Column John Meijering: ‘Online betaald adverteren: hoe doe je dat succesvol?’

Online adverteren is een belangrijk onderdeel van de strategie van organisaties en is niet meer weg te denken uit de totale marketingstrategie. Met betaalde campagnes kun je heel gericht een enorm en zeer relevant bereik genereren waarmee je specifieke doelgroepen heel gericht activeert. Het is van belang om gezien en gevonden te worden door de meest relevante potentiële klanten om jouw organisatie gericht te laten groeien. De mogelijkheden zijn eindeloos, hiervoor is wel de juiste strategie cruciaal. Zeker sinds de kliktarieven factor 2 tot 3 hoger zijn geworden is hier ook een grote dosis creativiteit en kennis voor nodig. Hoe ga je om met de snelheid waarmee alles verandert en hoe zorg je ervoor dat betaalde campagnes converteren?
Belangrijk voor elke vorm van promotie en nog belangrijker voor betaalde campagnes is het doorlopen van de juiste keuzes als het gaat om de uitingen, strategie en de mix van kanalen. In de totale klantreis is niet elke uiting en/of kanaal geschikt. Door hier per doelstelling en klantcase op maat naar te kijken kom je samen tot de juiste mix en meest effectieve strategie. Hierbij is de kennis van de branche(s) en doelgroep(en) hele nuttige input. Met deze input gaan wij aan de hand van meerdere databronnen feitelijk onderbouwen, waarmee we tot de juiste strategie, kanalen en uitingen komen. Per kanaal en doel(groep) wordt hiervoor video, beeld en/of geschreven content ingezet. Hierbij worden per kanaal de uitingen afgestemd op de klantreis en KPI’s/ROI.
Gericht adverteren
Google Ads is een van de meest bekende en populaire kanalen voor online adverteren. Het platform biedt de mogelijkheid om heel gericht zichtbaar te worden in de zoekresultaten van Google en hierdoor relevante (potentiële)opdrachtgevers te bereiken en activeren. Wat niet iedereen weet is dat bereiken en activeren van (potentiële) opdrachtgevers ook kan op websites van derden en in apps. Met Google Ads kun je gericht adverteren op zoekwoorden en demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, interessegebieden en geografische locatie. Een succesvolle Google Ads-campagne begint bij het bepalen van de juiste zoekwoordcombinaties en het instellen van biedingen en targeting. Een andere succesfactor is de juiste biedstrategie, zorgen voor relevante content en zorgen voor positieve gebruikerservaringen. Dit draagt bij aan de advertentieprestaties en verhoogt de conversieratio (verhouding tussen kliks en conversies). Het is daarom belangrijk om de advertentiecampagne periodiek en gestructureerd te beoordelen, te toetsen aan de doelstellingen en te optimaliseren, zodat het maximale resultaat wordt behaald. Doorlopende optimalisaties zorgen voor hoge kwaliteitsscores en resulteert in een lagere kosten per klik.
Naast het adverteren in de zoekresultaten zijn er nog meer promotiemogelijkheden in Google zoals: display campagnes (banners op relevante externe websites), shopping campagnes (product promotie voor webshops), doelgroep Look-a-Likes (gericht op (potentiële) opdrachtgevers gelijk aan bezoekers die al geconverteerd hebben), videocampagnes (op YouTube en/of relevante externe websites), in app campagnes en/of op locatie campagnes in Google Maps. Voor campagnes in Google is het mogelijk om vooraf een ROI-berekening te maken, waarmee vooraf de ROI (return on investment) ook inzichtelijk wordt.
Facebook en Instagram (Meta)
Met meer dan 2,7 miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook een van de grootste social media platforms ter wereld. Doordat iedere gebruiker ingelogd is, weet Meta en daarmee Emixion veel van alle interessegebieden van de doelgroepen. Ook Instagram, dat eigendom is van Facebook, is met meer dan 1 miljard gebruikers enorm populair. Beide platforms bieden uitgebreide mogelijkheden voor adverteren, zoals het targeten op interesses, demografische kenmerken en gedrag. Ook is het een belangrijk platform voor re-targeting- en Look-a-Likes campagnes. Re-targeting/re-marketing campagnes worden getoond aan mensen die de website al eens bezocht hebben, om de bezoeker over te halen tot conversie. Bij een look-a-like campagne wordt de advertentie getoond aan een vergelijkbare doelgroep die op de websitebezoekers lijken. Zo worden de advertenties gericht aan nieuwe potentiële klanten die vergelijkbaar zijn met de huidige websitebezoekers. Zorg altijd voor afwisseling in de advertenties om te voorkomen dat de doelgroep afhaakt. Ook het instellen van de juiste biedingen en budgetten is essentieel om een optimale ROI te behalen.
