Column Roel Kop: ‘De Kop Cast’

Je kunt er niet meer makkelijk omheen, om de Podcast. Ze zijn overal te beluisteren en de podcast is nog nooit zo populair geweest. In samenwerking met Raoul Toet van Zima Blue ben ik begonnen met het via podcasts – en dus al pratende – uit te leggen van wat het arbeidsrecht inhoudt. Daarnaast kan ik via de podcasts ook op een andere manier met jullie lezers kennis maken.
Raoul en in het verlengde Zima Blue staan onder meer voor transparantie (I), maar ook voor het overtreffen van verwachtingen (II) en voor doorzettingsvermogen (III) en vastberadenheid (IV). Met een minimale tijdsinput realiseert Raoul een maximale content output. Raoul komt bij ons kantoor bijna wekelijks over de vloer voor één of twee opnames. Hij geeft mij dan een seintje wanneer het tijd is om bij hem aan te schuiven, om daarna met hem te praten.
Eerder dit jaar koos ik definitief voor het opnemen van een aantal podcasts en wel na het zien van de film Babylon.Deze film gaat over de gouden jaren van Hollywood. De film gaat ook over de eerste grote transitiefase van de Amerikaanse filmindustrie. Een en ander is het gevolg van de uitvinding van de sprekende film. De sprekende film, in plaats van de stomme film. Gevolgd door de film in kleur, in plaats van de zwart wit film. Al pratende, probeer ik meer kleur te geven. Probeer ik het kleurrijk te laten zijn. De verhalen. De thema’s. En ik doe dat nu ook via de Kop Cast.
Werkwijze
Ik neem plaats en installeer mijzelf achter de microfoon. Het voelt soms wat onwennig, zeker in het begin, maar als advocaat is spreken dagelijkse kost. Dus het is ook weer niet onmogelijk. Ik test de microfoon, hoor mijzelf en kijk mijn gesprekspartner aan. We gaan spreken over wat ons bezighoudt. En wat ons bezighoudt, dat is met name het arbeidsrecht. En binnen het arbeidsrecht heeft het ontslagrecht weer een speciale plek. De Kop Cast draait echter niet (alleen) om het arbeidsrecht. De Kop Cast is er dus niet om alleen maar arbeidsrechtelijke wetsartikelen uit te leggen. Nee, de Kop Cast wil meer, daaronder begrepen nuttige informatie verschaffen voor werknemers, werkgevers en andere geïnteresseerden. En nuttige informatie vind je niet alleen in de wet. Die vind je ook in de rechtspraak en in de praktijk. Daar praat ik over. Daar praten wij over.
Grip
In onze podcast wordt kennis, kunde en kracht gedeeld. Aan de hand van voorbeelden en verhalen streef ik ernaar om het arbeidsrecht meer kneedbaar te maken, ook voor de leek. Om er zo uiteindelijk iets meer grip op te krijgen. Daarbij gebruik ik het recht als blauwprint, maar de podcast draait uiteindelijk ook en met name om verhalen en ervaringen. De ervaringen van een advocaat, maar ook die van studenten, cliënten, professoren en (veel) meer interessante figuren. In de Kop Cast spreek ik onder meer over hoe het is om advocaat te zijn, want werken binnen de advocatuur kan best lastig zijn.
- Welke zaak kan je wel in goede gemoede aannemen en welke zaak niet?
- Wanneer handel ik als een goed of de beste advocaat? Doe ik dat alleen als ik enkel en alleen de belangen van mijn opdrachtgevers of cliënten behartig of is dat juist niet het geval?
- Treed ik op voor werkgevers of voor werknemers of voor allebei en kan dat?
- Waarom heb je een voorkeur om werkgevers of juist werknemers bij te staan?
- En wanneer sta je liever werkgevers of werknemers bij?
Dit soort vragen speelt dagelijks.
Hoe vind je de juiste advocaat?
