties zijn. Mijn nieuwe collega’s Petran Poels en Jeroen Hoegee zijn bijvoorbeeld ook specialist op het gebied van het omgevingsrecht. Ik kende ze al als goede advocaten en dan is het prettig om een casus gezamenlijk tegen het licht te houden. Zit ik op de goede lijn? Wat vinden jullie? Dat is in het belang van de klant.” Karin Huisman is met name actief in en voor de wereld van vastgoed en projectontwikkeling. “Liefst in een vroeg stadium, zodat ik ook betrokken kan zijn bij het traject van bestemmingsplannen, vergunningen en huur- of koopovereenkomsten. Dan kun je zaken op voorhand goed regelen en is er duidelijkheid. Vanaf dat moment kun je controleren of iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt. Is dat zo, dan kan een traject heel snel verlopen. Gebeurt dat niet, dan is het zaak aan de bel te trekken en te proberen de procedure of het overleg vlot te trekken. Ik bijt me ten behoeve van mijn cliënt helemaal vast in zo’n zaak. Dat geldt ook al in het vergunningentraject. Als het nodig is ga ik met ambtenaren of andere betrokken partijen om tafel om snel tot een goed resultaat te komen.”
GROEI
Brunet heeft de crisis zowel wat omzet als klanttevredenheid betreft goed achter zich gelaten. Gerben Olijslager: “Volgens ons mede door onze cultuur. Brunet is een leuke club mensen, die het belang van samenwerken inzien. Als iets niet binnen mijn specialismen valt, kan de cliënt er op vertrouwen dat ik hem naar een gespecialiseerde collega doorverwijs. De sfeer op kantoor is ontspannen en dat draag je dan vanzelf ook uit. Klanten waarderen dat en zijn loyaal aan hun advocaten. Dat geeft kansen tot groei. Vandaar dat we altijd op zoek zijn naar geschikte kandidaten om ons team te versterken, advocaten met een goed trackrecord en liefst al een gedegen portefeuille.” Speelt tarifering een rol? “Ja en nee. De cliënt is de laatste jaren zeker kritischer geworden, ook in tarifering. Wij hanteren concurrerende tarieven en daar krijg je een advies van specialisten voor. Wij zijn van oudsher een kantoor dat bekend staat om zijn doortastende aanpak en we hebben onze kantoorprocessen optimaal ingericht. Naast het kostenaspect spelen meerdere factoren een rol in de keuze voor een kantoor. Kennis, ervaring, vertrouwen, transparantie in advisering, dat telt minstens even zwaar.”
DE TOEKOMST
Advocaten houden er niet van om in een glazen bol te kijken en langlopende voorspellingen te doen. “De advocatuur staat voor grote veranderingen. We weten zeker dat specialisatie steeds belangrijker zal worden. Ons voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld nichekantoren is dat we alle belangrijke disciplines voor grootzakelijk, MKB en particulieren in huis hebben. Dat biedt vooral grote voordelen als een zaak meerdere rechtsgebieden raakt. Dat lossen wij dus intern op. Uiteraard ontwikkelt de wereld zich razendsnel. Kranten staan vandaag de dag vol met verhalen over robotisering en artificial intelligence en de gevolgen die dat zal hebben, onder andere voor de advocatuur. Ik denk dat ze best een rol zullen gaan spelen, bijvoorbeeld in de automatisering van standaardprocessen. Jurisprudentie uitzoeken OK, dat kan. Maar het produceren van een processtuk voor een rechtszaak automatiseren? Daar geloof ik niet in. Onze advisering is en blijft in vrijwel alle gevallen maatwerk, geen zaak is hetzelfde, je hebt altijd specifieke kennis nodig, zeker als de belangen groot zijn. Rechtspraak is mensenwerk, belangenbehartiging dus ook.”