TikTok
TikTok is een relatief nieuw platform, maar heeft in korte tijd een enorme groei doorgemaakt. Met meer dan 1,1 miljard actieve gebruikers is het platform vooral populair onder jongeren. Doordat iedere gebruiker ingelogd moet zijn, weet TikTok en daarmee Emixion veel van alle interessegebieden van de doelgroepen. Adverteren op TikTok biedt dan ook uitgebreide mogelijkheden om te targeten op deze doelgroep. Zo heeft Emixion een succesvolle multi-channel leerlingenwervingscampagne mogen inzetten voor een school in het voortgezet onderwijs. Hier zagen we dat ruim 60% van het verkeer vanuit TikTok hun weg vond naar de speciaal hiervoor ingerichte websitepagina’s. Hiervoor zijn creatieve en aantrekkelijke videoadvertenties ingezet. Een mooi voorbeeld waar je duidelijk ziet dat TikTok als platform perfect past bij de beoogde doelgroep, namelijk leerlingen. TikTok is een platform waarbij authenticiteit en creativiteit centraal staan. Emixion zorgt ervoor dat de video’s aansluiten bij de doelgroep en inspelen op de steeds veranderende trends.
LinkedIn en Pinterest
LinkedIn is het grootste zakelijke social media platform ter wereld en biedt uitgebreide mogelijkheden voor adverteren aan B2B-organisaties. Adverteren op LinkedIn biedt onder andere de mogelijkheid om te targeten op functietitel, bedrijfsgrootte en industrie. Een succesvolle LinkedIn-campagne begint bij het bepalen van de juiste doelgroep en het maken van aantrekkelijke en relevante advertenties. Ook hier is het belangrijk om te zorgen voor afwisseling in de advertenties en het gebruik van creatieve en authentieke content. Ook het instellen van de juiste biedingen en budgetten is essentieel om een optimale ROI te realiseren. Een uitdaging voor adverteren op LinkedIn is dat het bedrag per klik hoger is dan bij andere kanalen. Dit komt omdat LinkedIn heel gericht weet wat onze interessegebieden zijn. Hierdoor is het extra belangrijk om de prestaties van de campagne goed te monitoren en te optimaliseren. Pinterest is het grootste social media platform ter wereld voor consumenten die zich nog oriënteren en op zoek zijn naar inspiratie. Deze fase is een belangrijke fase dit niet overgeslagen mag worden, de klantreis begint namelijk niet gelijk bij de aankoop maar met het bepalen van je voorkeuren. Pinterest biedt uitgebreide mogelijkheden voor adverteren met afbeeldingen en video en daarnaast ook vele opties om de juiste doelgroep te bereiken en activeren. Goed om te weten is dat Pinterest (nog) gezonde tarieven kent en juist voor de oriënterende (potentiële)klanten een zeer effectief platform is. Ook hier is het belangrijk om te zorgen voor afwisseling in de advertenties en het gebruik van creatieve en authentieke content (Boards en Pins). Ook het instellen van de juiste biedingen en budgetten is essentieel om een optimale ROI te realiseren.
Indeed
Indeed is een van de meest populaire websites voor het plaatsen van vacatures en het vinden van geschikte kandidaten voor openstaande posities. Adverteren op Indeed biedt uitgebreide mogelijkheden om te targeten op specifieke locaties en functietitels. Het platform biedt verschillende advertentieformats, zoals gesponsorde vacatures en bedrijfsprofielen. Het instellen van de juiste biedingen en budgetten is essentieel om een optimaal rendement te behalen. We zien in de praktijk dat met de juiste strategie en vacatureteksten er veel relevant respons is voor budgetten die heel goed in verhouding staan met andere opties voor betaalde werving van nieuw talent. In de wereld van online adverteren zien we dat er voor de meeste opdrachtgevers te veel mogelijkheden zijn om impact te creëren, doelgroepen te bereiken en activeren én jouw organisatie gericht te laten groeien. Of het nu gaat om het adverteren op Google, Indeed of social mediakanalen, het is belangrijk om de juiste keuzes te maken en strategie te ontwikkelen. Emixion heeft met haar bijna 18 jaar ervaring de juiste kennis om (online) impact te creëren gebaseerd op de juiste KPI’s en onderbouwd met een gezonde ROI. Samen zorgen we voor meer zichtbaarheid, conversies (effect) en daardoor uiteraard groei van jouw organisatie.
Belanstelling? Neem contact op via: T +31 (0) 24 – 348 29 16 | Kerkenbos 1103C, 6546 BC Nijmegen of welkom@emixion.nl.