Ook de cliënt en de opdrachtgever loopt tegen lastige vraagstukken aan: hoe vind je een goede advocaat en wanneer kan ik mijn zaak volledig aan de door mij ingeschakelde advocaat toevertrouwen? We bespreken het, in de Kop Cast.
Momenteel zijn er meerdere Kop Casten gepubliceerd.
- Eén podcast gaat bijvoorbeeld over het lopen van een studentenstage bij een advocatenkantoor. Deze podcast is met name voor studenten bedoeld.
- Een andere podcast is een testpodcast en daar bespreek ik echt van alles. Deze podcast telt eigenlijk niet officieel mee voor de reeks. Maar de echte liefhebber kan ook daar naar luisteren.
- En de derde podcast, die veel korter is, gaat over ontslag, al dan niet wegens bedrijfseconomische redenen of als gevolg van een ernstig en duurzaam verstoorde arbeidsrelatie.
- Hierna hebben wij er nog twee opgenomen. Ook deze zijn inmiddels geplaatst.
Bij de podcast over het lopen van een studenten stage, spreek ik met Zed de Lange, één van mijn studentstagiaires. We praten over hoe het is om als student werkzaam te zijn binnen een advocatenkantoor, of specifieker: bij Kop Advocaten. In episode twee of drie bespreek ik één van meest voorkomende ontslaggronden: een einde van de arbeidsovereenkomst wegens bedrijfseconomische reden, of wegens een ernstig en duurzaam verstoorde arbeidsrelatie.
Na het opnemen van diverse podcasts weet ik het zeker: Dat het opnemen van een eigen Podcast – onder de naam De Kop Cast – hartstikke leuk en uitdagend is. Het is een nieuwe stap en we komen pas net op gang. Er zullen er nog velen volgen.
Wil je een keer naar ons luisteren, in plaats van iets van ons lezen, zoek dan bijvoorbeeld op Spotify. En toets daar op in: “De Kop Cast”.
(Bijna) Alles over podcasten
De naam podcast is een combinatie van de woorden iPod en Broadcast. Vroeger werden de podcasts namelijk voornamelijk via een iPod beluisterd. Dat geeft meteen een goede indicatie over hoe oud het fenomeen is (wie gebruikt er nog een iPod?). Een podcast is een korte of langere radio uitzending, die je altijd en overal kunt beluisteren. Ze gaan over elk denkbaar onderwerp en ze worden vaak ingezet als marketingtool. Soms worden ze gebruikt om het succes van bedrijven helder te maken, vaker is het een vorm van storytelling, alleen het medium is anders, geen film of gedrukte tekst. En het gebruik groeit snel, mensen vinden het relaxt om op een moment dat hen schikt naar een podcast te luisteren. Waarom maak je een podcast? Dat doe je (als ondernemer) vaak om potentiële (en ook wel bestaande) klanten te informeren en in beweging te krijgen. Podcasts zijn er in soorten en maten. Je kunt een open gesprek voeren, solo aan het woord zijn, of panels laten spreken. Het kan om fictie of non-fictie gaan en ze kunnen een educatieve functie hebben. Vaak worden ze in een marketingstrategie ingezet, bedrijven vertellen over hun bezigheden, met als onderliggende boodschap dat je vooral snel hun website moet bezoeken en een afspraak moet maken. Dat is namelijk altijd het doel van marketing, je bereik en omzet vergroten. Niks mis mee natuurlijk, wanneer je een waarheidsgetrouw verhaal vertelt. Roel Kop is met Kop Cast een podcast gestart waarin hij probeert helderheid te verschaffen in het werk van een arbeidsrechtadvocaat en met name in het brede werkterrein. Wat doet hij, wat zijn zijn ervaringen, waarvoor kun je hem inschakelen en waar moet je als ondernemer in het arbeidsrecht rekening mee houden? Zinvol, leerzaam en vooral leuk. Doe jezelf een plezier en luister een keer, dan ga je dat zeer zeker vaker doen.